ביפן ובקוריאה מתים, באוקראינה נהרגים וגוגל מתנצלת על ה-AI

היפנים והדרום קוריאנים מתעשרים ומתמעטים במהירות • בניגריה האוכלוסייה מתפוצצת, וההמונים מתרוששים • טראמפ מצטווה לשלם קנס של כמעט חצי מיליארד דולר על הונאת נדל"ן • גוגל מתנצלת, אבל על מה בדיוק • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

צבא אוקראינה הודיע: 31 אלף חיילים נהרגו במלחמה / צילום: Associated Press, alex bebenko
צבא אוקראינה הודיע: 31 אלף חיילים נהרגו במלחמה / צילום: Associated Press, alex bebenko

1 הרבה פחות מזרח אסיאנים

משבר הדמוגרפיה של מזרח אסיה קיבל השבוע שני ביטויים מצמררים. יפן הודיעה כי בשנה שעברה אוכלוסייתה פחתה ב־800 אלף איש; ודרום קוריאה הודיעה, כי מספר הילדים הממוצע לאישה פחת בשנה שעברה ל־0.72. השיעור הנחוץ לתחלופה הוא 2.1.

משבר הפריון בשתי הענקיות הכלכליות האלה עומד בנקודה קריטית. יפן מזהירה כי נשארו לה שש שנים כדי לבלום את הגלישה. בדרום קוריאה מצפים שעד סוף המאה תפחת האוכלוסיה (51 מיליון) בחצי.

ביפן, מספר הנישואים ירד בשנה שעברה אל מתחת לחצי מיליון. אם זה יימשך כך, מצפים שעד 2070 מספר היפנים יפחת ב־30%, ויעמוד על 87 מיליון.

סיבה מרכזית למשבר בשתי הארצות היא חוסר גמישותו של שוק העבודה כלפי נשים.

2 הרבה יותר מערב אפריקאים

השקיעה הדמוגרפית במזרח אסיה היא ההיפך ממה שקורה באפריקה. שם האוכלוסיה מתפוצצת. 38 מ־40 הארצות בעלות שיעור הילודה הגבוה בעולם נמצאות באפריקה.

קחו למשל את ניגריה, הגדולה באפריקה, עם 230 מיליון בני אדם. כל אישה ניגרית מביאה אל העולם בממוצע 4.57 ילדים, אבל זה אינו מתכון להצלחה. מיליוני ניגרים שבתו השבוע במחאה על אינפלציה דוהרת ועל ביטול סובסידיות. דיווחים מלאגוס, העיר הגדולה ביותר, מראים המונים מסתערים בייאוש על שקי אורז במרכז לחלוקת מזון. המשטרה ירתה והרגה אחדים. לא בעזה.

המונים שבתו השבוע גם בארץ מערב אפריקאית קטנה בהרבה, גינאה, בעלת עתודות הבוקסיט הגדולות בעולם. בוקסיט הוא המקור העיקרי של אלומיניום. בגינאה, הפריון הממוצע לאישה מגיע עד חמישה ילדים. יש בה משטר צבאי, הנוהג לירות לפני שהוא שואל שאלות.

מחאה על המצוקה הכלכלית בניגריה / צילום: ap, Sunday Alamba
 מחאה על המצוקה הכלכלית בניגריה / צילום: ap, Sunday Alamba

3 החדשות הרעות מאוקראינה

במלאות שנתיים לפלישת רוסיה, מצב הרוח באוקראינה השבוע היה קודר ביותר, תחת הרושם של הפניית־העורף האמריקאית. זה החודש החמישי שבית הנבחרים בוושינגטון מסרב אפילו לדון בבקשת הממשל להוסיף ולצייד את אוקראינה. התוצאה היא התרוקנות קריטית של מלאי התחמושת.

אמנם שורה של ארצות אירופיות מנסות למלא את החסר, אבל אף אחת מהן אינה יכולה להתחרות לפי שעה במשאבי ארה"ב. חייל אוקראיני, Aleksander X, צייץ השבוע: "איש מכם אינו מבין מה רעים הם פני הדברים בחזית… ירחם נא אלוהים על נשמותינו".

הקדרות הושלמה בהודעה הרשמית הראשונה על מספר החיילים שאוקראינה איבדה מאז פברואר 2022. על פי הנשיא זלנסקי נפלו 31 אלף אוקראינים. אין זה מן הנמנע שהוא המעיט.

4 שערוריית צבע הנאצים

שערורייה חובקת עולם ההייטק פרצה השבוע, כאשר רובוט הבינה המלאכותית של גוגל הפיק, על פי הזמנה, דמויות של שחורים במדי הצבא הנאצי במלחמת העולם השנייה.

ה'ניו יורק טיימס' דיווח, אחרים העתיקו, מנכ"ל גוגל התנצל, ותפוקת הדמויות של AI הושעתה. בדיווח של ה'ניו יורק טיימס' נכתב, כי "ברור" שלא היו אנשים בעלי-צבע בשורות הנאצים.

דווקא היו, במספרים לא מבוטלים.

היו הודים, קווקזים, מרכז-אסיאנים, ערבים ואפילו אפריקאים. הסבנו את תשומת לבו של ה'טיימס', עם מראי מקומות. העיתון הואיל לרכך את האיפיון השגוי שלו, אבל רק במקצת. הוא לא הזמין את קוראיו להרהר במשמעות נכונותם של קורבנות גזענות לשרת בצבא גזעני.

5 453 מיליון, מר טראמפ

עוד שבוע רב־עלילות עבר על דונלד טראמפ. הוא ניצח בהפרש עצום בסיבוב החמישי של המקדימות הרפובליקאיות לנשיאות, במדינת מישיגן, ואין כמעט ספק שבשבוע הבא תושלם הכתרתו, כאשר 16 מדינות יצביעו ביום אחד.

הוא גם קיבל זריקת עידוד מבית המשפט העליון, שהסכים לשקול את ערעורו על עצם העמדתו לדין בגין הסתה למרד. הוא טוען, כי חסינות מגינה על כל מה שעשה או אמר בזמן נשיאותו. בית משפט לערעורים דחה את הטענה, אבל הרוב השמרני בבית המשפט העליון החליט השבוע להרשות לו להציג אותה.

דונלד טראמפ באולם בית המשפט העליון בניו יורק / צילום: ap, Seth Wenig
 דונלד טראמפ באולם בית המשפט העליון בניו יורק / צילום: ap, Seth Wenig

השבוע טראמפ גם נחל שתי אכזבות. שופט בשיקגו אסר עליו להתמודד במקדימות של מפלגתו במדינת אילינוי ב־19 במרץ בגלל הסתתו למרד; ושופט בניו יורק דחה את בקשתו להנמיך את הקנס העצום שהוטל עליו בגין הונאת נדל"ן. הוא חייב לשלם לאלתר 453 מיליון דולר למדינת ניו יורק. נזקה של הפסיקה השנייה גדול מזה של הראשונה, מפני שהיא פוגעת במישרים בכיסו של טראמפ.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.