זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים 
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל 

1 זעם בהולנד: האוניברסיטה ששיתפה פעולה עם מפגינים פרו פלסטינים

לפי דיווחים בהולנד, אוניברסיטת אמסטרדם העבירה לסטודנטים המשתתפים במחאה הפרו פלסטינית האלימה בקמפוס בימים האחרונים רשימה של כל מוסדת המחקר הישראליים ושותפי המחקר האקדמיים הישראלים שלה, בניסיון לרצות אותם ולהביא לקץ ההתפרעויות; כך מדווח שירות הידיעות היהודי (JNS) על סמך כלי תקשורת מקומיים.

לפי הדיווח, מחוקקים בפרלמנט ההולנדי "זועמים" על הצעד מצד המוסד האקדמי, הממומן על ידי המדינה. המוחים דורשים בין היתר ניתוק מוחלט של הקשרים האקדמיים והפיננסיים עם מוסדות וחוקרים ישראלים. ההתפרעויות באוניברסיטת אמסטרדם בימים האחרונים היו מהאלימות ביותר ביבשת, כאשר מאות צעירים התבצרו מאחורי גדרות ובריקדות, התעמתו עם המשטרה ובאחד המקרים גם תקפו לפי החשד סטודנטים יהודים והובילו לפציעתם. הטלגרף ההולנדי דיווח כי בין המתפרעים יש חברים בארגון הפרו-פלסטיני הקיצוני סמידון. חברת פרלמנט ממפלגת השלטון כתבה כי "לא ייתכן שכעת האוניברסיטה מעבירה רשימות של יהודים למתפרעים".

מאת עקיבא ואן קונינגסוולד. מתוך ה-JNS. לקריאת הכתבה המלאה. 

2שר בממשלת ספרד מזהיר חברות מ"מעורבות בג'נוסייד" ברצועת עזה

שר בממשלה הספרדית שיגר השבוע מכתבים רשמיים לשורת חברות ספרדיות מובילות, בהם הוא מזהיר אותן מהאפשרות שהן לוקחות חלק במעבר על החוק ההומניטרי הבינלאומי בשל הקשרים עם ישראל והפעילות הצבאית ברצועת עזה. כך מדווח העיתון הספרדי אל דיאריו.

המכתב נשלח לחברות שלהן קשרים מסחריים ענפים עם ישראל. השר, פבלו בוסטידנוי אמדור, ממונה על נושא הזכויות הסוציאליות בממשלה. היוזמה שלו עוררה מחאה בקרב משרדים אחרים בממשלה, ומשרד הכלכלה הספרדי, כמו גם משרד החוץ, גינו אותה.

המשרד לזכויות סוציאליות מסר לעיתון בתגובה רשמית כי המטרה היא חלק מהיוזמה הממשלתית "למצוא פתרונות להפסקת רצח העם בפלסטין". משרד החוץ התנער מהשימוש בביטוי זה ואמר כי "מדינת ישראל היא ידידה של ספרד ותושביה". השר הספרדי כתב במכתבים ששוגרו כי על החברות להציג בפני המשרד תוכנית פעולה שתמנע השלכות כלכליות שליליות עליהן כתוצאה ממעבר אפשרי על החוק הבינלאומי.

מאת אנדרס חיל. מתוך אל דיאריו. לקריאת הכתבה המלאה. 

3כעס במלזיה על השתתפות חברות נשק המסייעות לישראל ביריד ביטחוני

ממשלת מלזיה הואשמה בצביעות אחרי שאיפשרה את השתתפותן של חברות ביטחוניות אמריקאיות גדולות המשתפות פעולה עם ישראל, למרות מדיניות אנטי-ישראלית וגינוי חריף לפעולות הישראליות בעזה, כולל האשמות ברצח עם. כך מדווח הבוקר העיתון הסינגפורי סטרייטס טיימס.

הממשלה קראה לחרם על מוצרים ישראלים, חברות הקשורות לישראל, וכן ביטלה את האפשרות של ספינות בבעלות ישראלית לעגון בשטחה. אבל פעילים פרו-פלסטינים ופוליטיקאים הפגינו בימים האחרונים נגד העובדה כי איפשרה השתתפות חברות כמו לוקהיד מרטין מארה"ב ו-BAE הבריטית בתערוכות Defence Services Asia, ו- National Security Asia 2024, שהתקיימו השבוע בקואלה-לומפור.

מאז חזלין חסן, מתוך סטרייטס טיימס. לקריאת הכתבה המלאה. 

4בריטניה מאיימת: סנקציות על אוניברסיטאות שלא ייגנו על התלמידים היהודים

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר ביממה האחרונה כי זוהי "אחריותן המלאה" של האוניברסיטאות בבריטניה להגן על הסטודנטים היהודים הלומדים בהן, ויצא באופן תקיף נגד המחאות האלימות שהתרחשו בקמפוסים ברחבי הממלכה המאוחדת, כולל באוקספורד ובקיימברידג' בימים האחרונים.

לפי תוכנית שהציע סונאק, אוניברסיטאות שייכשלו בכך יעמדו בפני סנקציות על ידי הממשלה, והן ידורבנו לקרוא למשטרה בהקדם האפשרי כדי להתמודד עם המחאות. סונאק אמר כי הבעת צער על קורבנות חפים מפשע היא חלק טבעי מחופש הביטוי, אך "לא ייתכן" כי תלמידים ירגישו לא בטוחים בקמפוס. "אסור שתהיה מדיניות פיוס כלפי הדרישות ההזויות של המוחים", אמר סונאק, שייארח היום בדאונינג 10 בכירים ממוסדות אקדמיים ברחבי הממלכה.

מאת סטיבן סווינפורד וניקולה וולקוק. מתוך "טיימס". לקריאת הכתבה המלאה.