"מאכזב מאוד": מה הוביל לביטול הרכישה של אוטוטוקס הישראלית

ניסיון למנוע מיזוג בין שתי שחקניות דומיננטיות בשוק או חשש אירופאי מהשתלטות אמריקאית וסינית על שוק הרכבים המקומי? הרגולטור הבריטי מגלה גישה יצירתית ואקטיבית ו-126 העובדים ייאלצו להמתין עוד זמן רב לאקזיט המיוחל

און הרן וחגי זיס, מייסדי אוטוטוקס / צילום: אלון רון
און הרן וחגי זיס, מייסדי אוטוטוקס / צילום: אלון רון

לא ברור מה הוביל לביטול עסקת הענק במסגרתה הייתה אמורה ענקית השבבים האמריקאית קוואלקום לרכוש את אוטוטוקס (Autotalks) הישראלית, חברת שבבים הפעילה בנישה הקטנה של תקשורת ישירה בין רכבים - תחום עתידני ומתעורר שבו מכוניות ידברו בעתיד זו עם זו וישדרו מידע אחת לשניה. מה שבטוח הוא שאכזבה פשטה בין הגורמים הישראלים הקשורים לחברה. "זה מאוד מאכזב", התבטא מקורב לחברה בעילום שם. "כיוון שההערכה הייתה שקוואלקום תצליח ברכישה הזו".

עסקת מאות המיליונים נפלה: ענקית השבבים קוואלקום לא תרכוש את אוטוטוקס הישראלית 
מעבדת ענק סינית שנבנית מתחת לאדמה תנסה לפצח ראשונה את אחת מתעלומות היקום 

בראש ובראשונה מדובר באכזבה ל-126 העובדים שציפו לאקזיט, חלקם מועסקים בחברה שנים רבות. אוטוטוקס היא חברה ותיקה בת 16 שנה שנלחמה בחברות ענק כדי לקדם את תקן התקשורת שלה בין רכבים, ורכישת קוואלקום היוותה מעין הכרזת ניצחון שלה על השוק, לאחר שהאחרונה ניסתה להילחם בה כמעט בכל דרך.

גם המשקיעים, המרכזיים שבהם קרנות פעילות כמו גלנרוק של ליאון רקנאטי ו-וינטג', וקרנות שכבר אינן פעילות דוגמת מאגמה וג'מיני, לא יזכו לכספי האקזיט להם ציפו מאז מאי 2023, תאריך הכרזת העסקה. לחברה גם כמה משקיעים בינלאומיים כמו חברת הביטוח היפנית מיצוי, יונדאי וסמסונג הקוריאניות וכן מעט כסף סעודי וסיני, באמצעות קרן ליברטי של שר האוצר בממשל טראמפ, סטיבן מנוצ'ין ובאמצעות FIT, חברת רכיבים לרכב מקבוצת פוקסקון בהתאמה. גם שמן של הפניקס ודלק רכב נקשר בעבר בהשקעה בחברה. האקזיט היה מנזיל את אחזקותיהם בחברה ומונע מהם להזרים לה כספים נוספים, או חוסך ממנה לחפש משקיע חדש. קוואלקום צפויה לשלם קנס על ביטול העסקה בסכום שלא פורט, וככל הנראה הוא לא צפוי להיות מהותי. ביטול עסקת אדובי פיגמה הוביל לתשלום של מיליארד דולר מצדה של אדובי, אך הוא היווה 5% מסכום העסקה שבוטל. אם קוואלקום תשלם קנס בשיעור דומה, הוא יעמוד על 18 מיליון דולר בלבד.

הלילה (שישי) הודיעה קוואלקום על ביטול הרכישה של החברה הישראלית, שהוערכה בעבר בכ-350 מיליון דולר, לאחר חקירה נמרצת של רשות ההגבלים בבריטניה. הבריטים הביעו יצירתיות ותעוזה בביטול עסקאות מיזוג ורכישה באחרונה, הגדולה והמשמעותית יותר היא דווקא זו של אדובי ופיגמה שהיו אמורות להתמזג בעסקה של 20 מיליארד דולר ובעקבות לחץ של הרשויות באירופה ובריטניה, בחודש דצמבר האחרון בוטל המיזוג. שני התהליכים הללו ארכו זמן רב, יש שיטענו זמן רב מדי מרגע אישור העסקה. עסקות קוואלקום עמדה על המדוכה כבר לפני עשרה חודשים.  

אוטוטוקס היא החברה הגדולה היחידה בתחום

אוטוטוקס פעילה בשוק שהיא מקדמת כמעט לבדה, תקן לתקשורת ישירה בין רכבים המכונה V2X ומאפשר למכוניות להתריע על סכנות בכביש או להעביר ביניהן מידע. בעבר ניסתה קוואלקום להילחם בתקן זה על מנת לקדם את קישוריות סלולרית סטנדרטית בין מכוניות, ואף הצליחה בשלב מסוים לבטלו במועצת התקשורת האמריקאית (FCC). לחץ של כמה חברות התומכות בתקן, כמה מהן משקיעות באוטוטוקס, החזיר את התקן לחיים, אך קוואלקום לא ויתרה ורכשה את חברת השבבים NXP המקדמת תקן דומה, אך עסקה זו בוטלה על ידי הרגולטור הסיני.  

ככל שנודע, קוואלקום חדלה מלפתח מוצר מתחרה לזה של אוטוטוקס בעקבות הרכישה, כך שלמעשה החברה הישראלית נותרה כחברה הגדולה בתחום זה. ייתכן כי הרגולטורים האמינו לדבריה של קוואלקום כי תקן זה יוכל להוות תחרות לתקשורת הסלולרית בין רכבים ומוצר משלים למערכות ה-ADAS של חברות כמו קוואלקום ומובילאיי, המעניק לרכבים יכולות אוטונומיות באמצעות מערך של חיישנים.  

על פי מחקר של חברת מרקטס אנד מרקטס, שוק השבבים והתוכנות בתחום ה-V2X צפוי לעלות מחצי מיליארד דולר ב-2023 ל- 9.5 מיליארד דולר ב-2030, כאשר עיקר הצמיחה בו תגיע מהשוק של סין ואסיה. עם זאת, הדוח מגלה כי אירופה צפויה להחזיק בשיעור הגבוה ביותר של שימוש בטכנולוגיית V2X בתחום התקשורת ברכבים. באירופה מקדמים תדר תקשורת המערב V2X עם רשת סלולרית ויצרניות רכב כמו פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ כבר החלו בניסוי הטכנולוגיה ברכבים שלהן ובתכנון רכבים עתידיים שיעשו בה שימוש.

"ביטול העסקה מראה עד כמה העולם נמצא בשבר רגולטורי"

אוטוטוקס פעילה בשוק השבבים התומכים בתקן התקשורת, אך המחקר מגלה כי חברות תוכנה בתחום צפויות לצמוח באופן הבולט ביותר בעשור הקרוב, ובהן חברות כמו Commsignia, Altran וקוואלקום עצמה.

נוסף על כך, אוטוטוקס הולכת ומרחיבה את פעילותה בסין, גם לאחר הרכישה. אוטוטוקס הודיעה כי תמכור שבבים לשתי יצרניות רכב סיניות, מבלי להזכיר את שמן, הפעילות באופן נרחב בשוק הסיני והאירופי והצהירה כי השבבים שלה הם היחידים שתומכים בתקני V2X בכל העולם וכך מאפשרים ליצרניות הרכב למכור רכבים במדינות רבות, כולל ארה"ב. על פי ההודעה, הרכב הסיני הראשון בשילוב שבבי אוטוטוקס ייצא לשוק ב-2025. על פי המחקר של מרקטס אנד מרקטס, חברת הרכב הסינית BYD היא הבולטת ביותר במדינה באימוץ התקן, לצד חברת הסוללות לרכב CATL.

קרן טרנר, מנכ''לית משרד האוצר לשעבר. מכהנת כדירקטורית באוטוטקס / צילום: אייל פישר
 קרן טרנר, מנכ''לית משרד האוצר לשעבר. מכהנת כדירקטורית באוטוטקס / צילום: אייל פישר

האם העסקים הנרחבים שמנהלת אוטוטוקס עם סין הרתיעו את הרגולטור? אתר החדשות Global Competition Review דיווח רק לפני יותר משבוע על חשש כי הנציבות האירופאית קיבלה מידע לפיו מתנהל שיח בין סין לבין "ממשלות שונות" בדבר עומק התחרות בשוק, וכי הדבר עשוי להשפיע על התפתחות השוק בשנים הקריטיות לעיצובו. ייתכן כי באירופה ראו כיצד חברה אמריקאית וישראלית חברו יחד כדי לקדם תקן בסין ובאירופה ויש מקום גם לשחקניות נוספות בתחום. עסקת אדובי-פיגמה בוטלה מסיבות דומות - כאשר הרגולטור נטל לעצמו חירות לשער כי שתי החברות עשויות להפוך למתחרות חזקות בעתיד. "ביטול העסקה מראה עד כמה העולם נמצא בשבר רגולטורי", אומר אדם שמכיר את ביטול העסקה.