200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד • לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר • לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA
לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

בשנתיים האחרונות צמחה בישראל בשקט וללא הרבה פרסום תעשייה שזוכה לעדנה בעקבות טרנד הבינה המלאכותית. חברות כמו ווקה (Weka) או וואסט דאטה (VAST Data) צמחו בקצבים מהירים במיוחד על ידי אספקת תשתיות לארגוני הענק, צרכני הבינה המלאכותית, חברות אלה מסייעות לארגונים הגדולים לנהל את אחסון המידע שלהם בצורה מיטבית על פני הענן הציבורי והפרטי שלהם, לנהל את התקשורת בין העננים השונים כך שהוא ייעשה באופן המהיר ביותר.

בזכות הניטרליות: ווקה מגייסת לפי שווי של 750 מיליון דולר  
בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה 

עליית הבינה המלאכותית הדגישה את הצורך בניהול יעיל ומהיר יותר של המידע עבור פעולות קריטיות כמו אימון מודלים או הפעלתם, והחברות הישראליות זיהו את ההזדמנות, הרחיבו את היצע המוצרים שלהם בהתאם, והעמיקו את שיתוף הפעולה שלהן עם חברות המזוהות עם בינה מלאכותית כמו אנבידיה.

כך, שודרג ענף החברות בתחום האחסון (storage), שבעבר הוציא תחתיו הצלחות ישאליות שנמכרו במאות מיליוני דולרים כמו XIV ו- ScaleIO, למה שמכונה כיום על ידי החברות כ"מערכות ניהול נתונים" (data platform).

מאחורי שתי החברות הישראליות ניצבת אנבידיה כמשקיעה, ושתיהן מהוות שותפות במוצרי השרתים שהיא מוכרת לארגונים גדולים - ארונות שרתים הכוללים מעבדי אנבידיה ופתרונות לניהול אחסון ותעבורת מידע. בעוד שאנבידיה מספקת את המעבד הגרפי ואת התקשורת בין שבבים והשרתים - באמצעות הטכנולוגיה של מלאנוקס, מסייעות ווקה ו-וואסט דאטה לאחסן ולאחזר את כל המידע על כלל מערכות הענן של הארגון באופן מהיר שמשפר את הניצולת של כל מעבד גרפי. הן חוסכות לארגונים את הצורך לנהל את כלל המידע הנמצא במספר אתרים שונים באמצעות חמישה או ששה מוצרים שונים הנרכשים בנפרד.

כך הגיעה בחודש נובמבר האחרון וואסט דאטה באופן מפתיע לשווי של 9.1 מיליארד דולר, במה שהפך אותה לאחד מחדי הקרן הגדולים בישראל. כעת, הגיעה תורה של המתחרה הקטנה יותר, ווקה, שמודיעה היום (רביעי) על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד. גיוס זה מכפיל את שוויה בתוך שנה וחצי ומביא אותה לראשונה למעמד של חד-קרן, אם כי בשווי צנוע למדי ביחס למתחרה. על פי ההערכה, קצב ההכנסות השנתי (ARR) של ווקה - נתון המסמל כיצד יסתכמו המכירות בסוף השנה לו תדבוק החברה בקצב הנוכחי - עומד על כ-100 מיליון דולר, כמחצית מזה של וואסט העומד על כ- 200 מיליון דולר בשנה.

ויחד עם זאת, בחברה נוקטים מדיניות נדיבה של מתן אפשרות למימוש מניות עבור העובדים הותיקים: לפי ההערכה, כ-200 מתוך 400 עובדי החברה, והוותיקים שמבניהם, ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר. על מנת לתגמל את העובדים, החליטו המייסדים בחברה, לירן צביבל, עומרי פלמון ומאור בן-דיין, למזער את השתתפותם בסבב. בסבב הגיוס הקודם שנערך בתחילת שנת 2022, אז גייסה החברה 135 מיליון דולר, נערך סיבוב סקנדרי ממנו נהנו גם המייסדים. 125 מתוך 400 עובדי החברה מועסקים ממרכז הפיתוח בבניין חג'ג' בתל אביב, ובחברה מצהירים כי יגייסו כמה עשרות עובדים נוספים בעקבות הסיבוב.

הסיבוב כולו נערך ממשקיעים פנימיים בשל מה שהחברה מכנה כביקוש חריג להשקעה בה. את הסיבוב מובילה קרן וואלור (Valor) בהשתתפות אנבידיה, אטרידיס, ג'נריישן, קוואלקום ונצ'רס והיטאצ'י ונצ'רס, וכן שורה של משקיעים ישראלים בהם קרן הצמיחה קי וואן (Key1), אייבקס ובית ההשקעות מור. גיוס זה מביא את סך ההון שגייסה ווקה מאז הקמתה למעל 400 מיליון דולר.

לירן צביבל: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

ווקה עושה שימוש במספר ערוצי מכירה, כמה מהם מביאים אותה לעבוד עם כמה מענקיות הבינה המלאכותית כמו אנבידיה וסופר מיקרו, המניה שהדהימה את וול סטריט עם קפיצה של כ- 500% בשנה האחרונה. ערוץ המכירה הראשון נעשה דרך חנויות הענן של הספקיות הגדולות בהן אמזון AWS, גוגל קלאוד ומיקרוסופט אז'ור; הערוץ השני כולל את ספקיות הענן הפרטי (המכונה בתעשייה "און פרם" - On Premise, התקנת שרתי ענן באתר הלקוח) כגון אייריס אנרג'י (IREN) או אפלייד דיגיטל; הערוץ השלישי כולל את ספקיות השרתים הגדולים, בהם ספקי שרתי בינה מלאכותית כגון דל, היטאצ'י, HP וסופר-מיקרו; הערוץ הרביעי הוא מכירה כמוצר משלים למעבדי אנבידיה, כאשר ההזמנה נעשית דרכה. לטענת החברה, יעילות הנגשת המידע למעבדים הגרפיים של אנבידיה קופצת פי 10 עם השימוש במערכותיה בשל מה שהיא מכנה כיתרון התחרותי שלה בתחום התוכנה.

לירן צביבל, מנכ"ל החברה וממייסדיה אומר לגלובס כי עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו: הטמעה אמיתית של בינה מלאכותית נערכת היום בעיקר בסטארטאפים, וכעת נראה את התאגידים הגדולים מתחילים להשקיע בבינה מלאכותית. ההשקעה המטורפת שרואים בסטארטאפים תחלחל לשאר השוק וכשזה יקרה נתחיל לראות הצמיחה הגדולה בשוק. אפשר לראות את העלייה המשמעותית בשווי השוק של חברות הבינה המלאכותית שדוחפות חזק את המגמה הזו: הם, וגם אנחנו, נהנים מהצמיחה שיש היום משימוש במעבדים גרפיים".