גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל, ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE
הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו בימים האחרונים על ניתוק קשרים ועל כוונה להפעיל חרם אקדמי על מוסדות ישראלים להשכלה גבוהה, זאת בשל המלחמה בעזה. האוניברסיטאות מכוונות באמצעות הצעדים לערער את שיתוף־הפעולה האקדמי בין האיחוד האירופי לישראל, כולל הסכם "הורייזן" (Horizon) המקנה לישראל זכות להשתתף בפרויקטי מחקר משותפים עם מוסדות אירופיים.

"חמאס בכל עזה": ב-WSJ טוענים - ישראל רחוקה מניצחון מוחלט 
היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה 

ההסכם נחשב למנוע צמיחה קריטי לאקדמיה ולתעשייה המקומית, והוא מגלגל לפחות מיליארד שקל בשנה בתקציבי מחקר לפרויקטים שונים. החרם האקדמי הוא שלב נוסף בפעילות של גורמים פרו־פלסטיניים באירופה - לצד הפגנות, מחאות סטודנטים, דרישה להסטת השקעות וכן חרם מסחרי על חברות ישראליות או כאלו הקשורות לישראל.

רוח גבית מרה"מ

בעוד בארה"ב ובבריטניה הדרישות של המוחים בקמפוסים כללו ביטול שיתופי־פעולה מסחריים והסטת השקעות של האוניברסיטה או קשרים כלליים - באוניברסיטאות באיחוד האירופי המחאה התגבשה לכדי דרישה קונקרטית לשים קץ לתוכניות משותפות עם מוסדות ישראלים, תחת החסות והמימון של תוכנית "הורייזן". מדובר בתוכנית הדגל של האיחוד האירופי במחקר ובפיתוח שתקציבה קרוב ל־100 מיליארד אירו בשבע שנים, ושישראל זכאית להשתתף בה כאילו הייתה אחת ממדינות האיחוד. התוכנית נחשבת להצלחה מסחררת עבור מוסדות ישראליים, שאפילו קיבלו ממנה תקציבים בהיקף גדול הרבה יותר מזה שישראל העבירה למימונה בשל מצוינות אקדמית.

לאחר משא ומתן ארוך הוסכם לפני כשנתיים על תוכנית הורייזן החדשה לשבע השנים שבין 2021 ל־2027, הכוללת הגברת ההשתתפות הכספית הישראלית, בשל החשיבות שלה לאקדמיה ולתעשייה בארץ. ההסכם אינו כולל את אוניברסיטת אריאל בשל מיקומה מעבר לקו הירוק, וזו מקבלת "פיצוי כספי" מהממשלה על כך שאינה נכללת בה.

כעת, כמה שיתופי־פעולה במסגרת "הורייזן" נמצאים על הכוונת. אוניברסיטת VLB בבריסל הודיעה השבוע למשל כי היא מתכוונת לבטל פרויקט משותף עם מוסד ישראלי בתחום הבינה המלאכותית, ומעוניינת "לבחון מחדש" את שיתוף־הפעולה בינה לבין מוסדות ישראלים בשבעה פרויקטים שונים. באוניברסיטת גנט, דיווח בימים האחרונים העיתון "בראסלס טיימס", כי שני ארגוני סטודנטים דורשים להשעות את הפרויקטים המשותפים עם ישראל במסגרת תוכנית "הורייזן". באוניברסיטת ULB שבבריסל (אוניברסיטת־אחות של VLB), ארגון סטודנטים קרא "לנתק את כל הקשרים עם גורמים 'ציוניים'", ועם חברות ש"משתפות פעולה בדיכוי השיטתי של פלסטינים".

שתי האוניברסיטאות קיבלו בימים האחרונים רוח גבית מראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה־קרו, אחד הקולות הביקורתיים ביותר כלפי ישראל בצמרת מדינות האיחוד. "אם אני הייתי סטודנט היום, יש סיכוי טוב שהייתי מוחה ומשמיע את קולי", אמר בראיון לרדיו הבלגי בתחילת השבוע. דה־קרו גם לא הסתיר את עמדותיו האנטי־ישראליות כאשר אמר בסוף השבוע שעבר כי הוא שואף לקדם סנקציות על מדינת ישראל, כולל איסור לייבא מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק. לדבריו, בלגיה "לא תוכל להמשיך ולעשות עסקים כרגיל עם מדינת ישראל".

רה''מ בלגיה, אלכסנדר דה־קרו. תומך בהפגנות הסטודנטים / צילום: ap, Omar Havana

מומחים שהתראיינו לתקשורת הבלגית בימים האחרונים אמרו כי חרם אקדמי על מוסד ישראלי שיהיה כרוך ב"פיצוץ" הסכם קיים במסגרת "הורייזן" יכול להביא לבעיות עבור האוניברסיטה המחרימה, ואולי אף לשלילת מימון רטרואקטיבית. אולם, הכל תלוי לדבריהם בתנאי החוזים שנוסחו בין המוסדות האקדמיים לבין "הורייזן". ה"ברסלס טיימס" מצא כי אוניברסיטת גנט מקיימת 13 פרויקטים תחת הגג של "הורייזן", בעוד אוניברסיטת ULB מקיימת 74 פרויקטים, כאשר ארבעה מהם הם עם מקבילים ישראלים. לפי חיפוש באתר המפרט את כל הפרויקטים המקבלים מימון מתוכנית "הורייזן", ישנם כ־146 פרויקטים משותפים לישראל ולבלגיה במוסדות מחקר ובחברות המקבלים מימון מהתוכנית של האיחוד האירופי.

בגלל פעילות מתפרה

במקביל, בהולנד הודיעה האקדמיה המלכותית לאמנות (KABK) כי היא מסיימת את הקשרים עם האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל" בירושלים. הצעד התקבל לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו־פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומות וכינוס ועידה כללית לטובת הצעד. שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי־פעולה מקיפים. הצעד נעשה משום ש"הקונצנזוס של הקהילה שלנו הוא שהמדיניות והפעולות שלנו ושל מוסדות שותפים חייבים לתמוך ולחזק את הזכויות ההומניטריות האוניברסליות בכל זמן", מסר חבר המנהלים בהחלטה ששיגר לארגוני הסטודנטים שפעלו למען החרם.

בעצומה שהובילה לחרם צוינה במיוחד פעילות של מתפרה בבצלאל שעסקה בתיקון מדים של חיילים, זאת כעדות לתמיכה של המוסד כולו בצה"ל. "סטודנטים מתבקשים לתקן מדים בעבור הצבא הישראלי, אותו צבא שנכנס לעזה כדי לבצע רצח עם", נכתב בעצומה שהובילה לחרם. לפי דיווחים בהולנד, גם אוניברסיטת ליידן במדינה ניצבת בפני לחץ הולך וגובר מצד ארגוני סטודנטים לחתוך את הקשרים עם מוסדות ישראלים.

עוד כתבות

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

ירי של חמאס בלב הארץ: מחבלים תיעדו עצמם "כנקמה על עזה"

ביישוב בת חפר עדכנו את התושבים הבוקר כי נורו יריות רבות אל היישוב מכיוון מזרח ● צה"ל יירט מטרה אווירית חשודה באזור ראש הנקרה • צבא ארה"ב: המורדים החות'ים בתימן שיגרו 5 טילים בליסטיים נגד ספינות בים סוף • דובר צה"ל: חשד - אמצעי לחימה של חמאס הם שגרמו לשריפה במחנה העקורים ברפיח • כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● עדכונים שוטפים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

למה יגאל דמרי בטוח שישראל הולכת ל"קטסטרופה"

על רקע עליית קצב מכירת הדירות שמציגות חברות נדל"ן בורסאיות מתחילת השנה, מעריכים בכירים בענף כי המחסור בעובדים והתייקרות חומרי הגלם תומכים בעליית מחירים ● וגם: כיצד ישפיעו הירידה בהתחלות הבנייה ושיטת המכירה החדשה של דירות על השוק

מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על

השליטה בשמיים סידרה לאל על את הרבעון הכי טוב שלה מעולם

אל על, שהפכה למונופול דה-פקטו בשמי ישראל בעקבות ביטול הטיסות ע"י חברות התעופה הזרות על רקע המלחמה, הרוויחה ברבעון 80.5 מיליון דולר - שני שליש מכל רווחי השנה שעברה, וזאת על אף שבד"כ הרבעון הראשון בשנה נחשב חלש, כיוון שמדובר בעונת החורף ● צופה המשך תוצאות חזקות גם ברבעון השני

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

מטוס של bluebird airways / צילום: Shutterstock

חברת התעופה שהפכה לאחת הפופולריות בנתב"ג, והקשר הישראלי

"בלו בירד", חברת תעופה יוונית, הייתה בין הראשונות שחזרו לפעול בארץ לאחר ה-7 באוקטובר, וכעת היא ניצבת ברשימת חמש החברות הפופולריות ביותר בנתב"ג ● היא אמנם לא רשומה כישראלית, אך שייכת לקבוצת התיירות המקומית "קווי חופשה"

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock

ירידות באסיה; ההנג סנג יורד ב-1.5%

הניקיי יורד ב-0.5% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה ממשיכה במומנטום החיובי לאחר הדוחות, הנאסד"ק שוב שבר שיא ● במורגן סטנלי מסבירים אילו תחומים ייהנו מהראלי במניות ה-AI

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו-פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: שווקו 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בת"א; אל על עולה ב-2% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● עונת הדוחות בבורסה המקומית תופסת תאוצה: היום יפרסמו דוחות הפניקס, הראל השקעות, אזורים ואל על ● אנבידיה ממשיכה במומנטום החיובי לאחר הדוחות, הנאסד"ק שוב שבר שיא ● במורגן סטנלי מסבירים אילו תחומים ייהנו מהראלי במניות ה-AI

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"