לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה • עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock
לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

בית משפט השלום בתל אביב הכריע השבוע בתביעה להשבת 2.24752 ביטקוין - שבמסגרתה הצדדים נחלקו בשאלה כיצד לחשב את שווי החוב, בשל התנודתיות הגדולה של המטבע וההפרשים, שהגיעו למאות אלפי שקלים. בעוד שבמועד שבו התגבש החוב הוא עמד על כ-79 אלף שקל, במועד מתן פסק הדין האמיר הסכום לכחצי מיליון שקל.

השופטת הדס פלד קבעה כי הסכום ישולם לפי הערך הגבוה ביותר, כלומר - ביום מתן פסק הדין. 

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות
בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בתל אביב והדרישה של רשות המסים

התובעת, חברת פרוקסימה ונצ'רס, פעלה בתחום המטבעות הווירטואליים תחת השם "פרוקסיביט". החברה טענה כי חברת ריץ' אנד רויאל שוקי הון, המפעילה את הארנק הדיגיטלי BT360, ובעליה אייל שדה, קיבלו ממנה את הסכום, ולא השיבו לה אותו למרות דרישותיה. נטען כי החוב אינו שנוי במחלוקת.

מנגד, החברה ובעליה טענו כי הביטקוין הועבר לארנקים דיגיטליים אחרים, שאין להם ידיעה למי הם שייכים. עוד נטען כי ההתחייבות בשם החברה לחוב נגרמה בשל מצג שווא.

השופטת קבעה כי פרוקסימה הוכיחה את העברת המטבעות, וכי לא הייתה מחלוקת כי מפעילי הארנק הדיגיטלי נדרשים להשיב את המטבעות. התביעה הוגשה על סכום של 412 אלף שקל, בהתאם לשווי המטבע ביום הגשת התביעה - באפריל 2021. במהלך המשפט ירד השווי לכמחצית, אך עד שנגמר המשפט הוא עלה שוב אף מעל לסכום שעליו הועמדה התביעה במקור.

בסיכומיה ביקשה פרוקסימה להשיב לה את החוב לפי השווי ביום הגשת התביעה, או לחילופין ביום מתן פסק הדין, כ-510 אלף שקל, לפי שער מטבע של 227 אלף שקל.

הביטקוין עלה פי 6

הנתבעים טענו כי יש לחשב את ערך החוב לפי המועד שבו דרשה החברה את השבתו (דצמבר 2019), שזהו המועד שנוצרה לכאורה עילת תביעה. מאז עלה שווי הביטקוין פי שישה. הם טענו כי לו הוגשה התביעה אז, סכום החוב היה עומד על כ-79 אלף שקל, ולכן זהו הסכום שעליהם לשלם. "פסיקת השבה לפי שווי המטבע, מקום שבו ערכו עולה, פותחת פתח למניפולציות מצד תובע ביחס למועד הגשת התביעה. הדבר נכון במיוחד לגבי מטבע וירטואלי המאופיין בתנודתיות גבוהה", טענו.

השופטת דחתה את עמדת הנתבעים. "תוצאה כזו תאפשר התעשרות שלא כדין של הנתבעים, אשר לא השיבו את המטבעות לתובעת, ובכך יוצא חוטא נשכר".

השופטת הפנתה לפסיקה ישנה של בית המשפט העליון, שלפיה השבת ערך של ניירות ערך ישולם לפי השווי הגבוה ביותר של נייר הערך בין יום ביצוע העוולה למועד פסק הדין. בהתאם נקבע כי החברה ובעליה ישלמו את הערך הגבוה ביותר של הביטקוין ממועד ההפרה ועד למתן פסק הדין, כך שישלמו לפי השווי במועד פסק הדין.

את פרוקסימה ונצ'רס יצג עו"ד יוחאי הורביץ ממשרד פרל כהן צדק. את הנתבעים ייצג עו"ד אדי מאירי, שמסר בתגובה: "פסק הדין התקבל בערב יום העצמאות, ועדיין לא למדנו אותו כראוי. לפיכך בשלב זה איננו יכולים להגיב".

מספר ההליך: 18522-04-21