גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל
שאלות ותשובות | נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר  

1למה הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים?

"כשצוותי ההגנה האווירית הערבים סייעו להדוף את המתקפה של איראן על ישראל באפריל, הם זכו לשבחים רבים. ובכל זאת, מדינות ערב אינן זוכות בדרך כלל לשבחים על כושר הלחימה שלהן; לרבות יש מוניטין צבאי עלוב", נכתב אמש באקונומיסט, בכתבה שכותרתה "מדוע הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים"?

"הבעיה היא לא חוסר כסף או חומרה. ההוצאות הצבאיות המשולבות על פני שש מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ (בחריין, כווית, עומאן, קטאר, סעודיה ואיחוד האמירויות) בתוספת מצרים וירדן מגיעות לקצת יותר מ-120 מיליארד דולר בשנה (החברות האירופיות של נאט"ו הוציאו 380 מיליארד דולר ב-2023). יחד הם יכולים לגייס 944 אלף חיילים, 4,800 טנקים ו-1,000 מטוסי קרב. מצרים וירדן הן מהמקבלות הגדולות ביותר של סיוע צבאי אמריקאי, ומקבלות יחד כ-1.7 מיליארד דולר בשנה".

אך "הרבה מהמזומנים האלה מבוזבזים. חלקם ממנים ציוד מפואר כמו מטוסי קרב שאינם מתאימים לאיומים הא-סימטריים שהם מתמודדים איתם, טוען פול קולינס, נספח הגנה בריטי לשעבר בקהיר. רכישות נוצצות אלה משמשות בדרך כלל כדי להרשים ממשלות מערביות, מציע אנדריאס קריג מקינג'ס קולג' בלונדון. הרכישות של קטאר של מטוסי F-15, ראפאלס וטייפון נקנו כדי לזכות בחסד בוושינגטון, פריז ולונדון. בסעודיה, יותר ממחצית מההוצאות שלהם על נשק בעשור האחרון הלכו למטוסים. התמקדות רבה מדי בכוח האווירי עשויה לגרום  להזנחת חלקים אחרים של הצבא, כמו הצבא והצי. ואכן, עבור מדינות ששגשוגן תלוי בגישה לספנות מסחרית, רבות מקדישות תשומת לב מועטה להפליא לצי שלהם". צוין כי "במשך עשרות שנים, מדינות רבות ראו מעט סיבה להשקיע בהינתן הגנת הצי האמריקאי והבריטי".

אולם חשוב יותר, "צבאות ערב משקפים בדרך כלל את האופי האוטוריטרי של שליטיהם. תרגילי אימון לעתים קרובות מאוד מבויימים ולא דומים כמעט למציאות הקרב". בנוסף, "לצבאות ערב מתייחסים כאל שומרים פרטוריאנים. המשמר הלאומי המונה 130 אלף איש של ערב הסעודית הוא כוח ההגנה האישי של המשפחה השלטת".

עוד צוין כי "עבור מנהיגים ערבים רבים, הבטחת המחויבות של אמריקה לאזור היא בעדיפות גבוהה יותר מאשר יצירת גוש רב-צדדי. מעטים יחשבו להילחם במלחמה עם מדינה אחרת ללא גיבוי אמריקאי. מדינות המפרץ ממשיכות להסתמך במידה רבה על יכולות המודיעין, המעקב והסיור של אמריקה, מרכזי הפיקוד והשליטה שלה ופלטפורמות התדלוק שלה באזור".

מאמר מערכת מתוך האקונומיסט. לקריאת הכתבה המלאה. 

2דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה לבצע התקפות מל"טים על ישראל

לפי דיווח הטלגרף, "איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה לבצע התקפות מל"טים על צפון ישראל בבסיס סודי ביותר שמתרחב במהירות", כך נכתב בעיתון אמש. מדובר במרכז גנגינין, שממוקם חמישה קילומטרים מהעיר הקדושה לאיראן קום. 

"מתקן הרחפנים באיראן שילש את גודלו מאז שהוקם ב-2006, למרות הסנקציות האמריקאיות מדצמבר 2013, על פי מסמכים מסווגים של משמרות המהפכה האסלאמית". נכתב כי מודיעין מגלה שחימאני הורה על ריכוז, חיזוק ופיתוח מהיר של פעילות ייצור כלי טיס בלתי מאוישים על ידי היצרנית הראשית של המשטר, חברת Qods Aviation Industry Company ב-2004. מה שפעם היה שדה תעופה קטן למטוסים קטנים לריסוס יבולים, הפך ממסלול של 500 מטר ב-2007 ל-1,000 מטר ב-2014 וב-2020 התרחב ל-1,500 מטר, מה שמאפשר לרחפנים גדולים יותר וארוכי טווח לתעופה, כמו אלה ששימשו במתקפה האווירית של איראן על ישראל בחודש שעבר".

צוין כי "המודיעין, שנערך על ידי רשת ארגון מוג'הדין העממי של איראן בתוך המדינה ממקורות שונים, כולל חלקים בתוך משמרות המהפכה, חושף כי מרכז גנגינין, שנותר סודי עד כה, מארח את מנהיגי הטרור באזור. קבוצות שזורעות כיום הרס ברחבי המזרח התיכון, ובעיקר, חיזבאללה הלבנוני. המרכז הוא גם מרכז להכשרת טייסי מל"טים. על פי דיווחים מתוך המשטר, טרוריסטים מאומנים בקבוצות קטנות של קומץ לוחמים".

בנוסף, "דאגלס בארי, עמית בכיר לתעופה וחלל צבאית במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, אמר כי אספקת מל"טים לחיזבאללה בלבנון ולחות'ים בתימן, מאפשרת לאיראן לבסס מרכז אמיתי לבדיקת עיצוב, פונקציונליות ודיוק הטילים שלהם". צוין כי "טהרן מעבירה את היכולות הללו בידי רשת השחקנים האזוריים שלה כדי שתוכל להשפיע על התנהגותם ולעשות שובבות ניכרת עבור חלק מיריבותיה האזוריות".

מתוך הטלגרף, מאת מלאני סוואן. לקריאת הכתבה המלאה. 

3סיפורה של ניצולת שואה מהדרום

"ליום השואה השנה משקל כבד מהרגיל עבור יהודים רבים ברחבי העולם", נכתב הבוקר באתר החדשות AP, שהביא את סיפורה של יהודית צמיר. "עבור צמיר, ניצולת שואה מגרמניה שעברה לישראל ב-1964, הזוועות של ה-7 באוקטובר הניעו אותה לציין את החג הקודר בעלייה לרגל שממנה נמנעה זה מכבר: היא תבקר באושוויץ, מחנה הריכוז הנאצי בפולין. צמיר, שקיבוצה מפלסים הדף את תוקפי חמאס ב-7 באוקטובר, תצטרף ל-55 ניצולי שואה נוספים מרחבי העולם וכ-10,000 נוספים המשתתפים במצעד החיים. האירוע משחזר את הצעדה של 3 הקילומטרים מאושוויץ לבירקנאו, שם נהרגו כמיליון יהודים על ידי גרמניה הנאצית".

"אני לא יודעת אם העולם יקשיב, אבל אפילו רק לי באופן אישי, זה חשוב", אמרה צמיר, שסירבה להזמנות בעבר לבקר באושוויץ. "לזכור שעדיין יש אנטישמיות בסביבה, ועדיין יש אנשים שיהרגו רק מסיבות דתיות'".

צמיר גדלה במנזר ואצל משפחות נוצריות. ב-1948, בהיותה בת 4 וחצי, "האנשים שהכירה כהוריה לקחו אותה לרחבה בברלין שם גילו לה שהם אינם הוריה ושהאישה שעומדת מולם היא אמה הביולוגית, שהסתירה את זהותה היהודית במהלך מלחמת העולם השנייה". עד אותו הרגע לא היה לצמיר מושג שהיא יהודייה. "16 שנים לאחר מכן, נסעה צמיר למפלסים באמצעות תוכנית חילופי סטודנטים. לאחר לימודיה חזרה למפלסים, התאהבה בעולה חדש מארגנטינה שהתגורר אף הוא בקיבוץ, נשארה שם וגידלה ארבעה ילדים". נכתב כי "ב-7 באוקטובר עמדה צמיר בפני האפשרות לאבד את ביתה פעם נוספת. למפלסים היה מזל רב יותר מקיבוצים רבים אחרים באזור, שבהם שרפו מחבלי חמאס בתים והשאירו שטחים רחבים של הרס. אך הקיבוץ היציב של צמיר לאחר ילדות מלאה תהפוכות וחוסר ודאות, כבר לא היה מקלט בטוח. צמיר סיפרה שה-7 באוקטובר העלה כל מיני זיכרונות מטראומה מילדותה. היא יכלה לתפקד במהלך היום, אבל כשהיא הלכה לישון חלומותיה התמלאו בדם ומוות ובשריפות, חזיונות שהזכירו לה את ההפצצות שהיא הייתה עדה לה בילדותה בגרמניה". עוד צוין כי "צמיר הוא אחד מכ-2,000 ניצולי שואה בישראל שנאלצו להתפנות מבתיהם עקב המלחמה בעזה, כך לפי משרד הרווחה והרווחה של ישראל".

מתוך  AP, מאת מלאני לידמן. לקריאת הכתבה המלאה. 

עוד כתבות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם בשמונה שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים שהסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגיאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי סיירת גבעתי נפלו בלחימה בעזה

נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● חילופי אש בגבול הצפון: 10 רקטות שוגרו לגליל המערבי, כטב"ם של חיזבאללה התפוצץ בקיבוץ יפתח • קרובי חטופים מחוץ לקריה: "הרחבת הפעולה ברפיח משמעותה הפקרת חטופים חיים" • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד