גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההסתדרות אישרה סכסוך עבודה בתע"א. מתי יחלו העיצומים?

ההסתדרות אישרה היום את החלטת ועדת עובדי התעשייה האווירית בראשות יאיר כץ על הכרזת סכסוך עבודה ● המשמעות: החל מ-24 באפריל יוכלו עובדי החברה להפעיל צעדים ארגוניים ● הרקע לסכסוך: הממונה על השכר מאשים את עובדי תע"א, לכאורה, בחריגות שכר

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר
יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

ההסתדרות אישרה היום (א') את החלטת ועדת עובדי התעשייה האווירית בראשות יאיר כץ על הכרזת סכסוך עבודה. המשמעות היא שהחל מ-24 באפריל יוכלו עובדי החברה להפעיל צעדים ארגוניים. 

סמוטריץ' ועמיר פרץ סיכמו על מתווה לפתרון חריגות השכר בתע"א
אושר סכסוך עבודה על-ידי מועצת העובדים של התעשייה האווירית
התעשייה האווירית מסכמת שנת שיא: גידול של כ-50% ברווח הנקי

הפרשה בין עובדי התעשייה האווירית לבין הממונה על השכר במשרד האוצר נמשכת מאז 2019, כאשר הממונה מאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת הוועד מאס בפרשה המתמשכת. 

ניסיון פיוס 

עוד לפני החלטת ההסתדרות לאשר את סכסוך העבודה, בימים חמישי ושישי האחרונים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ ניסו לפייס. השר הציע להקים ועדה משולשת של צוותי תע"א, ועד העובדים והממונה על השכר, כדי להגיע למתווה מוסכם.

"אני סבור שניתן ליצור מתווה יעיל לפתרון סוגיות השכר בתעשייה האווירית באופן שיאפשר המשך קידומי עובדי החברה ויצירת מבנה שכר חדש, שיצעיד את החברה קדימה ויעמיד לה כלים הכרחיים להמשך הצטיינות והתרחבות בסביבה תחרותית בארץ ובעולם", כתב סמוטריץ'. הדברים נכתבו יממה לאחר שוועד העובדים של החברה בראשות יאיר כץ, אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה - והעביר את הנושא לאישור ההסתדרות.

במכתב הביע סמוטריץ' את הערכתו לתעשייה האווירית על פעילותה הנרחבת במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ועל תוצאות השיא בדוחות 2023. "אבהיר כי החברה יכולה היום לקדם את עובדיה, וכי איננו מתנגדים לקידום העובדים כלל וכלל, ובלבד שהדבר ייעשה שלא באופן שיעמיק את חריגות השכר בחברה", כתב שר האוצר. 

סמוטריץ' מציע, כאמור, כי החל מיום ראשון ובמשך שלושה חודשים יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש, "באופן שיסדיר את חריגות השכר בחברה".

שר האוצר ציין כי הוא מציע שהוא והיו"ר פרץ ילוו באופן צמוד את התהליך, "במטרה להגיע לנייר עקרונות מוסכם בטווח הזמן האמור, אשר לאחריו יוגדר לוח זמנים להשלמת הסכם קיבוצי מפורט בין החברה לארגון העובדים". לדבריו, ככל שיושלם ההליך - ניתן יהיה ליישם את הסיכום כבר בשנה הנוכחית. 

"פתרון אחראי"  

יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ השיב לסמוטריץ' כי "לטובת האווירה החיובית וכצעד בונה אמון, אני מציע כי תאשר 50% מתקציב הקידום (כפי שהיה בשנים הקודמות), ואת השאר נשאיר לסיכום בין הצדדים".

לאחר שכץ הבהיר כי מבחינתו גם במסגרת סכסוך עבודה לא מתוכננת שום פגיעה במערכת הביטחון הישראלית, פרץ כתב: "הרשה לי להודות לך שוב ולהדגיש כי במקביל לתמיכה בלתי מוגבלת במערכת הביטחון, אנו מצליחים לשמור על לקוחותינו ברחבי העולם".

לדבריו, "במאמץ משותף ניתן למצוא פתרון אחראי לעניין קידומי העובדים וליצירת מבנה שכר חדש - דבר שיעשה במקביל וביעילות האפשרית. כמו כן, אין לי ספק כי מעורבותך האישית במתן מענה לצורכי החברה ועובדיה תסייע בגיבוש של מתווה כאמור. בהתאם לכך אני מקבל את הצעתך לפיה החל מתחילת השבוע הבא נקבע את הרכב הצוותים, ואז יתחיל משט-ומתן אינטנסיבי בין הצדדים במקביל לאישור קידומי העובדים תוך מעורבות אישית שלך ושלי". 

"לא יותר מספין" 

לאחר חילופי המכתבים בין סמוטריץ' לבין פרץ, הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין,  מסר כי "עמדתנו הייתה ונותרה כי סיכום על קידומים יתאפשר רק לאחר הגעה להסכמות ביחס למבנה שכר חדש, באופן שיעלה בקנה אחד עם סעיף 29. לפיכך, הצעתכם בדבר קידומים במקביל לדיונים על הסכם שכר חדש, עוד בטרם הגעה להסכמות בנושא (אותה הצעה שפורטה במכתבם הקודם, ואם הוצגה בעל-פה בדיון הקודם) אינה עמדתנו, וזו לא הייתה הצעתנו, והיא לא הייתה מקובלת עלינו, לא בעבר ולא כעת".

בהמשך הגיב יו"ר ועד העובדים, יאיר כץ: "הטענה לכאורה כאילו ישנו מתווה מוסכם בין האוצר לבין הנהלת התעשייה האווירית היא לא יותר מספין, שלא נאמר הטעיה של ציבור העובדים ואזרחי ישראל", מסר כץ. "חבל מאוד שהממונה על השכר באוצר לא נוהג באחריות וברצינות הנדרשת בסוגיה כה מורכבת שעיקרה עתידה של התעשייה האווירית, מפעל ביטחוני מהחשובים שיש למדינת ישראל". 

עוד כתבות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות