זה הפתרון למתמחים בראיית חשבון שלא התחילו את ההתמחות עקב המלחמה

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, משרד המשפטים מקדם תקנות להכרה במועד תחילת ההתמחות של מתמחים בראיית חשבון מוקדם יותר מתחילת ההתמחות בפועל

בחינות להסמכת רואי חשבון בירושלים / צילום: ליאור מזרחי
בחינות להסמכת רואי חשבון בירושלים / צילום: ליאור מזרחי

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, משרד המשפטים מקדם תקנות להכרה במועד תחילת ההתמחות של מתמחים בראיית חשבון מוקדם יותר מתחילת ההתמחות בפועל. 

משרד המשפטים פרסם להערות הציבור תיקון לתקנות רואי חשבון, הקובע כי מועד תחילת ההתמחות בראיית חשבון ייחשב כאילו החלה מוקדם יותר מיום תחילת ההתמחות בפועל.

המהלך נולד על רקע קשיים בקרב סטודנטים המתמחים בראיית חשבון בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", ובמטרה לתת מענה לאוכלוסיות משרתי מילואים, בני משפחה שיקיריהן נרצחו, נחטפו או נפלו ואוכלוסיות נוספות שנפגעו כתוצאה מהמלחמה. 

בלעדי | מילואים יוכרו לצורך התמחות: ההקלה הגדולה שמחכה לרואי החשבון שבדרך
בלי בונוסים ועם קיצוצי שכר: השוק התהפך על המתמחים בראיית חשבון

המהלך התגבש בין היתר על רקע הסערה שהתעוררה בקרב סטודנטים ומתמחים בראיית חשבון, לאחר שמשרד המשפטים הוביל מהלך לקיצור תקופת ההתמחות במשפטים, אך לא מוביל מהלך דומה בהתמחות בראיית חשבון.

ההתמחות לא החלה - הימים נספרים

עד כה, תחילת ההתמחות בראיית חשבון מוכרת על-ידי מועצת רואי חשבון ומוסדות הלימוד לראיית חשבון כיום תחילת ההתמחות בפועל והיום בו המתמחה הגיש את כתב ההתחייבות למועצת רואי חשבון. בעקבות המלחמה מתמחים רבים לא החלו את ההתמחות במועדה כפי שזו סוכמה בעת קבלתם להתמחות, ואחרים עלולים שלא להתחיל במועד עתידי שייקבע להם, מה שעלול להוביל לעיכוב משמעותי במסלול ההסמכה עבורם.

בתקנות החדשות, שגובשו באגף לאסדרת מקצועות יחד עם הלשכה המשפטית של משרד המשפטים, מוצע לקבוע הסדר בהוראת שעה עד לתום שנת 2024, לפיו מי שהיה אמור להתחיל בהתמחות בין 7.10.23 ועד לסוף שנת 2024, וגויס למילואים או נבצר ממנו להתחיל את ההתמחות עקב סיבות הקשורות למלחמה (בני משפחה של חטופים, נפגעי פעולות המלחמה ובני משפחותיהם, בני ובנות זוג של משרתי מילואים וכו'), ואשר נכלל בתנאים המוגדרים בתקנות - ייחשב כאילו החל התמחות מוקדם יותר מתאריך כתב ההתחייבות. זאת, כדי שיסיים ככל הניתן את התמחותו בסמוך למועד הסיום המתוכנן אילולא המלחמה.

למעשה, במשרד המשפטים מתכוונים להחשיב את ימי המילואים גם עבור מתמחים שלא התחילו עדיין את ההתמחות שלהם עקב המלחמה. על-פי החוק כיום, ימי המילואים לא היו אמורים להיחשב לאותם מתמחים - שכן ההתמחות שלהם לא התחילה בפועל. ללא תיקון לתקנות הקיימות, כל אותם בוגרי לימודי חשבונאות שהתמחותם נדחתה, ייאלצו להתמחות במשך שנתיים החל מהמועד שבו יתחילו בפועל את ההתמחות, כך שהיו מסיימים את ההתמחות זמן רב אחרי חבריהם למחזור שיכלו להתחיל את ההתמחות בזמן. 

הקלות נוספות

מהלך זה מצטרף להקלות נוספות עליהן הודיעו האגף לאסדרת מקצועות ומועצת רואי חשבון בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", בהן תוספת זמן של שעה לחיילי מילואים בבחינות הרישוי הסופיות של מועצת רואי חשבון, מועדים מיוחדים לבחינות הסופיות בחשבונאות פיננסית ובביקורת, צמצום החומר לבחינות הסופיות, אפשרות להתמחות מהבית, הנחה של 50% באגרות הבחינות ועוד.

לדברי איתמר דוננפלד, מנכ"ל משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי חשבון, "מטרת צעדים אלה היא לאפשר לחיילי המילואים ולאוכלוסיות אשר נפגעו מהמלחמה לסיים את מסלול ההכשרה ולהיות מוסמכים כרואי חשבון יחד עם חבריהם למחזור הלימודים. אנו ממשיכים כל העת לעקוב אחר המצב בשטח ולהיות קשובים לפניות ולמוסדות הלימוד, ונבצע התאמות נוספות לפי הצורך".