נתב"ג | פיצ'ר

סגירת השמיים: מי בכל זאת יכול לטוס והאם תקבלו החזר כספי על טיסות שבוטלו?

השמיים של ישראל נסגרים החל מהלילה בניסיון למצוא את עליית תחלואת הקורונה בישראל • אילו מטוסים ימשיכו לטוס, מי מחליט על ועדת החריגים, ומה עם ההחזר הכספי למי שבוטלה לו טיסה? • גלובס עושה סדר

נתב"ג ריק בתחילת חודש ינואר / צילום: אנדי ריקובר
נתב"ג ריק בתחילת חודש ינואר / צילום: אנדי ריקובר

ממשלת ישראל אישרה את סגירת השמיים הלילה (ב') בחצות. בשלב הראשון, נתב"ג יישאר סגור עד 31 בינואר, אך לפי הערכות סגירתו תוארך. 

מי בכל זאת יכול לטוס ומה קורה עם החזר כספי למי שקנה כרטיסים? גלובס עושה סדר. 

מדוע סוגרים את השמיים?

השמיים נסגרים בניסיון למנוע כניסה של מוטציות קורונה חדשות לישראל, שעשויות מצד אחד לגרום לעלייה בתחלואה בשל וריאנטים מדבקים במיוחד ומצד שני, עלולות גם לסכן את אפקטיביות מבצע החיסונים. בדיון בנושא בוועדת הכלכלה אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, "אנחנו נדרשים לסגור את נתב"ג כי אנחנו מבינים את המשמעות של הווריאנטים שנמצאים בחו"ל וחווים על בשרנו את התוצאה של כל אחד מהם שמגיע. הוריאנטים מדבקים יותר, ולא יודעים מה ההשפעה שלהם מבחינת אלימות מוגברת ולא יודעים לגבי יעילות החיסון".

ממתי השמיים ייסגרו ולכמה זמן?

פורמלית התקנות לצמצום התעופה לישראל חלות עד 31 בינואר, בהתאם למועד שנקבע לסיום הסגר הנוכחי. אלא שמדובר במועד שהוא במובן מסוים טכני והצפי הוא שסגירת השמיים תימשך 14 ימים לפחות. חברות התעופה קיבלו אינדיקציה שסגירת השמיים עשויה להימשך אפילו חמישה שבועות, כלומר עד לתחילת חודש מרץ.

בדיון בנושא שנערך בוועדת הכלכלה, אמרה ד"ר אלרעי פרייס כי סגירת השמיים תימשך כמה שבועות לפחות.

לאילו מטוסים בכל זאת מותר לטוס?

ההנחיות אוסרות על טיסות של מטוסי נוסעים לישראל. לטיסות מטען, לטיסות לצרכים רפואיים או לטיסות כיבוי אש - מותר לנחות. חברות התעופה הזרות קיבלו הודעה רשמית (נוטאם) לפיה הן לא יוכלו להפעיל טיסות נוסעים לישראל. השהיית הפעילות לחברות הישראליות נעשית דרך השהיית רישוי שירותי התעופה שלהן (באמצעות רשות תעופה אזרחית).

למי מהנוסעים מותר לטוס ואיך הם יוכלו לעשות זאת?

ההנחיות מאפשרות אישור לחריגים לטוס - מסיבות רפואיות, לטובת הליך משפטי, עבודה חיונית שלא יכולה להתבצע מרחוק, ללוויה של קרוב משפחה ועוד. מנכ"לי משרד התחבורה והבריאות מחליטים האם להעניק אישור חריג. 

איך יוכלו אותם חריגים לטוס? במטוסים פרטיים (בעלות של כ-10 אלף דולר לשעת טיסה), היות שתנועת המטוסים המסחריים נעצרה. מטוסים פרטיים יוחרגו מהאיסור לטוס, כולל טיסות לפי דרישה שיבצעו חברות התעופה. הסמכות לאישור טיסות במטוסים פרטיים נמצאת כיום אצל רת"א (רשות התעופה האזרחית). בדיון בוועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי ביקש להגדיל את הסמכות שביידי רת"א, כך שתוכל לעצור מטוסים פרטיים בקלות יותר.

האם ישראלים שנמצאים בחו"ל יוכלו לחזור לארץ אחרי 26.1?

לא, תנועת מטוסים הנוסעים תיעצר לחלוטין. הפרצה החוקית מאפשרת למטוסים פרטיים לנחות בישראל וכך יוכלו ישראלים לשוב ארצה. יש להניח שבמידת הצורך יופעלו טיסות להשבת ישראלים מיעדים נקודתיים כפי שהיו בחודשים בהם נעצרה תנועת הטיסות (בחודשים אפריל-מאי למשל).

האם זרים ששוהים בישראל יורשו לצאת מהארץ?

זרים יוכלו להגיש בקשה לוועדת חריגים ולקבל היתר לטוס למדינתם בדומה לישראלים שמתגוררים בחו"ל וירצו לשוב לביתם אם הם שוהים בביקור בארץ. אם יקבלו היתר חריג, עליהם יהיה למצוא פתרון לטיסה בשעה שחברות התעופה לא מורשות להפעיל טיסות נוסעים. גם כאן הפתרון הוא באמצעות טיסה פרטית.

האם הנוסעים זכאים לקבל החזר כספי על טיסות שבוטלו?

חוק התעופה (חוק טיבי) קובע כי נוסעים זכאים לקבל החזר כספי על טיסה שבוטלה. החוק, ששונה לימי הקורונה כדי להקל על חברות התעופה, הסיר את סעיף הפיצוי שנכלל בו וקבע בנוסף להחזר של עלות הכרטיס גם פיצוי כספי בהיקף של 1,000-3,000 שקל. 

במקרה של סגירת השמיים כעת, הטיסות מבוטלות לא ביוזמת חברות התעופה אלא כפועל יוצא מהחלטת המדינה. האם הנוסעים זכאים בכל זאת לקבל את כספם חזרה? בקצרה - כן. 

עו"ד מיכאל אדלר, ממשרד אדלר שחר אדלר ושות', מסביר: "בחוק כתוב כי נוסע שהונפק לו כרטיס לטיסה שבוטלה יהיה זכאי לקבל החזר ממפעיל הטיסה או מהמארגן הטבות אלה. מדובר בלשון סביל שמגלגלת את האחריות בעניין לחברת תעופה. כתוצאה מסגירת נתב"ג יהיו הרבה טיסות שלא יתקיימו ולדעתי על בסיס לשון החוק, הנוסעים זכאים לדרוש החזר". עוד הוא אומר כי "חברות התעופה יוכלו לתבוע את המדינה ולדרוש החזר ואני מניח שיהיו מקרים של חברות שלא יזכו את הנוסעים, שעשויים להגיע לביה"ש. אבל לדעתי העובדה שהחוק נוקט בלשון 'סביל' ולא מחייב שביטול הטיסה יהיה בעקבות התנהלות חברת תעופה, דווקא מלמדת על הפרשנות של החוק".

בתוך כך, אל על כבר הודיעה כי היא תשיב לנוסעים כסף על טיסות שיועדו להמראה עד 15 בפברואר. בהודעה שפרסמה היא מציינת כי הנוסעים יוכלו לקבל החזר מלא או שובר למימוש עתידי בשווי המקורי של העסקה (ולא בשווי של 125% כפי שאל על הציעה עד כה על טיסות שבוטלו בתקופת הקורונה). החברה גם מציעה לנוסעים שמחזיקים בכרטיס שמועד ההמראה שלו הוא עד 13 במרץ להקפיא את הכרטיס לניצול עתידי עד 31 בדצמבר 2021.

האם ניתן יהיה להיכנס לישראל דרך מעברי הגבול היבשתיים?

מעברי הגבול בין ישראל ומצרים ובין מצרים לירדן מאפשרים כניסה לישראל רק לתושבים ישראלים ולבעלי היתר מיוחד. אלא שייתכן שגם הגבולות הללו ייסגרו. הנושא יעלה לדיון היום במשרד הבריאות.