גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיזם שבו לוחמים שסובלים מפוסט-טראומה משמשים כמנטורים

המסתערבת הראשונה במג"ב, צנחן וקצינת מבצעים בגולני הם בין נפגעי פוסט-הטראומה שמתגייסים כעת למען נפגעי מלחמת "חרבות ברזל", במסגרת מיזם "לוחמים למען לוחמים" ● ישראל מתגייסת

שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל
שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל

 

לפי נתוני משרד הביטחון, כ-15% מהחיילים הקרביים בישראל סובלים מפוסט-טראומה בעקבות שירותם הצבאי. מאז ה-7 באוקטובר, נוספו אליהם עשרות אלפי חיילים שנפגעו פיזית ונפשית, והמספרים ממשיכים לעלות. ואולם, רק מעטים מהלומי הקרב זוכים להכרה במצבם, ולטיפול שמאפשר להם לשוב ולחיות חיים מלאים, לצד תופעות הלוואי המשפיעות על התפקוד היומיומי.

ישראל מתגייסת | קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים
ישראל מתגייסת | הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב-7 באוקטובר

זו הסיבה שיערית שושן, בעלת משרד פרסום חברתי ומי שעומדת בראש ארגון SOS ISRAEL, החליטה להקים את מיזם "Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים" שמפגיש בין קהילת נפגעי פוסט-טראומה "ותיקים" לנפגעי פוסט-טראומה ממלחמת חרבות ברזל.

יערית שושן / צילום: רונן פדידה

המיזם יתקיים בשיתוף ובתמיכה של עמותת יד עזר לחבר, ובמהלכו יוקמו מקומות מפגש ברחבי הארץ, שבהם קבוצות הפוסט הטראומה יוכלו להיפגש, לשתף, לספר את סיפורן ולקבל מעטפת טיפולים. זאת לצד סיוע נפשי ורגשי, מענה 24/7 ושיחות קבועות עם הלוחמים כתמיכה בתהליך השיקום.

השבוע עלה קמפיין מימון המונים במטרה לגייס מיליון שקל לפרויקט, והוא מקודם בזירה הדיגיטלית בין היתר באמצעות כוכבי "פאודה", דורון בן דויד ורונה לי שמעון. "כדי שאלפי החיילים שנפגעו לא יסבלו מפוסט-טראומה, יש חלון זמן קצר לעזור ולסייע, אחרת הפציעה עלולה להפוך לכרונית או כזו שהורסת משפחות", מסבירה שושן.

הסיפור של כולם

בין המנטורים שהתנדבו להשתתף בפרויקט נמנים עו"ד יאיר שלו, ששירת בגדוד 101 של הצנחנים, ירדן אשכנזי, קצינת מבצעים בגולני, ושיר פלד, המסתערבת הראשונה ביחידת המסתערבים של משמר הגבול, שכיום מרצה על סיפורה בארץ ובעולם.

"הפרויקט מייצג עבורי צעד חשוב ומרגש בהבנת הפוסט-טראומה, ובסיוע לנפגעים", מספרת פלד. "אנחנו מקדמים התמודדות עם האתגרים הנפשיים והרגשיים שנובעים משירותם בקרב, כי הסיפור שלהם הוא הסיפור של כולם".

פלד מעידה כי סכנת החיים שריחפה מעל ראשה לאורך הזמן השתקפה באופן מפתיע בערב שגרתי בביתה. "הדלקתי את הטלוויזיה, וחיפשתי משהו מעניין לצפות בו. כשראיתי את הדמות של נורית מ"פאודה" משתקפת מהמסך, כל מה שהסתרתי במשך שנים צף בעוצמה.

"פתאום ראיתי שם את עצמי 15 שנה לפני כן, הכול התבלבל לי. כבר לא הייתי בסלון בבית, אלא בכפר בין הסמטאות, בחדר התארגנות, ברכב בדרך לפעילות. פעלתי תחת מסווה בדמויות שונות, והייתי בסיטואציות אקסטרימיות, כשסכנת חיים מרחפת מעל הראש שלי כל הזמן".

עו"ד שלו סבור כי לניסיון האישי של המנטורים בתוכנית יש פוטנציאל רב לסייע לנפגעים. "זיהינו את ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לנו ככלי טיפולי עבור לוחמים, וגם אזרחים נפגעי חרבות ברזל. על ידי שזירת חוסן וחוזק, שיחות וחיזוקים, אנחנו שואפים לספק את התמיכה המדויקת והיעילה ביותר לחיילים המתמודדים עם תוצאות המלחמה".

לתרומות: www.jgive.com/new/he/ils/donation-targets/126915

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

פקטורי 54 וגלריה שטרית & וולף

באירוע שקיימו השבוע פקטורי 54 וגלריה שטרית & וולף הוצגו למכירה עבודות של אמנים מובילים בישראל, ביניהם מישה רפופורט, סיגלית לנדאו, יגאל עוזרי, מנשה קדישמן, יגאל תומרקין, יעקב אגם, גיל גורן, מירה מיילור, אלכס קרמר, יובל שאול ועוד.

הרווחים ממכירת היצירות יועברו כתרומה לעמותת מאמאטכ"ל, המסייעת למשפחות המילואים ומעניקה להן מעטפת בשורה של היבטים. האירוע כלל הרצאה של דני קושמרו על אחורי הקלעים של החדשות בזמן המלחמה.

לי קופר

נהג המרוצים הצעיר בישראל, אריאל אלקין (בן 17), הצטלם לקמפיין קולקציית הקיץ של לי קופר עם הקסדה שלו שעליה הדביק את תמונות החטופים, להעלאת המודעות להשבתם הביתה וכמחווה מיוחדת לבני משפחותיהם.

באפריל האחרון סיים אלקין במקום השלישי במרוץ ה-USF בארה"ב, ובמקום להניף את הגביע - הניף את הקסדה עם תמונות החטופים. "המעמד על הפודיום עם הקסדה היה כדי להעלות את המודעות להשבת החטופים הביתה, וזו מבחינתי זכות ושליחות לייצג בעולם את ישראל. אמשיך לקדם בכל הזדמנות את המטרה החשובה הזו".

הקמפיין שצולם בישראל ישמש את המותג גם לקמפיין בינלאומי, ולפי החברה "השימוש בקסדה נועד ליצור חשיפה ומודעות ברחבי העולם לכאב הגדול שהישראלים חווים".

אריאל אלקין עם קסדת החטופים בקמפיין לי קופר / צילום: בת שחר ניסן

קק"ל

קרן קיימת לישראל תעניק מלגות בהיקף של כ-6 מיליון שקל עבור כ-1,600 סטודנטים מיישובי העוטף הלומדים במוסדות האקדמיים בנגב. המהלך הוא ביוזמת המדען הראשי של קק"ל, ד"ר דורון מרקל.

המלגות יוענקו לסטודנטים שגרו ביישובי העוטף עד ה-7 באוקטובר והם תלמידים מן המניין בשנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ד) באוניברסיטת בן גוריון בנגב, המכללה האקדמית ספיר, מכללת אשקלון, מכללת סמי שמעון ומכללת חמדת הנגב.

המלגה תהיה שוויונית לכלל הסטודנטים הזכאים לה, ובתנאי ששבו ללמוד השנה במוסדות האקדמיים הרלוונטיים. מקבלי המלגה יתבקשו להשתתף במהלך הסמסטר השני של שנת הלימודים תשפ"ד באירועים חינוכיים ומקצועיים, כולל שולחנות עגולים שיעסקו בשיקום חבל תקומה.

הג'וינט

ארגון הג'וינט השיק את "נפשי", פלטפורמה דיגיטלית המספקת מגוון מענים של תמיכה נפשית לציבור. הפורטל מאגד כ-400 שירותים, מענים וידע בתחום החוסן ובריאות נפשית, כמו גם מוקדי פנייה לסיוע, מענים דיגיטליים ותמיכה לעזרה עצמית. מאז ההשקה הראשונית השקטה באפריל, ועד היום נרשמו כ-100 אלף כניסות לאתר.

למידע באתר: www.nafshi.info

עוד כתבות

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

שותף בנדל"ן עם טראמפ ומכר פנטהאוז בקריפטו: הטייקון שמקדם הסדר חוב בת"א

חברת הנדל"ן ספיר קורפ מציעה מתווה הסדר חוב, לנוכח אי יכולתה למכור מלון במנהטן שיממן את התשלום הקרוב בחודש יולי ● הבעלים אלכס ספיר, שנחשב מקורב לנשיא ארה"ב לשעבר, יכניס את היד לכיס ויעמיד לחברה עד 10 מיליון דולר

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

השאלות החשובות בבדיקה לאחור / צילום: Associated Press, Seth Wenig

כאשר ביצועי העבר לא מנבאים אפילו את ביצועי העבר

וול סטריט אוהבת להתרברב בתשואות שהיא לא באמת הניבה ● יש לשאול על כך כמה שאלות חשובות

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

בלבנון טוענים: חיזבאללה מפתיע את ישראל ביכולות שלו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חיזבאללה מצליח להפיל מזל"טים ישראלים, אלפים צעדו בתמיכה בישראל בניו יורק והסיפור הלא יאומן של מורן סטלה ינאי, שנחטפה לעזה ושוחררה • כותרות העיתונים בעולם 

נטל המשכנתאות יגדל / איור: גיל ג'יבלי

גזירה חדשה: עוד לפני שהספקתם לקחת משכנתה, היא כבר התייקרה

לפי בדיקת גלובס, מי שהחל בהליך נטילת משכנתה לאחרונה עלול לפגוש התייקרות בהחזר החודשי, וגם לווים ותיקים במסלול ריבית משתנה צפויים לשלם יותר ● הסיבה: עליית תשואות האג"ח הממשלתיות מכבידה על הבנקים וגורמת לעלייה ● מה אפשר לעשות כדי לרכך את המכה?

קבינט המלחמה / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו: ביידן הציג רק חלק מהמתווה, נכנסים למו"מ על תנאי ישראל להמשך

צה"ל איתר בניר עוז את גופתו של דולב יהוד ז"ל, שהוגדר כחטוף מאז 7 באוקטובר • דובר צה"ל עדכן כי מערכת "חץ" יירטה טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן למרחב ים סוף, אין נפגעים • הבוקר הופעלו אזעקות גם בחורפיש, 3 רקטות נפלו בשטחים פתוחים - אחת יורטה בהצלחה • דיווח: 12 חברי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפת מפעל בסוריה הלילה • עדכונים שוטפים 

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

הכלכלן הראשי באוצר מאותת על הגזירות הצפויות בתקציב

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

קלאודיה שיינבאום, שנבחרה לנשיאה החדשה של מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

המועמדת היהודייה נבחרה לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו

הנשיאה הנבחרת של מקסיקו היא ד"ר להנדסת אנרגיה, שעומדת בראש מפלגת שמאל ● לפני מלחמת העולם השנייה סבה וסבתה היגרו למקסיקו בעקבות רדיפות אנטישמיות ● היא התחייבה להמשיך במידה רבה במדיניות של הנשיא היוצא וקיבלה את תמיכת מפלגת השלטון

טראמפ אכן הורשע במשפטו, אבל לא כל מה שאומרים על ההרשעה נכון

גזר הדין של נשיא ארה"ב לשעבר בפרשת דמי השתיקה יינתן רק ב־11 ביולי, אבל הרשת כבר חגגה - ולא תמיד עם העובדות ● המשרוקית של גלובס

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

סטודנטים בבראון, באפריל. האוניברסיטה תערוך הצבעה בנושא החרם על ישראל / צילום: Reuters, Anibal Martel

החרם באוניברסיטאות העילית בארה"ב מגיע לקרנות ההשקעה בהייטק הישראלי

שורת אוניברסיטאות בארה"ב הסכימו לדון, ובמקרים מסוימים אף להצביע, בנושא הסטת ההשקעות שלהן מישראל ● לפי מומחים, להחלטה כזו צפויה להיות השפעה נרחבת על ההייטק הישראלי

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; קית' גיל שוב מקפיץ את מניית גיימסטופ

מדד ניקיי עלה ב-1.3% ● הבורסה בהודו בשיא כל הזמנים, תוצאות מקדמיות של הבחירות מצביעות על ניצחון של מודי ● האינפלציה בטורקיה עלתה ל-75% ● החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות ● הבנקים המרכזיים מגמישים את התנאים להורדת הריבית, באירופה ובקנדה צפויות השבוע הורדות ריבית

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" ● "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" ● בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

הנתונים נחשפים: האח הקטן והתנודתי של S&P 500 סוחף את שוק הקרנות

בין ינואר למאי השנה גייסו קרנות הנאמנות העוקבות אחרי מדד נאסד"ק 100 כ־750 מיליון שקל - פי שניים מאשר בכל שנת 2023 ● המדד מוטה הטכנולוגיה מושך יותר ויותר ישראלים, אם כי עדיין מדובר בכסף קטן ביחס לנהירת המשקיעים לאח הגדול, מדד S&P 500 ● בשוק מסבירים כי מדובר בדרך טובה להשיג תשואות גבוהות, אבל גם מזהירים מפני הסיכונים