"ברעידת אדמה קשה - יקרסו כל המבנים במפרץ חיפה"

מנכ"ל המכון הגיאולוגי, ד"ר עמוס ביין, אומר, בהתייחסו לסיכוני רעידות אדמה במפרץ חיפה, כי הוא מוטרד בעיקר מקווי הדלק העוברים באיזור מפרץ חיפה והכרמל, ביניהם קו הדלק הלבן של חברת תשתיות נפט, המוביל דלקים מבתי הזיקוק למרכז הארץ

מנכ"ל המכון הגיאולוגי, ד"ר עמוס ביין, אומר, בהתייחסו לסיכוני רעידות אדמה במפרץ חיפה, כי הוא מוטרד בעיקר מקווי הדלק העוברים באיזור מפרץ חיפה והכרמל, ביניהם קו הדלק הלבן של חברת תשתיות נפט, המוביל דלקים מבתי הזיקוק למרכז הארץ.

לדבריו, צינורות אלו מהווים סיכון, משום שהם חוצים את שבר הכרמל, וחוצים את הקו הפעיל של הכרמל. לדבריו, ישנו גם חשש מהנעשה בתחום מפעלי החומרים המסוכנים, כמו בתי הזיקוק, הנמצאים בסמוך לקו השבר. לדבריו, "המדינה צריכה להגדיר את המפרץ כאיזור מטרה שיש לטפל בו".

ביין אומר, כי באיזורים המערביים יותר של מפרץ חיפה, הקרובים לים, עלולה להתרחש תופעה של "התנזלות". כלומר, קריסה של כל הנמצא באיזור שבו מתרחשת התופעה, כתוצאה מרעידת אדמה.

לדבריו, הוא אינו יכול לציין איזורים מדויקים שבהם יכולה להתרחש ההתנזלות. הוא קורא למקבלי ההחלטות להיערך בדחיפות, כדי למנוע תופעה כזו באמצעות חיזוק התשתיות והמבנים.

בהתייחסו לתקני הבנייה אמר ביין, כי רוב המבנים שלאחר שנת 75' נבנו בתקן מתאים, והוא חרד בעיקר לגבי המבנים הישנים יותר.

לדבריו, "מה שהורג ברעידות אדמה זו לו הרעידה עצמה, אלא התשתיות שקורסות. בחיפה והקריות יש שילוב של גורמי סיכון. מה שקובע ברעידת אדמה זה הריחוק מהמוקד והעוצמה של הרעידה". לדבריו, יש איזורים בכרמל שבהם אסור היה לבנות, משום שהם נמצאים על איזור רגיש שנקרא "איזור העתק הכרמל", הרגיש מאוד לרעידות אדמה.

שר התשתיות, יוסף פריצקי, כינס בשבוע שעבר ישיבה דחופה בנושא ההיערכות לרעידות אדמה, על רקע רעידת האדמה הקשה שהתרחשה לפני שבועיים באיראן. בישיבה התריעו כל המומחים, כי "איזור מפרץ חיפה הוא פצצה מתקתקת". בעקבות כך הינחה פריצקי להקים ועדה מיוחדת, שתעקוב אחר המתרחש באיזור זה.

כיום אין אפשרות לחזות מתי תפרוץ רעידת אדמה, אך ניתן לחשב את המקומות המועדים לפורענות ואת ההסתברות של עוצמת הרעש. מנהל המכון הגיאולוגי, ד"ר עמוס ביין, אמר בישיבה, כי יש חשיבות רבה לתחזוק התשתיות ולהתאמתן לתקנים. לדבריו, איזור מפרץ חיפה והכרמל מסוכן ביותר, והאלמנטים הנמצאים בו עלולים להעצים את הנזקים כתוצאה מרעידת אדמה.

נציגי חברת מקורות אמרו, כי החברה השקיעה סכומי כסף גדולים בתשתית, כדי למזער עד כמה שניתן את הנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מרעידת אדמה. במקורות חוששים בעיקר מפגיעה במוביל הארצי, משום שיידרשו שבועיים-שלושה כדי לטפל באיזור באופן פרטני.

נציגי נציבות המים התריעו מפני ההיערכות הלקויה של הרשויות המקומיות. לדברי אהרון ורדי מנציבות המים, אין לרשויות המקומיות בארץ את המוכנות וההיערכות הרצויה לתרחיש של רעידת אדמה. סקר שערכה הנציבות מעלה, כי שלושת המפעלים הגדולים לייצור מים מינרליים מסוגלים לייצר 3 מיליון בקבוקים ליום.

פריצקי החליט להקים גם ועדה שתאסוף מגופי התשתיות מידע לגבי ההיערכות למקרה של רעידת אדמה, והיא תציג נתונים פעמיים בשנה. פריצקי אמר, כי יפנה לאיתם, כדי שיחזיר את ההקצבה להעסקת כונן בשעות הערב.