האם צפויים פיטורים השנה ב-IT הישראלי? "לא צריך להזמין את האמבולנסים"

בואו נשים את הקלפים על השולחן: אף אחד לא יודע אם יהיה מיתון או לא. אבל יש המוכנים להמר: IDC וגרטנר חושבים שלא יהיו פיטורי ענק. לעומתם, ב-STKI מדברים על מאות עובדים. מי צודק? ניפגש בסוף 2008

הערכת הביצועים של שוק המחשוב לאחר תקופה של זעזועים כלכליים, דורשת הרבה פילוסופיה. מה הוא בעצם מחשוב ארגוני? חלק מהתפעול השוטף של החברה, כפי שבא לידי ביטוי קר בדו"חות הכספיים של החברה, או אולי פרמטר שתלוי בתקופות גאות ושפל ובעיקר נגזר מהייפ טכנולוגי? כלומר, לפי איזו אווירה כלכלית בוחנים את ההוצאות הצפויות בתחום המחשוב? ולפי זה גם את הציפיות במקרה של מיתון או האטה משמעותית בצמיחה?

"יש שני שווקים עיקריים שרלוונטיים להיי-טק המקומי", מאבחן גדעון לופז, מנהל הפעילות בישראל של חברת המחקר הטכנולוגי IDC, "שוק המחשוב המקומי מושפע בעיקר ממה שקורה כאן ולכן תלוי במה שקורה במדינה ובשיעורי הצמיחה המקומיים. לצד זה, יש את תעשיית ההיי-טק, שהיא מוכוונת יצוא ומושפעת הרבה ממה שקורה בעולם ובעיקר בארה"ב". הציפיות של IDC לגבי צמיחת שוק המחשוב הישראלי מדברות כעת על צמיחה של כ-4.5% בשוק ה-IT המקומי לסביבות ה-4.6 מיליארד דולר בשנה הקרובה.

אם כך, השוק בצמיחה. אך מה לגבי עובדי ה-IT? האם המשבר המסתמן בשווקים ישפיע עליהם ויהיו פיטורים מאסיביים? "ייתכן שחברות מוטות יצוא ייאלצו להקטין את הוצאות כוח האדם, אבל עדיין מוקדם מכדי לומר מה יקרה באופן חד משמעי. הרי לא ברור עוד מה יקרה. ראינו כבר בעבר את ההשפעה שהיתה למשבר ב-2001, אבל בוודאי שלא צריך להזמין את האמבולנסים בשביל העובדים שעלולים לקפוץ מהגגות", אומר לופז.

להערכות IDC בשוק הישראלי יש כ-170 אלף עובדי היי-טק. מתוכם כ-100 אלף עובדים בתעשיית ההיי-טק עצמה, כלומר בפיתוח או ייצור של מוצרים, וכ-70 אלף בשירותי IT או במחלקות ה-IT הארגוניות.

מי שפחות אופטימי מלופז הוא ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל חברת הייעוץ והמחקר STKI. לדעתו, הצמיחה הצפויה בשוק המחשוב הישראלי תעמוד על כ-2.86% בלבד לכ-4.4 מיליארד דולר. זאת, לעומת צמיחה של כ-9.1% ב-2007. ב-STKI צופים כי ההבדלים בין 2008 ל-2007 יבואו לידי ביטוי כמעט בכל תחום הרלוונטי למחשוב הארגוני, היינו: חומרה, אחסון, תוכנה, שירותי מחשוב ותמיכה וכוח אדם. לדעת שוורצקוף נראה בשנה הקרובה "מאות מפוטרים" בשוק ה-IT הישראלי, מה שיעיב על המשכורות המנופחות, האקזיטים הנוצצים ותנאי ההעסקה בענף.

שומרים על אופטימיות

ב-IDC ובגרטנר לא מסכימים עם התחזיות של שוורצקוף. ובכלל, הם מבדילים בין הפעילות של שוק ה-IT הישראלי (חברות כמו נס, מטריקס, מלם-תים, מחלקות IT פנימיות בארגונים ואחרים) לבין הפעילות של חברות היי-טק מקומיות שנגזרת מביקושים מעבר לים (חברות כמו נייס, קומברס, אמדוקס ועוד).

בגרטנר מעדיפים להסתכל יותר על הביצועים הכלכליים בחו"ל: "אנחנו עדיין לא יודעים אם זה מיתון מהבחינה הכלכלית או שמדובר בהאטה זמנית", אומר ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר המזרח התיכון, "אז קשה לתת תגובה אחראית לעניין כזה. כשניכנס יותר לתוך השנה נדע יותר".

גינדין מציין, עם זאת, שני נושאים בהם תורגש בעיה בנושא כוח האדם במידה ואכן יורגש מיתון: "מכיוון שאנחנו בתעסוקה מלאה מבחינת הביקושים למהנדסים בתחומים טכנולוגיים ואפילו קצת במחסור, אם יהיה פחות ביקוש לכוח אדם זה כמעט ולא יורגש. יש כיום 2.5-3 משרות כלליות על כל עובד (בתחומי אדמיניסטרציה, מזון, תשתיות, ניקיון וכדומה) ולכן הבעיה היא במערכת האקולוגית סביב ההיי-טק. שכן ברור שאם יהיו פחות משרות יהיה גם פחות ביקוש לשירותים מסביב ושם זה יכול יותר לכאוב".

חשוב להבין כי היקפו הכספי של שוק המחשוב אינו עניין של מדע מדויק. רוב השקלולים שמבצעות חברות המחקר מבוססות על הנחות כלכליות ובעיקר על התוצר המקומי הגולמי (GDP), היקפי יצוא, אינפלציה וריבית. גינדין מסכים עם לופז בכל הקשור להוצאות על תחום המחשוב: "השנה תהיה ירידה בהוצאות על מחשוב, כי צמיחת ה-GDP תואט גם בלי מיתון (3.5%-4% לפי הנחות בנק ישראל ש.ש). ההערכה שלנו היא לצמיחה של כ-5% בשוק ה-IT, שזה נראה הכי קרוב למציאות וגם קרוב לשאר ענפי המשק".

ההאטה, לדעתו של גינדין, תבוא לידי ביטוי בעיקר בחצי השני של השנה. "יש מרכיב של תשלומים קבועים המבוססים על פרויקטים לטווח ארוך והם מהווים כ-60% מכלל הוצאות ה-IT בישראל וקשה, עד בלתי אפשרי, לעצור אותם. מה שאפשר זה לדחות פרויקטים חדשים או מודרניזציה של המערכות. על-פי הפרמטרים שלנו עבר רבעון אחד מהשנה ובו לא ראינו שינוי לרעה לעומת הצמיחה המהירה שראינו בשנה שעברה", הוא טוען, "גם ברבעון הקרוב אני לא צופה שינויים דרסטיים בהתנהגות של השוק. בשני רבעונים הנותרים אם יהיה מיתון אמיתי הם יוכלו להשפיע על כ-30% מהביקושים בלבד".

לפי גרטנר, שוק ה-IT הישראלי גדל ב-7%-8% בשנה החולפת. בכך, כידוע, אין שום ערובה לגבי 2008.