עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן, ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים
ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים  

1איך מסקרים בעולם את ההשתתפות של עדן גולן באירוויזיון?

על רקע אלפי המפגינים שהתאספו בכיכר המרכזית של מאלמו, שוודיה, ועל אף קריאות הבוז מהקהל שישב באולם האירוויזיון, אפשר לסכם שיש לעדן גולן, ולישראל, קולות תומכים לא מבוטלים בקהל הרחב. "מפגינים רבים האשימו את מארגני התוכנית בשימוש באמצעים להשתקת שריקות בוז כדי לטשטש אותן במהלך הגמר", נכתב באתר דה ראפ. ובכל זאת, ישראל זכתה ל"קאמבק מרהיב בזכות הציבור", נכתב אמש בלה פריזיאן הצרפתי, אחרי שעדן ירדה בדירוג על ידי חבר השופטים. "עדן גולן זכתה במספר השני בגובהו של ההצבעות הציבוריות בתחרות, אחרי קרואטיה, לאחר ימים של מחלוקת", ציין הטלגרף. באינדיפנדנט הכריזה הכותרת של כתבה שפורסמה הלילה: "עדן גולן מישראל עומדת בראש ההצבעה בבריטניה ומסיימת במקום החמישי באירוויזיון".

בפוליטיקן הדני ציינו כי "למרות ביקורת רבה על השתתפותה של ישראל באירוויזיון השנה, המדינה הייתה בשבת אחת המדינות שמשכו הכי הרבה קולות מהצופים הדנים. ישראל קיבלה את מספר הנקודות השלישי בגובהו מהדנים, אחרי קרואטיה ואוקראינה. עם זאת, ההצבעות לא הספיקו כדי להפוך את ישראל לזוכה בפרס הגדול". בדיילי מייל הלונדוני אמרה הכותרת: "ישראל מודה למלכה עדן גולן, 'שנתת לכל המדינה שלנו כוח' לאחר שהזמרת, בת 20, התייצבה נגד אספסוף אכול השנאה הפרו-פלסטיני, והגיעה למקום החמישי לאחר תנופה אדירה בהצבעה הציבורית".

מתוך אתר דה ראפ, מאת סטפני קלואי. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך לה פריזיאן, מאת בנואה דרגון. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך הטלגרף, מאת אינדיה מקטגרט. לקריאת הכתבה המלאה. 
מאמר מערכת מתוך הפוליטיקן הדני. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך הדיילי מייל, מאת ג'ון בריידי, ויוק שודארי, אלנה סלבוני. לקריאת הכתבה המלאה. 

2אוניברסיטת פרינסטון והקשרים לאיראן

"אוניברסיטת פרינסטון מנסה כבר יותר מעשור להציב את עצמה במרכז הדיפלומטיה של ארה"ב-איראן, כך חשף דוח חדש של Semafor, שמראה שהמוסד האקדמי הציע משרה לבכיר לשעבר בטהרן", נכתב באיראן אינטרנשיונאל בכתבה שכותרתה "האוניברסיטה האמריקאית המובילה משתתפת במלחמה הרכה של איראן". "האוניברסיטה גם יצרה קשר עם דיפלומטים הקשורים למשמרות המהפכה עבור תוכניות חילופי סטודנטים, ואז גילתה כי שניים מהסטודנטים האלו עצורים או חטופים על ידי משמרות המהפכה והמיליציות שלה בעיראק".

"בעוד הסטודנט השני עדיין נעדר, המהלכים של פרינסטון הם 'סיפור אזהרה על איך מוסדות אמריקאים יכולים למצוא את עצמם לכודים בפוליטיקה הפנימית של טהרן ווושינגטון ולהפוך לכלים ביחסים האלה", כתב מחבר הדוח, ג'יי סולומון. "הקונגרס בוחן כעת באופן רשמי את קשריו של בית הספר עם פקידי המשטר האיראני'".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה. 

3בלבנון טוענים: האמריקאים מאמינים שנתניהו פועל להארכת המלחמה

"בניגוד לכל האווירה האופטימית לגבי האפשרות להשיג הסכם הפסקת אש בעזה, שישקף הפסקת אש בחזית דרום לבנון, פוליטיקאים הבקיאים בעמדה האמריקאית שוללים את התממשותו של הסכם כזה, משום שהמחלוקת בין הממשל האמריקאי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וממשלתו מתמשכת", נכתב אמש באל ג'מהורייה הלבנוני. נכתב כי "יודעי דבר אלה מספרים כי נתניהו היה ועודנו פועל להארכת מלחמתו ההרסנית ברצועת עזה, במטרה להשמיד את תנועת הטרור חמאס ואחיותיה ולעקור את אוכלוסיית הרצועה לכיוון סיני ומעבר לה".

ציון כי "גורמים המכירים את העמדה האמריקאית שוללים את האפשרות שהמלחמה בעזה תיפסק, כפי שמעידה גם העובדה שנתניהו דוחה את כל הנוסחאות שהציע הגישור המשותף האמריקאי-קטארי-מצרי, ומתעלם מהעמדות האמריקאיות התומכות הפסקת אש".

מתוך אל ג'מהורייה הלבנוני, מאת טריק טרשישי. לקריאת הכתבה המלאה.

4עוד לפני ביידן: כך רייגן איים באמברגו נשק על ישראל

"ביידן לא יהיה נשיא ארה"ב הראשון שימנע נשק מישראל" אומרת הכותרת של כתבה שפורסמה בניו יורק טיימס. "השנה היתה 1982, הנשיא היה רונלד רייגן, ושדה הקרב היה לבנון", נכתב. לאחר שנחשף לתמונות אזרחים שנהרגו על ידי ההפגזות הישראליות, שוחח רייגן עם ראש הממשלה דאז, מנחם בגין. "זו שואה", אמר רייגן לבגין בכעס. "בגין, שהוריו ואחיו נהרגו על ידי הנאצים, ענה, 'כבוד הנשיא, אני יודע הכל על מהי שואה'". בכל זאת, השיב רייגן, זה חייב להיפסק. "בגין נענה לדרישה. כעבור עשרים דקות הוא התקשר בחזרה ואמר לנשיא שהוא הורה לעצור את ההפגזה. 'לא ידעתי שיש לי כוח כזה', התפלא רייגן בפני עוזרים לאחר מכן. זו לא תהיה הפעם היחידה שהוא ישתמש בה כדי לרסן את ישראל".

למעשה, נכתב, "רייגן השתמש בכוח הנשק האמריקאי מספר פעמים כדי להשפיע על מדיניות המלחמה הישראלית, בנקודות שונות והורה לעכב או למנוע מטוסי קרב ותחמושת. מעשיו מקבלים משמעות חדשה כעבור ארבעה עשורים, כשהנשיא ביידן מעכב משלוח של פצצות ומאיים למנוע מישראל נשק התקפי אם היא תתקוף ברפיח". צוין כי אותו מהלך לא גרם לגל ביקורת כמו זה שנראה בוושינגטון השבוע. בימים שלאחר מכן, כתבות ב"ניו יורק טיימס" לא כללו ביקורת מצד חברי קונגרס באף אחת מהמפלגות".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת פיטר בייקר. לקריאת הכתבה המלאה.