משרד הביטחון אסר על חברות ישראליות להגיע לתערוכת הנשק בדובאי

ברגע האחרון, הורה המשרד לחברות שלא לשלוח נציגים ישראלים בצל המלחמה הנמשכת • באמירויות עשויים לדרוש הבהרות

הדוכן הריק של התעשייה האווירית בדובאי, השבוע / צילום: Reuters, Waleed Zein
הדוכן הריק של התעשייה האווירית בדובאי, השבוע / צילום: Reuters, Waleed Zein

המלחמה משפיעה על כלל הסקטורים בישראל, כולל התעשיות הביטחוניות. הדבר בא לידי ביטוי בתערוכה האווירית היוקרתית Dubai Airshow, שנפתחה השבוע באיחוד האמירויות, תוך שדוכנים ישראלים, שמוקמו לצד אלו האמירותיים, נותרו ריקים. בתחילה לא היה ברור מהי הסיבה לכך, אולם גלובס מצא כי מדובר בהוראה ישירה שהתקבלה מהממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב).

האגף שממונה במשרד הביטחון על תעשיות הנשק הורה לחברות ברגע האחרון לא לשלוח ישראלים לתערוכה היוקרתית - שכוללת 1,400 חברות מ־95 מדינות, בהן כאלו שאין לישראל יחסים דיפלומטיים איתן, כמו פקיסטן וערב הסעודית.

מי שפחות נפגעה מהצעד היא אלביט, שמפעילה חברות מקומיות עם מנכ"ל וצוות במדינות שונות בעולם. אלו מפעילים כעת את הדוכן שלה בתערוכה היוקרתית, שתסתיים ביום שישי. השתיים שנפגעו יותר הן התעשייה האווירית ורפאל. בתחילה, הדוכן של התעשייה האווירית נחסם בסרט אדום, ובהמשך החל לפעול על בסיס עובדים ספורים שאינם ישראלים. דוכן רפאל נותר שומם.

הרגישות מול דובאי

התערוכה בדובאי מתקיימת במתכונת דו־שנתית. לפני שנתיים הופיעו בה הדוכנים הישראלים לראשונה, בעקבות הסכמי אברהם. אלו יצרו מפגש מעניין בין החברות
הביטחוניות לאורחי התערוכה והמציגים בה מהעולם הערבי, כמו מערב הסעודית. הוראת המלמ"ב מגיעה כעת על רקע המשך פעילותן של חברות תעופה אמירותיות בישראל. אלו עושות זאת בניגוד לחברות כמו טורקיש איירליינס ופגאסוס, שהפסיקו להפעיל טיסות לישראל.

בשל הרגישות הגיאופוליטית מול איחוד האמירויות, סיב"ט, האגף לייצוא ביטחוני שבעצמו ביטל את השתתפותו בתערוכה, שלח דואר אלקטרוני שתוכנו התפרסם באתר "דיפנס ניוז", ובו הוסבר כי מדובר בהחלטה גורפת. "לאור המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר", נכתב, "סיב"ט החליטה שלא לפתוח את התצוגה הלאומית בתערוכות ביטחוניות בינלאומיות עד להודעה חדשה". על אף כל זאת, הנזק לאמירותים כבר נוצר בכך שכלי תקשורת בינלאומיים שהגיעו לסקר את התערוכה, בהם רויטרס ו־CNBC, כתבו בעיקר על "הדוכנים הריקים". אותם הדיווחים עשויים להביא לדרישה מהאמירותים להבהרות מצד ישראל.

מבחינת חברות התעשייה הביטחונית, הסיטואציה עלולה לפגוע גם בהן, בין היתר בשל פספוס ההזדמנות לצבור מומנטום מההתעניינות הגוברת במערכות הישראליות, שגם הוכיחו את עצמן שוב מתחילת המלחמה.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "עקב המצב המלחמתי בארץ והאיומים הבטחוניים כלפי ישראלים בחו"ל, בקשות להשתתפות עובדי התעשיות הביטחוניות בתערוכות ביטחוניות נבחנות לאור האיומים. לא קיים איסור גורף להשתתפות בתערוכות".