תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

השקעה בקרנות ובחברות מימון פרטיות: "לגוון את התיק באפיק שאינו בורסאי או נדל"ני"

קובי חדד, מייסד ומנכ"ל "פרווליו", חברת מימון פרטית המתמחה בפתרונות מימון ייחודיים לעסקים קטנים ובינוניים שנמצאים בשלבי צמיחה, באמצעות הון שמגויס ממשקיעים, מסביר מה נדרש לבחון לפני כניסה להשקעה בחברת מימון פרטית: "אי אפשר לתת כסף בלי בטוחות"

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף פרווליו

קרנות וחברות מימון פרטיות הן אפיק חדש יחסית של השקעות אלטרנטיביות, תחום אשר צומח בקצב מואץ ב-6-7 השנים האחרונות. זאת כחלק מצורך משולב. מצד אחד, של משקיעים ישראלים שזקוקים לגיוון של הפורטפוליו שלהם. מצד שני, של עסקים הזקוקים למימון ייחודי ומגוון. מדובר בקרנות חוב שמשקיעות את ההון העצמי שלהן, יחד עם כסף שגויס ממשקיעים, במתן מימון מתמחה ללווים פרטיים לעסקים וחברות. עבור הלווים, קרנות וחברות המימון הפרטיות, אשר מחזיקות ב"רישוי נותני אשראי" בפיקוח אגף שוק ההון במשרד האוצר, מהוות ערוץ מימון. מולם, עומדים המשקיעים באפיק זה שעשויים ליהנות מתשואה גבוהה יותר משמעותית מריבית בנק ישראל, מאחר שמדובר בהשקעה בחוב. מדובר בהשקעה סולידית יחסית, אך יחד עם זאת, לפני קבלת החלטה על השקעה בקרן או בחברת מימון פרטית, יש מספר דברים שצריך לתת עליהם את הדעת. כדוגמת המודל העסקי של הקרן ,האחריות של קרן המימון לשני הצדדים (ללווים ולמלווים), משך זמן ההלוואות שהקרן מעניקה והשפעתו על רמת הסיכון, הבטוחות שניתנות לכל הלוואה וסוגי ההלוואות שניתנות - עבור מי ומה מלווים את הכסף?

"כל עסק עובר ניתוח כלכלי ומקצועי של הפעילות"

"המבנה הסופר ריכוזי של שוק המימון בישראל, בעיקר בהקשר של עסקים קטנים ובינוניים מייצר לעיתים רבות לבעלי החברות אתגרים מימוניים כמעט בלתי הגיוניים ברמה העסקית", אומר קובי חדד, מייסד ומנכ"ל "פרווליו", חברת מימון פרטית, אשר מתמחה בעיקר במימון קצר מועד לעסקים קטנים ובינוניים בשלבי צמיחה. כדי להמחיש את הנושא, משתמש חדד בדוגמה הבאה: "כל המערכת הפיננסית הממוסדת נמצאות ב'דיליי' של שנה בניתוח הפיננסי של מבקשי המימון. קחו למשל את הנושא של דוחות כספיים, שהם הבסיס לכל בקשת אשראי. כדי לקבל אשראי עד אמצע 2023, הבנקים מסתכלים על הדוחות הכספיים של שנת 2021, שמתפרסמים ב-2022. אבל יכול להיות שב-2023 העסק כבר מייצר פעילות שרלוונטית ל-2024 והמצב שלו שונה לגמרי; ועדיין, סביר שהעסק ייתקל בקשיים בהליך החיתום ובבקשת האשראי מול הבנק. כאן בדיוק אנחנו יודעים להיכנס לתמונה".

כיצד לגוון את תיק ההשקעות באפיק שאינו בורסאי או נדל״ני? לפרטים נוספים>>

בימים אלו נמצאת פרווליו בסבב גיוס משקיעים לחברה. מדובר בגיוס על פי חוק הניצעים, אשר מאפשר השקעה של עד 35 משקיעים בלתי כשירים. כלומר, כאלה שאינם גופים ציבוריים או שהונם והכנסתם לא מגיעים לרמת המינימום שנקבעה על ידי אגף שוק ההון במשרד האוצר. לדברי חדד, סבב הגיוס מתאים לאלו שיש להם סכום נזיל של כ-300 אלף שקל ומעלה להשקעה, לטווח זמן של שלוש שנים לפחות. ההשקעה היא ב"פול" ההון של פרווליו אשר משמש למתן מימון מבוזר של מספר רב של לווים, כגון עסקים קטנים ובינוניים, שעליו המשקיע מרוויח תשואה בדמות הריבית. "זו דרך לגוון את תיק ההשקעות, גם באפיק שאינו בורסאי, או נדל"ני, סולידי שמייצר תשואה יציבה וגבוהה לאורך זמן" , אומר חדד.

קובי חדד, מייסד ומנכ''ל ''פרווליו'' / צילום: ג'וני בלום
 קובי חדד, מייסד ומנכ''ל ''פרווליו'' / צילום: ג'וני בלום

"כל עסק שמקבל הלוואה מפרווליו עובר ניתוח מעמיק ומקצועי, הן של הצד הפיננסי והן של הצד העסקי-תפעולי, של הפעילות שלו", מסביר חדד ואף מוסיף שבמקרים רבים בקשת ההלוואה נדחית על ידי פרווליו, יחד עם המלצה להתמקד בשיפור התזרים והגדלת הרווחיות והיציבות העסקית. "אין דבר כזה הלוואה בכל מחיר. יש סוגי הלוואות שאנחנו מתעדפים. למשל, עסקים שמגיעים עם הזדמנות מסוימת והם זקוקים למימון גישור", אומר חדד ומפרט: "קח לדוגמה יבואן שיכול בחגים מסוימים למכור מוצרים במכירות עודפות. כלומר, ברווחיות גבוהה יותר מאשר בשאר ימות השנה. בכל פעם לפני החג הרלוונטי הוא נוטל הלוואה לחודשיים-שלושה, מזמין כמות סחורה גדולה מהרגיל וככה מגדיל את הרווחיות שלו על עסקאות. הוא פונה אלינו כי הוא עסק שמתבסס על עסקאות תקופתיות ויכול להיות שהוא נתקע עם חשבונית שנדחתה בחודשיים וקשה לו לנכות אותה. זה סוג ההלוואות שיגיעו אלינו במקום לבנקים, והן ברמת סיכון נמוכה בהשוואה להלוואות שיש להן אופי החזר פחות ברור". זו הסיבה, לדברי חדד, שיש לבחון בדקדוק את מדיניות האשראי וסוג ההלוואות שקרן המימון הפרטית מעניקה, בטרם השקעה בה.

כיצד לגוון את תיק ההשקעות באפיק שאינו בורסאי או נדל״ני? לפרטים נוספים>>

משך זמן ההלוואות ובטוחות

הלוואות יכולות להתפרס על פני טווח זמן משתנה - קצר, בינוני או ארוך. למשך זמן ההלוואה יש כמובן קשר ישיר לרמת הסיכון שלה. יש קרנות שמגבילות את טווח הזמן של פריסת ההלוואה, ובהן, לדברי חדד, רמת הסיכון נמוכה יותר בהשוואה לקרנות שמאפשרות טווחי החזר גדולים יותר.

"טווחי הזמן חייבים להיות קצרים. אי אפשר להעניק הלוואות ארוכות של שלוש, ארבע או חמש שנים. אלא מקסימום של שנתיים, כדי לגדר את הסיכון", מסביר חדד. "ההלוואות שפרווליו מעניקה הן לרוב באזור 3-4 חודשים עד 12 חודשים. "כך אנו מגיעים ללווים איכותיים יותר. מאחר ולרוב כל מי שלווה כסף לטווח קצר חייב להיות עם תוכנית סדורה שמעט יכול להשתבש בה. זאת בהשוואה ללווה לטווח הרחוק שמטבע הדברים רבות יכול להשתנות אצלו במהלך הדרך", הוא מוסיף.

לצד משך זמן ההלוואה, גם נושא הבטוחות של הלווים הוא גורם משמעותי בגיבוש החלטה על השקעה בקרן מימון פרטית. הבטוחות של הלווים מעידות על איכותם ועל הסיכוי לפירעון ההלוואה. "אי אפשר לתת כסף בלי בטוחות", אומר חדד. "כמובן, חובה שהבטוחה תהיה בת מימוש", הוא מוסיף.

אחריות אישית להלוואה: "לא רק לתווך בין הצדדים"

בנוסף לכל אלו, בעולמות מתן אשראי מצד בנקים, גופים מוסדיים, קרנות וחברות פרטיות ו-P2P (הלוואות חברתיות), האחריות להלוואה היא פקטור משמעותי. מדובר באחריות שהיא גם כלפי הלווים וגם כלפי המלווים.

"בניגוד לכל מיני מודלים של הלוואות חברתיות למיניהן הפעילות שלנו לא מסתכמת בתיווך בין לווים למלווים ואחרי כן יציאה מהתמונה", אומר חדד. "יש לנו פה אחריות לשני הצדדים. בצד הלווה, האחריות היא לא להעניק לו הלוואה שאינה מתאימה לו; בצד המלווים, האחריות היא לגבות את הכסף", הוא מוסיף.

את הדברים הללו של חדד ניתן להסביר על ידי הדוגמה של מחיקות חוב והליכי פשיטת רגל של לווים. "גם במצב שכזה יש לנו אחריות כלפי הכסף. אנו צריכים לדעת לתמחר סיכון שכזה מראש לפני מתן ההלוואה ולתת לו ביטוי בריבית ובתשואה למשקיעים", הוא מדגיש ומוסיף כי כחלק ממרכיב האחריות האישית של פרווליו, היא מושקעת ב-5-10 אחוזים בכל הלוואה מתוך ההון של החברה.

"בסופו של דבר, לקרן או לחברת מימון פרטית יש אחריות רבה", מסכם חדד. "לצד זאת, יש גם את הבטוחות, משך זמן ההלוואות וסוגיהן. כל אלו הן אבני בוחן חשובות שמשקיעים פוטנציאלים צריכים לתת עליהן את הדעת כאשר הם שוקלים את אפיק קרנות וחברות המימון הפרטיות כהשקעה אלטרנטיבית לגיוון הפורטפוליו שלהם".

כיצד לגוון את תיק ההשקעות באפיק שאינו בורסאי או נדל״ני? כאן מתחילים לבנות תיק נכון יותר>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם .

**ט.ל.ח. הפרסום לעיל מהווה הצגה כללית בלבד ואינו מהווה "הצעה לציבור" כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח - 1968 ("חוק ניירות ערך"). משקיעים שיבחרו לפנות לחברה על מנת להשקיע בפרויקט יבחרו במסגרת משא ומתן פרטני ("הליך המשא ומתן") אשר ינוהל על פי סדר פנייתם לחברה. ההשקעה תעשה באמצעות מספר מצומצם של משקיעים כמותר על פי חוק ניירות ערך וחוק השקעות משותפות בנאמנות, תשנ"ד- 1994 ("חוק השקעות משותפות בנאמנות"). לאור האמור, ההשקעה בתיווך וסיוע החברה אינה מוסדרת לפי חוק ניירות ערך ו/או לפי הוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות וכל חומר פרסומי אודותיה לא אושר על ידי רשות ניירות ערך בישראל במסגרת תשקיף. פרטי ההשקעה המלאים ותנאיה יחשפו אך ורק במסגרת הליך המשא ומתן, בו יחשפו מספר מצומצם של משקיעים פוטנציאליים בהתאם להוראות חוק ניירות ערך לכלל המידע ביחס להשקעה ותנאיה ורק המשקיעים שיבחרו על ידי החברה בהליך המשא ומתן יוכלו לקחת חלק בהשקעה. החברה, מנהליה ומי מטעמה אינם מורשים לפי חוק הסדרת העיסוק ביעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995, וכל מידע פרסומי שנמסר וכן כל מידע שיימסר לגבי אפשרות השקעה במסגרת הצעה עתידית לא יהווה יעוץ השקעות או שיווק השקעות כהגדרתם בחוק. ההשקעה בפרויקט טומנת בחובה סיכויים, כמו גם סיכונים בקשר עם כספי ההשקעה, לרבות סיכון של אובדן מלוא כספי ההשקעה. בקבלת החלטת השקעה במסגרת הליך המשא ומתן, על המשקיעים לסמוך על בדיקה שהתבצעה על ידם בלבד אודות ההשקעה ותנאיה, לרבות יתרונות וסיכונים הכרוכים בהשקעה, ועליהם לקבל ייעוץ מיועצים מתאימים בנוגע לסוגיות משפטיות, חשבונאיות, כספיות ומיסוי הכרוכות בביצוע ההשקעה.

צרו איתנו קשר *5988