גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי
השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם, פורש לאחר חמש וחצי שנים ללא מחליף. הסיבה שלא מונה לו מחליף היא התנגדותו של שר המשפטים יריב לוין למנות לתפקיד שופט עליון בדימוס, כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות. 

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים
שופט העליון בדימוס אורי שהם צפוי להתמנות ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים
דוח נציבות התלונות על השופטים: כשליש מהתלונות המוצדקות - בשל התמשכות ההליכים

לפי החוק, נציב תלונות הציבור על השופטים מתמנה על-ידי הוועדה לבחירת שופטים, לפי הצעה המוסכמת על-ידי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד.

לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד הנציב שופט מחוזי בדימוס. בין השמות שעלו לתפקיד - שופט המחוזי בדימוס דוד רוזן, ששימש כנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. 

מנגד, ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, מתעקש שמאחר שנציב התלונות דן בעניינם של כלל השופטים, בהם נשיא בית המשפט העליון ושופטי העליון - מן הראוי שמי שידון בכך יהיה שופט שהיה בערכאה הגבוהה ביותר. 

פוגלמן הציע לתפקיד הנציב מספר שופטי עליון בדימוס, אך לוין התעקש שלא ימונה שופט עליון. 

ביקורת קשה

הנציב הפורש שהם כתב ביקורת קשה על כך שלא מונה לו מחליף. באיגרת הפרידה שלו הוא כתב: "למרבה הצער, עד היום טרם מונה נציב חדש. כדבר הזה לא אירע מאז הקמת הנציבות בשנת 2003. משלא מונה נציב חדש, אין בידי הנציבות להשלים את טיפולה בתלונות בהן טרם ניתן החלטה; לטפל בהצהרות הון ששופטים, קאדים ודיינים מחויבים להגיש לה על-פי החוק".

שהם מציין כי מאז הקמתה טיפלה הנציבות בכ-1,000 תלונות לשנה. "צר לי שכלל פעילות זו נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה, ושאפשרויות נוספות שנבחנו לא צלחו". 

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, מסר בתגובה: "מכתבו של נציב תלונות הציבור היוצא, השופט בדימוס אורי שהם, הוא דגל שחור המסמן לנו שהמהפכה המשטרית חיה ובועטת. לצערי השר יריב לוין מכשיל את תפקודו של גוף הביקורת על מערכת המשפט, כדי שיוכל לטעון שהמערכת לא מבקרת את עצמה, ובכך הוא ממשיך את המהלכים המשולבים לייצר כאוס ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת. לא מאוחר לתקן". 

הניסיון של רוטמן  

כבר במרץ קיים יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, דיון בוועדה כדי לקדם מחליף לשהם שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות. הדיון כונס לבקשת ארגוני ימין משפטיים, בהם הפורום המשפטי למען ישראל והתנועה למשילות ודמוקרטיה.

רוטמן ניסה לקדם, במסגרת דיון הפיקוח על נציבות תלונות הציבור על שופטים, את עמדתו שהנציב הבא לא יהיה שופט בית המשפט העליון בדימוס: "אני קורא לחברי הוועדה לבחירת שופטים לפעול לכך שנציב התלונות הבא לא יבוא מקרב שופטי העליון", פתח רוטמן את הישיבה. "מן הראוי שהבחירה לא תיעשה בצורה פוליטית, ולו דעתי תישמע, הייתי מציע שהוא ייבחר ברוב של 80 חברי כנסת בהצבעה חשאית בכנסת".

שהם נכח בישיבה והגיב לטענה כי יש ניגוד עניינים לשופט עליון לדון בתלונות נגד שופטי עליון אחרים. "אין פה ניגוד עניינים", אמר. "ברגע שהוועדה ממנה, אין תלות. אני לא צריך להודות על הבחירה. זה כמו שתאמר שאם שופט נבחר על-ידי הוועדה, אז הוא בניגוד עניינים".

עוד הוסיף שהם כי לאחר המינוי "יש נתק מוחלט בין התפקיד שלי לבין שופטי בית המשפט העליון. אם יש מקרה שלא הייתי יכול לברר בגלל חברות או קרבה מיוחדת - לא הייתי מטפל".

לדבריו, "אנחנו יודעים לעשות את הניתוק מהתפקיד הקודם לתפקיד הנוכחי. באופן אישי לא חשתי שום בעיה לטפל בתלונות על שופט בית המשפט העליון". 

"לוין ממשיך בהפיכה" 

ח"כ עו"ד אפרת רייטן, חברה לשעבר בוועדה לבחירת שופטים, מסרה בתגובה: "בחסות המלחמה בוחר לוין להמשיך את ההפיכה המשטרית, לפגוע במעמד בית המשפט ומקצועיותו ולא למנות נציב לתלונות על השופטים.

"הנציבות, שנועדה לפקח על עבודת השופטים ולתת שירות לאזרחים, מבוטלת הלכה למעשה על-ידי התעקשותו של שר המשפטים למנות נציב ללא ניסיון שיפוטי עשיר והבנה במערכת השיפוטית. וכך הנציבות לטובת הציבור נסגרת אחרי כ-20 שנה". 

עוד כתבות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את הוראות רשות ניירות ערך, הכוללות הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

אילוסטרציה: shutterstock

מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה: רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● מה חושבים על כך האנליסטים?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון - בהם מבנים צבאיים

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

הנשיא החדש של איראן: כך הוא יתמנה ומי המועמד הצפוי

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי, מדובר בסגנו מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו–ספרתי, והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"