מזכיר הממשלה דוחה את ביקורת היועמ"שית: החלטות הממשלה התקבלו בסמכות

לאחר המכתב ששלח המשנה ליועמ"שית למזכיר הממשלה באשר להחלטות שהתקבלו לעמדת הייעוץ המשפטי באופן לא תקין, האחרון השיב לו במכתב: "הממשלה עשתה את עבודתה נאמנה, לא בסמכותי ולא בסמכותך לבטל את החלטותיה"

מזכיר הממשלה יוסי פוקס, לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מזכיר הממשלה יוסי פוקס, לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לאחר המכתב החריף ששלח הבוקר (א') המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, בו טען כי חלק מהחלטות הממשלה האחרונות התקבלו באופן לא תקין, האחרון השיב לו במכתב כי אין בסמכותו לבטל את החלטות הממשלה וכי "ההחלטות התקבלו כדין". בין המקרים שהביאו לביקורת החריפה, נמנות החלטות כמו אישור הבאת עובדים זרים, העברת כספים לרשויות יישובי קו התפר והקמת מערכי אכיפה במועצות המקומיות. בין היתר, כתב לימון לפוקס כי החלטות הממשלה שהתקבלו לדבריו בניגוד לעקרונות, צריכות לבוא לדיון מחדש בממשלה. המכתב נשלח על דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב־מיארה.

במכתב התשובה ששלח הערב מזכיר הממשלה, מסר למשנה היועמ"שית כי "רק בית משפט מוסמך לפסול החלטת ממשלה לאחר הליך הוגן ואין להעלות על הדעת שהייעוץ המשפטי לממשלה יקבע לממשלה ביחס להחלטות שהצביעו עליהן". פוקס הוסיף כי "מצב כזה יהפוך את הייעוץ המשפטי לממשלה לאינסטנציה גובה מזו של מליאת הממשלה - עמדה שכמוה לא הוצגה בבית הנשיא אפילו בידי הגורמים האקטיביסטים ביותר שהשתתפו באותן השיחות ומכל מקום, אין לה שמץ של יסוד בדין".

"הממשלה עשתה את תפקידה נאמנה"

עוד טען פוקס כי "הדרישה שלפיה הממשלה אינה רשאית להכניס שינויים בהצעת מחליטים שמוצגת בפניה, משמעה שמי שמכין את הצעת ההחלטה הופך להיות הרשות המוסמכת במקום הממשלה והיא בלתי מתקבלת על הדעת בכל תפיסה משילותית או ניהולית שהיא.  יעלה על דעתך, למשל, שאם ראש אשכול הכפוף לך מעלה בפניך הצעה להחלטה שבסמכותך לקבל, תהיה מנוע מלהכניס בה שינויים אלא אם אותו כפוף יואיל בטובו להעלות בפניך הצעת תיקון עם "תשתית עובדתית ומשפטית?".

באשר לטענת לימון כי העלאת הצעות ושינויים בזמן הישיבה צריכה להיעשות במקרים חריגים, השיב פוקס: "הממשלה היא הרשות המינהלית הראשונה של מדינת ישראל. המליאה היא לא 'חותמת גומי' של השרים או של הייעוץ המשפטי. הדרישה לפיה הממשלה אינה רשאית להכניס שינויים בהצעה שמוצגת לפניה משמעה שמי שמכין את ההצעה הופך להיות הרשות המוסמכת. הדרישה אינה מתקבלת על הדעת. כאשר הממשלה מחליטה להכניס תיקונים, היא עושה את תפקידה".

מזכיר הממשלה חתם את מכתבו בקביעה כי "לא בסמכותי ולא בסמכותך לבטל החלטות ממשלה. סמכות כזו מסורה או לממשלה עצמה, או למחוקק או לבית משפט מוסמך, לאחר שקיים הליך הוגן. אין גם כל עילה לבית משפט לבטל החלטת ממשלה ראויה שקיבלה הממשלה כדי לסייע ללוחמי המילואים ששירתו במלחמת 'חרבות ברזל' ולשחרור מצוקת הבנייה. הממשלה עשתה את עבודתה נאמנה, דנה בהצעה שהובאה בפניה, הפעילה שיקול דעת והכניסה בה את השינויים הראויים למען לוחמי המילואים וכדי למנוע מצוקת דיור עתידית".