למרות שהבטיחה: חנן מור טרם פרסמה את הדוחות הכספיים

חנן מור, שנמצאת בעיצומו של הסדר חוב, הודיעה שתפרסם את דוחותיה עד ה-7 באפריל, אך טרם עשתה זאת • כתוצאה מהפחתת נכסי הנדל"ן והקרקעות שבבעלותה, החברה תרשום הפסד של 840 מיליון שקל • מחנן מור לא נמסרה עד כה תגובה

דודו זבידה, האיש החזק בחנן מור / צילום: איל יצהר
דודו זבידה, האיש החזק בחנן מור / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן חנן מור  בניהולו של דודו זבידה עדיין לא פרסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2023, על אף שהמועד האחרון לפרסום הדוחות היה בסוף חודש מרץ. החברה שנמצאת בעיצומו של הסדר חוב בעקבות מינוף היתר שלקחה כדי לרכוש קרקעות בשדה דב בת"א ב-1.5 מיליארד שקל, הודיעה בתחילת אפריל - באיחור - על דחייה בפרסום הדוחות הכספיים. באותו יום היא טענה שתפרסם אותם עד ה-7 באפריל, אתמול, יום ראשון.

תכיר בהפסד של 840 מיליון שקל: חברת חנן מור דוחה את פרסום הדוחות   
ראיון | "העובדים ההודים לא בכיוון": יזם הנדל"ן עמוס לוזון מדבר על עתיד הענף וצופה עלייה במחירי הדיור 

אלא שמתברר שגם כעת, ביום שני ה-8 באפריל בשעות הבוקר, דוחות החברה טרם פורסמו. בינתיים חנן מור עוד יכולה למשוך זמן. הבורסה מפסיקה מסחר במניה של חברה שלא מדווחת בזמן רק אם יש איחור של יותר מחודש במועד פרסום הדוחות הכספיים, כך שלחנן מור יש כמובן עוד זמן רב כדי להשלים את פרסום הדוחות אך כבר כעת היא למעשה לא עומדת בכללים.

על פי הכללים, חברה ציבורית יכולה לדחות בחודש את פרסום הדוחות הכספיים אם היא מבקשת (ומקבלת) מראש אישור מרשות ניירות ערך, תוך שהיא מסבירה מהן הנסיבות המיוחדות שמונעות ממנה לפרסם את הדוחות הכספיים בזמן. בשלב זה לא ברור האם חנן מור פנתה לרשות והאם זו אכן אישרה את הבקשה.

לגלובס נודע כי חנן מור כלל לא ניסתה לפנות לרשות ניירות ערך וכתוצאה מכך, היא "לא עומדת בדרישות הדין. היא לא פנתה אלינו וגם לא קיבלה ארכה להגשת הדוחות הכספיים. מבחינת הרשות, מתן ארכה הוא רק בנסיבות שנבצר מהחברה לפרסם את הדוחות". במילים אחרות, בניגוד למלחמת "חרבות ברזל", שהובילה לכך שעובדים רבים גויסו ולהחלטת הרשות לאפשר לכל החברות בבורסה לדחות בחודש את פרסום הדוחות הכספיים, במקרה של חנן מור, גם אם הייתה פונה, היא לא הייתה מקבלת ארכה.

"ההפרה הזו, שהם לא פרסמו את הדוחות בזמן, היא הפרה ודאית וברורה ומצטרפת להפרות נוספות שבהן היא נמצאת", אומר גורם בכיר בשוק. "יש מקרים שאין טעם לפנות ולהתבזות בעצם הפנייה לרשות. הרי למה בעצם שהרשות תסכים בכלל לדחות?".

המשמעות שחנן מור לא קיבלה אישור לדחות את זמן הגשת הדוחות, היא שהחברה נמצאת ב"הפרה", שמצטרפת להפרות נוספות של החברה מול רשות ניירות ערך. הרשות, כמובן, יכולה לפעול נגד החברה, אך ברשות לא חושפים אלו פעולות היא עשויה לבצע.

דוחות כספיים הם הבסיס עבור המשקיעים כדי לבחון את מצבה וחוסנה הפיננסי של כל חברה והמשקיעים נותנים משקל משמעותי לדוחות בבואם לקבל החלטות השקעה. מהדוחות הכספיים ניתן להבין האם החברה עומדת בהתחייבויותיה, האם יש לה מספיק תזרים מזומנים כדי לממן את פעילותה השוטפת ועוד.

כך, חנן מור כבר פרסמה אזהרת רווח לפיה היא תיאלץ לרשום הפסד של 840 מיליון שקל בדוחותיה לשנת 2023 "בעקבות הפחתת נכסי הנדל"ן והקרקעות שבבעלותה".

רשות ניירות ערך כבר מתחה ביקורת על חברת חנן מור שבדוחותיה לרבעון השני של שנת 2023 ולמחצית הראשונה של השנה לא הופיעה הערת עסק חי בדוחות, כלומר חשש ממשי מצד רואי החשבון שהחברה לא תוכל לשרוד ולהתקיים כ"עסק חי" במשך שנה שלמה. הרשות מתחה ביקורת על הליקויים בדוחות החברה כבר לשנת 2022 וגם לכל הרבעונים של שנת 2023 ודרשה ממנה לפרסם תיקונים לדוחות. בחנן מור התחייבו לפרסם דוחות מתוקנים, לאחר פרסום הדוחות לשנת 2023, אך גם זה טרם קרה.

עם זאת, בשוק מעריכים שחנן מור תפרסם את הדוחות בימים הקרובים, שכן, החברה צריכה להגיש בקשה להסדר החוב לבית המשפט. לא סביר שהחברה תגיש בקשה לבית המשפט מבלי לפרסם דוחות כספיים, כדי שלא ייווצר מצב שבית המשפט דן בהסדר חוב מבלי שיש דוחות פומביים.

רכישת הקרקע בשדה דב הפילה את החברה

החברה נמצאת בימים אלה בעיצומו של הסדר חוב מול הנושים (הבנקים לאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות, חברות הביטוח הפניקס, הראל, קרן ריאליטי) ובמסגרת זו הובא לחברה דודו זבידה, מנכ"ל מבנה לשעבר וכן מונה מטעם ביהמ"ש עו"ד אהוד גינדס לתפקיד מנהל ההסדר.

לאחרונה דיווחה החברה כי המייסד חנן מור, שגם היה בתפקיד היו"ר לפני פתיחת ההליך המשפטי בחברה, ושותפו המנכ"ל לשעבר אבי מאור, הסכימו להידלל ולהחזיק ב-1% ממניות החברה לאחר השלמת ההסדר. זאת למול הצעה קודמת כי ידוללו ויחזיקו ביחד 2.4% מהון מניות החברה. הסכמתם לדילול נוסף סללה את הדרך להשלמת גיבוש הסדר החוב מול נושי החברה.

החברה רכשה ב-2021 קרקע בשדה דב תמורת 1.5 מיליארד שקל, ונטלה בגינה הלוואה בריבית משתנה בגובה של 1.3 מיליארד שקל, בעת שהריבית בעולם היתה אפסית. ההלוואה שהיתה צמודה לריבית פריים, הלכה והתייקרה ככל שהריבית בעולם טיפסה, מה שסיבך פיננסית את הקבוצה והוביל לקריסתה.

מחברת חנן מור לא נמסרה עד כה תגובה.