ה"מכה" האחרונה של בעלי חנן מור הקורסת: דמי ניהול של כ-4 מיליון שקל

חברת הנדל"ן העומדת בפני הסדר חוב, ביצעה מחיקות ענק בשווי נכסיה אשתקד, שהעבירו אותה לגירעון של 126 מיליון שקל בהון, לצד הערת עסק חי של רואי החשבון • למרות זאת קיבלו בעלי השליטה לשעבר, חנן מור ואבי מאור, תגמולי עתק

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

למרות הפסד ענק שהעביר את חברת הנדל"ן חנן מור  לגירעון בהון העצמי, וחששות של רואי החשבון מפני המשך קיומה כעסק חי, משכו צמד בעלי השליטה ומנהליה הבכירים עד לאחרונה - חנן מור ואבי מאור - תגמולים (דמי ניהול) בעלות של קרוב ל־4 מיליון שקל לשניהם. כך עולה מהדוחות הכספיים לשנת 2023 שפרסמה החברה השבוע, באיחור ניכר.

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים
דמרי מציעה 1.1 מיליארד שקל על המגרש של חנן מור בשדה דב
לחברה יש חוב של 2 מיליארד שקל, הבעלים בונה וילה עם בריכה

חנן מור, העומדת בפני הסדר חוב בהיקף של קרוב ל־3 מיליארד שקל, לאחר שהפכה אשתקד לחדלת פירעון, דיווחה על הפסד עצום של 861 מיליון שקל בשנת 2023 - מתוכו 460 מיליון שקל רק ברבעון הרביעי של השנה. מדובר בהפסד גבוה מתחזית שפרסמה החברה לאחרונה (840 מיליון שקל) ובעקבותיו עברה חנן מור להציג גירעון של 126 מיליון שקל בהון העצמי.

לדוחות מצורפת הערת עסק חי של רואי החשבון. בשורה העליונה החברה רשמה נפילה של 50% בהכנסותיה לכ־400 מיליון שקל אשתקד. עיקר ההפסד נבע מירידת ערך מלאי בסכום של 683 מיליון שקל (רובו ברבעון הרביעי), המיוחס לקרקעות שרכשה חנן מור בחיפה, רמת גן באר יעקב ושדה דב בת"א. התזרים השלילי מפעילות עמד אשתקד על 152 מיליון שקל.

הגירעון החזוי: כ־3 מיליארד שקל

על רקע ההידרדרות במצבה הפיננסי, קרסה מניית חנן מור בשנתיים האחרונות ביותר מ־95% - ממחיר ששיקף שווי שיא של 1.14 מיליארד שקל לשווי של 44 מיליון שקל בלבד כיום.

בחברה מציינים כי "לאור קיומם של סימני אזהרה" היא מפרסמת תזרים מזומנים צפוי לשנה הקרובה כאשר היא מעריכה שתסיים את השנה בגירעון תזרימי עצום של 2.9 מיליארד שקל. זאת, בעקבות הצורך לפרוע אגרות חוב בהיקף של 645 מיליון שקל ובנוסף היא צריכה לפרוע חובות לבנקים בהיקף של 2.35 מיליארד שקל. מנגד, צופים בחברה כניסת מזומנים בהיקף של 141 מיליון שקל.

יצוין כי בעקבות קריסתה של חנן מור, בשלהי 2023, ואי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה (כ־2.7 מיליארד שקל במונחי קרן) עברה השליטה בחברה בפועל לידי הנושים: בנקים, מוסדיים וכן מחזיקי האג"ח שלהם היא חייבת יותר מ־600 מיליון שקל. הללו הדיחו את צמד בעלי השליטה מתפקידיהם כיו"ר (חנן מור) ומנכ"ל (אבי מאור) ומי שמנהל אותה כיום מטעמם וממונה על מתווה הסדר חוב מוסכם הוא דודו זבידה, לשעבר מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב מבנה.

חלק מרכזי מקריסתה של חנן מור מיוחס לעסקת שדה דב. בשנת 2021 רכשה החברה קרקע במתחם בתח אביב בתמורה ל־1.5 מיליארד שקל, רכישה שמומנה באמצעות הלוואה בגובה של 1.3 מיליארד שקל, בעת שהריבית הייתה אפסית. ההלוואה, שהוצמדה לריבית פריים הלכה והתייקרה ככל שהריבית בעולם טיפסה.

במסגרת מתווה הסדר החוב הצפוי בחנן מור, יוקצו לנושי החברה מניות שיהוו כ־96% מהון החברה, כאשר בעלי מניות קיימים ידוללו להחזקה של פחות מ־4% מההון. מבין הנושים הבולטים, יחזיק קונסורציום המממנים של רכישת מתחם שדה דב בת"א ב־41% ממניות חנן מור. צמד הבעלים המקוריים, מור ומאור, צפויים להיות מדוללים לכ־1% ממניות החברה בלבד (לעומת כ־45% כיום).