השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P • במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

בעוד חלק מחברות הדירוג רואות שחורות לעתיד הכלכלה הישראלית, יש מי שצופה התחזקות בכל הפרמטרים: בנק אוף אמריקה  הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית. הבנק חוזה כי התוצר לשנה הקרובה יגיע ל-2.4%, זאת לעומת צפי של 2% בלבד מצד בנק ישראל ולעומת 0.5% בלבד בשנה הקרובה לפי תחזית S&P. 

ראיון | "משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו
מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?  

הדוח נפתח בהסתכלות על מצבה הפיסקלי של ישראל, ומצויין כי המלחמה ממשיכה להוות נטל על מדיניות התקציבית של המדינה. למרות עליית הגירעון בחודשים האחרונים, "עדיין רואים את הגירעון התקציבי מגיע ל-6.5%". הדוח מוסיף כי גובה הגירעון יהיה תלוי מאוד באורך המלחמה, וייתכן כי עלותה תהיה גבוהה יותר. האוצר מעריך גירעון תקציבי של 6.6%. 

בהיבטים אחרים שומרים בבנק אוף אמריקה על אופטימיות, תחזיות האינפלציה של הבנק לסוף השנה מצביעות על תחזית דומה לבנק ישראל, 2.7%. בנוסף, לפי הבנק, לשקל פוטנציאל הייסוף גבוה. חוסר הוודאות, אומרים בבנק, מהווה נטל על המטבע הישראלי' ובמידה וחוסר הוודאות יתפוגג, השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר בתחילת השנה הבאה.

למרות הצפי החיובי, לא הכל ורוד בתחזיות של הבנק. אמנם התוצר השנה גבוה יותר לעומת תחזיות אחרות, אך בראייה לטווח ארוך נראה כי הצפי אינו להתאוששות חזקה. כך, בעוד בנק ישראל ותחזיות נוספות רואים חזרה למגמה ארוכת הטווח בצמיחה הכלכלית של ישראל שתגיע ל-5% בשנה הבאה, בבנק אוף אמריקה רואים צמיחה מועטה שמסתכמת ב-3.5%.

נוסף על כך, צפי הריבית נראה שמרני מתמיד. בפרסומים קודמים של הבנק צפו האנליסטים כי המדיניות המוניטרית בישראל תביא לירידה בריבית לשיעור של 3.5% ב-2024. כעת עודכנה התחזית ועומדת על 4% בלבד, גבוהה יותר מתחזית בנק ישראל הצופה רמת ריבית של 3.75% בסוף השנה. נכון לעכשיו הריבית עומדת על 4.5%.