התקררות ביחסים: הוקפאה יוזמת הטיסות הישירות מתל אביב לקטאר

לגלובס נודע כי הרשויות בקטאר החליטו להקפיא את יוזמת הטיסות הישירות מתל אביב לדוחא בירת קטאר • חשיפת היוזמה לאחר מותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה במבצע צבאי בג'נין קוממה את הרשויות הקטאריות • בישראל אומרים כי לא מכירים עצירה ממשית של הגעת ישראלים למונדיאל

קו הרקיע של דוחא / צילום: Shutterstock
קו הרקיע של דוחא / צילום: Shutterstock

יוזמת הטיסות הישירות לקטאר מישראל בתקופת המונדיאל הוקפאה. לגלובס נודע כי הרשויות בקטאר החליטו להקפיא את הרעיון שיכול היה להקל על ישראלים להיכנס למדינה לטובת טורניר המונדיאל שייערך בחודשים נובמבר-דצמבר השנה.

הסיבה לכך נעוצה במותה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו-עאקלה, שנהרגה בעת מבצע צבאי בג'נין לפני כחודש. על פי גורמים, היוזמה לטיסות הישירות, שנחשפה ב'ישראל היום' עשרה ימים לאחר מותה, קוממה את הרשויות בקטאר שהחליטו בשלב זה לא לאפשר את קיומן של הטיסות.

בישראל אומרים כי לא מכירים עצירה ממשית של הגעת ישראלים למונדיאל ולא נראה שינוי של ממש לאחר מותה של העיתונאית. מערכת הביטחון ממשיכה בתיאומים מול כל הגורמים לאבטחת הגעת האוהדים הישראלים למשחקי הגביע העולמי בקטאר.

קיומן של טיסות ישירות כאלה הוא בעיקר מהלך שיוכל לייעל ולקצר את התהליך עבור הנוסעים מישראל שמבקשים לצפות במשחקי המונדיאל ועל הדרך לבקר בקטאר, שלה אין יחסים רשמיים עם ישראל וכניסת ישראלים לא מתאפשרת אלא באמצעות דרכון זר. קטאר הודיעה זה מכבר שתאפשר לכלל האזרחים, גם לכאלה שבאים ממדינות עימה אין לה יחסים, להיכנס למדינה בתקופת המונדיאל. הדבר יתאפשר כשרוכשי הכרטיסים אישור כניסה מיוחד המכונה "Hayya Card", אישור שהייה שתנפיק ממשלת קטאר לאוהדים שמחזיקים בכרטיסים למשחקים וכך יוכלו לשהות במדינה בתקופת המונדיאל (בדומה לאישור המיוחד שהנפיקה בשעתו רוסיה שאירחה את המונדיאל האחרון).

האוהדים הישראלים מעדיפים לחכות לבשורה של טיסה ישירה

ההערכות הן שאלפי ישראלים ירכשו כרטיסים למשחקים - אלא שבינתיים קצב המכירות לא גבוה. לפי גורמים בענף, האוהדים מעדיפים לחכות לבשורה של טיסה ישירה שתקל עליהם את המסע. בשעה שטיסה ישירה תיארך כשלוש שעות, טיסה עם עצירה בדרך, בירדן או בדובאי למשל, תיארך כשבע שעות. גם מחירי הטיסה הישירה צפויים להיות זולים ביחס לטיסות קונקשן.

בכדי לקנות כרטיסים למשחקים, האוהדים הישראלים יכולים להיכנס להגרלה לרכישת כרטיסים ישירות דרך פיפ"א או לרכוש כרטיסים מסוכני הנסיעות המשווקים כרטיסים למונדיאל. האפשרויות שעומדות כיום לנוסעים הישראלים כוללות טיסות קונקשן מיעדים שונים דוגמת דובאי או איסטנבול, כאשר יש ששוקלים את האפשרויות לעבור יבשתית לירדן ולטוס מעמאן לקטאר.

מספר סוכני נסיעות המתמחים במכירת כרטיסים למשחקי כדורגל בחו"ל קיבלו היתר למכור כרטיסים למונדיאל, ביניהם האתר טיקטינגו, איסתא ספורט והאתר טיקטיק מבית ישראייר. סוכנים נוספים שקיבלו הבטחה להקצאה של אלפי כרטיסים או חבילות מספרים שהנושא נמצא בהקפאה, אותה הם מייחסים לכעס מצד הרשויות בקטאר על מותה של העיתונאית שהפכה לסמל.

האתגר של הסוכנים לא נעצר רק בסוגיית הטיסות. בכדי לבנות חבילות עליה לשלב לינה בבתי מלון בקטאר, ואלו מתומחרים במחיר גבוה כשההיצע של החדרים לא גדול. בחברת טיקטיק מציעים חבילות שכוללות טיסות "מיוחדות", בשאיפה שיאושרו לפעול כישירות, מה שכאמור בשלב זה לא אפשרי.

החברה מציעה חבילות המשלבים טיסות צ'ארטר עם חברת TUS הקפריסאית במסלול שכולל המתנה של כחצי שעה במטוס לאחר טיסה מתל אביב ללרנקה (בכדי שזו תיחשב כטיסת קונקשן). השאיפה היא לאפשר החלפת מספר טיסה באוויר ולהימנע מעצירה זו. בטיסת החזור הנוסעים יידרשו לצאת מהמטוס ולעבור הליך של כניסה לקפריסין ולאחר מכן ישובו למטוס להמראה לתל אביב. המחיר לטיסה כזו מתחיל ב-650 אירו. חבילות לארבעה לילות יתחילו בטיקטיק במחיר של 2,150 אירו (כולל משחק אחד בשלב הבתים).

יוזמת הטיסות הישירות מתל אביב הגיעה מכיוון רשויות הביטחון בישראל במהלך שהיה גם מקרב את היחסים בין המדינות, שבעיקר מתנהלים מתחת לפני השטח. קיומן של טיסות כאלה מחייב אישור מטעם השב"כ לסוגיית אבטחת הטיסות הישירות לקטאר - במידה שאלו יתקיימו בסופו של דבר.