תיירות | דעה

דעה: בעקבות הקורונה – כיצד יתמגן העולם מהתיירים?

עולם התיירות יכול להתאושש מהר מאוד לאחר משבר וירוס הקורונה, אבל הוא ייראה אחרת לחלוטין ביום שאחרי

תיירת עם מסכה בלובר / צילום: Francois Mori, AP
תיירת עם מסכה בלובר / צילום: Francois Mori, AP

בארצות-הברית שלפני פיגוע מגדלי התאומים ב-9/11, עולם התעופה היה פתוח ופרוץ לכל. התגוררתי אז בלוס אנג'לס, והיינו עולים על טיסה כשם שבישראל עולים לאוטובוס. אבל ביום שאחרי הכול השתנה. בשל הבידוק הביטחוני המקיף, הספונטניות התחלפה בהגעה מוקדמת של כמה שעות לפני הטיסה ובתורי ענק בביקורת הגבולות. מדינות העולם סיגלו לעצמן מנגנוני הגנה כדי להישמר מהעולם שבחוץ.

אני צופה כי עולם הנסיעות והתיירות אחרי הקורונה ישתנה ללא היכר, בדיוק כמו שאירע אחרי קריסת התאומים.

תנועת התיירות היא ללא ספק המהפכה החברתית הגדולה בשנים האחרונות. כמו שאר המהפכות המשמעותיות בהיסטוריה האנושית, היא שינתה בזמן קצר את פני החברה והכלכלה הגלובלית. ב-2018 היו קרוב ל-2 מיליארד נוסעים ב-45 מיליון טיסות, והמספרים גדלו מדי שנה יותר מבכל סקטור אחר.

מדיניות השמיים הפתוחים פתחה בפנינו את העולם, אבל כפי שראינו ב-9/11, חשפה גם את העולם עצמו לסכנות חדשות. אחד הדברים המהותיים שלמדנו מהקורונה הוא עד כמה אנחנו חשופים: כשעטלף אחד ו-5 תיירים סינים השביתו עולם שלם.

לגבול גאוגרפי אין יכולת לעצור מגפה, כשמיליוני מטוסים מעבירים נשאים ממקום למקום. לכן, מדינות העולם ידרשו מהתיירים עצמם ללמוד כיצד להתמגן.

בדיוק כפי שאחרי ה-9/11 ביקורת הגבולות פועלת כדי לאתר טרוריסטיים פוטנציאליים - כך גם אחרי הקורונה המדינה תפעל כדי למנוע "פיגוע בריאותי" בתוכה. ביום שאחרי, המדינות יידרשו להחליט את מי הן לא רוצות יותר בשטחן, ואילו הגבלות הן ישיתו על אלה שיפתחו בפניהם את הדלת.

בימים קודרים אלה אני מתעודד מהידיעה שבשונה מתחומים רבים בכלכלה העולמית, עולם התיירות יכול להתאושש מהר מאוד לאחר משבר וירוס הקורונה, שהרי כל התשתיות מוכנות וממתינות ליריית הזינוק. מהפכת התיירות תתחבר לקפיטליזם מהר יותר מכל שאר הסקטורים העסקיים, אלא שהפעם המדינות יעשו סדר בתנועת התיירים.

ההסדרה הראשונה תהיה בוודאי ביטוח הנסיעות ושלל השירותים הרפואיים הנלווים לו. ביום שאחרי הקורונה ביטוח הנסיעות, עזרה רפואית ומוקדי חירום ללקוח כשהוא בחו"ל, יהפכו למרכיב מרכזי ומשמעותי בנסיעה, וכבר עכשיו חברות הייטק מפתחות פתרונות רלוונטיים עבור חברות הביטוח. אם עד היום ביטוח הנסיעות היה הילד החורג של חברות הביטוח, עם ביטוח זול בעלות של 2 דולר ליום בחיתום מהיר וסיכון נמוך - אחרי הקורונה זה כבר לא ייראה כך.

כבר היום מדינות רבות לא מאפשרות כניסה למדינה בלי שיהיה לנוסע הוכחה של ביטוח נסיעות. תהליך שצפוי להתעצם, זאת כדי למנוע את העול הכלכלי הנופל על צווארן כאשר התיירים או השוהים הבלתי חוקיים (כפי שנפוץ בארה"ב) מטופלים במערכת הבריאות אך אינם משלמים.

שנית, לחברות הביטוח יש אינטרס כלכלי לעשות "ביטוח ביטול טיול" כאשר הלקוח כבר נמצא בחו"ל, ולהשיב אותו לטיפול במדינת המוצא, כדי למזער את עלות הטיפולים. זהו אינטרס של שני הצדדים.

אבל ההסדרה המשמעותית ביותר תהיה בבדיקת המסוכנות של התיירים שנכנסים למדינה. המדינה תרצה לדעת את מצבנו הרפואי כבר במעבר הגבול. בדיוק כשם שמכונות שיקוף מאתרות אמצעי לחימה - כך יהיו טכנולוגיות לבדיקת מחלות ווירוסים, לצד הצגת דוח בריאותי מפורט.

על המשימה הזאת מופקד תחום חדש וצעיר באקו-סיסטם הטכנולוגי - Cyber Health. סטארט-אפים חדשים מסתערים ברחבי העולם על המשימה: כך, בקרוב התיק הרפואי שלנו (מוצפן וחסוי) יותקן על גבי הסמארטפון ויוצג בחלקו בביקורת הגבולות. פיתוחים בעולמות הטלמדיסין "ידברו" עם השעונים החכמים הפופולריים, והמידע הרפואי שהם נושאים ישתלב בתהליך ה-Cyber Health. לא ירחק היום, וחיישנים מתוחכמים יזהו נשאי חיידקים ווירוסים מסוכנים - וישאירו אותם מחוץ למדינה.

אני אופטימי - התיירים עוד יחזרו לשטוף את העולם, אבל הפעם העולם יידע להתגונן בפניהם. 

הכותב הוא מנכ"ל SHELLY  - סטארט-אפ ביטוח נסיעות חכם בקרן clearfuture