גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי
עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

 

אחרי חצי שנה של לחימה מסביב לשעון, חיל האוויר ומסע ישראלי יצאו במיזם משותף שמסייע לטייסי קרב שמשתחררים ממילואים לחזור לשגרה. הטייסים עוברים סדנה ייחודית, שפותחה על ידי מסע ישראלי, במטרה לעבד את אירועי המלחמה, ולקבל כלים להתמודד עם המעבר חזרה לחיי השגרה.

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף
החברים שהקימו עמותה כדי לסייע לכיתות הכוננות בצפון ובדרום

כל סדנה נמשכת יומיים במכתש רמון, ובמהלכה רוכשים המשתתפים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים שהתעוררו בעקבות הלחימה. בין היתר, הם עוסקים בעיבוד חוויות טראומטיות, התמודדות עם חרדה ודיכאון, שיפור קשרי משפחה וחברים, חזרה לשגרת עבודה ולימודים ופיתוח חוסן נפשי. הסדנה מועברת על ידי צוות מדריכים, הכולל גם בכירים בחיל האוויר.

הסדנה נולדה מתוך רצון לתת מענה ייעודי לצרכים של טייסים, שבמסגרת שירותם מצויים שעות רבות במטוס, בתנאי לחץ ובעומק שטחי האויב. היציאה מהמטוס והשהייה במרחב פתוח ומדברי מאפשרת להם לקבל פרספקטיבה חדשה ולעבד את החוויות שעברו - יחד עם אחרים שחוו חוויות דומות.

"הלם ותפקוד נמוך"

אחת הסדנאות מאפשרת "הליכת בדד", כשהמשתתפים חווים הליכה בודדת, שבמהלכה הם מחלקים את תקופת המלחמה לחמישה חלקים אישיים, ובסופה מתקיים מעגל שיח שבו הם משתפים בתחושות שעלו אצלם.

"אחת התחושות שעלו הכי הרבה היא 'אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה הייתי לבד, ושמעתי את הצעדים שלי'", מספר מנהל מסע ישראלי, עידו אהרונוביץ. "200 ימים הם מוקפים באנשים 24/7, ואין להם רגע להתעסק בעצמם, ולאסוף את עצמם.

"הם מדברים על הלם ותפקוד נמוך, ועלו גם מילים כמו 'אני עובד כמו רובוט'. זה אירוע לא פשוט, לפתוח דבר כזה בפני אחרים, בעיקר כי כולם רגילים להיות מאוד אסופים, לשדר תפקוד מעל הרגיל, והתהליך הזה עושה סדר במה קרה 'לי' במלחמה.

"בסופו של דבר, אתה מבין שקורה אצל האנשים משהו בפנים. כשאדם שנמצא בהלם משדר כל הזמן כלפי חוץ שהוא לא בהלם, הוא גם מתעייף וגם הדברים מצטברים בבטן. אם לא תוציא את זה, בסוף זה ייצא, ולא בטוח שבמקומות שאנחנו רוצים. לכן, הצבא רוצה לתת לזה מקום דווקא עכשיו, כשהחוויה טרייה".

אהרונוביץ מסביר כי פעמים רבות, שיתוף עם אנשים שעברו אירועים דומים במלחמה, קל ומקרב יותר מאשר שיתוף חברים או קרובים שלא היו שם. "אתה מבין במבטי עיניים או במילה אחת מה מתרחש כרגע בבטן של אותו אדם. אנחנו גם עושים מאמץ להביא מדריכים ומדריכות שלנו שהיו במילואים, כי זה מתקבל בצד השני טוב יותר.

"אתה נותן לאדם מקום להביא את עצמו, איך הוא רץ למטוס ובאיזה תחושות - זה לא יעלה בשום תחקיר מבצעי, ואנשים חייבים את זה. אני מאמין שכולם יחזרו אחרי עיבודים כאלו יותר נקיים, פתוחים וחופשיים בנפש.

"אחד הטייסים אמר שבמשך 90 יום הוא היה כמו רובוט. הוא ראה את המשימה, ושום דבר אחר לא עניין אותו. אחרי שעיבד זאת עם עצמו, ההתנהלות הצבאית שלו הייתה מצוינת, אבל בסוף אנחנו באירוע שבו צריכים להסתכל על אנשים. הרי אנחנו נצטרך אותם שוב, ולא עוד הרבה זמן".

אהרונוביץ מדבר גם על הקושי לתקשר את החוויה לבני המשפחה. "הם אמרו שבבית הרגישו שפחות מבינים אותם, ולכן לא יצאו הביתה גם כשיכלו. הם הרגישו נטע זר בביתם, וחוו זאת כתסכול. גם כשיצאו הביתה, חיכו לחזור. היחידה התגלתה ככוח משמעותי - המקום שלי ברגע הזה הוא עם האנשים האלו, שמבינים אותי. אני לא מדבר סינית".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אוניברסיטת רייכמן

אוניברסיטת רייכמן תעניק תארי דוקטור לשם כבוד לדמויות שבלטו בתרומתן למדינת ישראל מאז ה-7 באוקטובר, ופועלם משקף ערכים של ציונות, יזמות, אחריות חברתית ואקדמיה. בין מקבלות ומקבלי התואר: סרן קרני גז, איל נוה, חיים ילין, תא"ל ישראל שומר ונועה תשבי. את התארים יעניקו פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון האוניברסיטה, פרופ' בועז גנור, נשיא אוניברסיטת רייכמן ואודי רקנאטי, נגיד האוניברסיטה. 

חיים ילין בקיבוץ בארי ההרוס / צילום: מיטל שטדלר

לדברי פרופ' רייכמן, "ב-7 באוקטובר התעוררו אזרחי ישראל למלחמה הקשה ביותר שידעה ישראל בתולדותיה. בתוך כל הזוועות ראינו את עם ישראל היפה מתגייס לעזור לכל מי שצריך, אם על ידי הקמת חמ"לים לשינוע ציוד, אירוח אזרחים מהעוטף או יישובי קו העימות, תמיכה נפשית, או מאמצי הסברה למען ישראל בעולם - וכמובן במלחמה על הגנת המולדת. קומץ האנשים שבחרנו להעניק להם את התואר השנה הם דוגמה ומופת לאלה שהתגייסו למען המולדת בשעתה הקשה".

AIG ועמותת נט"ל

עם פרוץ המלחמה ייסדה חברת הביטוח AIG את "הממ"ד הרגשי", שבמסגרתו העניקה סיוע נפשי ראשוני ללקוחותיה. בין היתר הוצעו טיפולים פסיכולוגיים וטיפולי CBT, ייעוץ פסיכיאטרי, טיפול בהפרעות אכילה, טיפולים מותאמים לילדים - וסרטוני הדרכת הורים שהוצעו לכלל האזרחים.

כעת משתפת החברה פעולה עם עמותת נט"ל, אשר תכשיר מתנדבים מתוך עובדי AIG שישמשו כנאמני חוסן קהילתיים. "מצוקות רגשיות לא נעלמות אחרי חצי שנה, והזנחה שלהן מקרינה על כל היבט בחיים המשפחתיים, התפקודיים והתעסוקתיים", מציינת יפעת רייטר, מנכ"לית AIG. "אלה מצבים שלרוב סמויים מהעין, והמחויבות שלנו היא להפנות אליהם זרקור, כדי שכל מתמודד נפש או נפגע טראומה יוכל לדבר על כך בפתיחות ולפנות לתמיכה מהקהילה".

לצפייה בסדרת סרטוני ההדרכה להורים: www.aig.co.il/about/cope-better

אינטל ישראל

עובדי אינטל ישראל, בשיתוף צוות "קוד מנצח", מסייעים לכ-100 תלמידים מהעוטף - אשקלון, שדרות ויד מרדכי - להתכונן לבגרות במדעי המחשב. המתנדבים פתרו עם התלמידים תרגילים, ענו על שאלות ולימדו אותם מניסיונם בתחום. במהלך לוקחים חלק גם משרד החינוך, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון ועמותת נובל למצוינות בחינוך.

מתנדבי אינטל שסייעו לתלמידי תיכון בעוטף / צילום: דוברות אינטל

לדברי רויטל ביתן , מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל, "היוזמה משקפת את מחויבותנו לקהילה ולהכשרת דור המפתחים הבא. אנחנו עוזרים לתלמידים להמשיך בשגרת חייהם ולהתקדם אל עבר עתיד מקצועי מבטיח בתחום מדעי המחשב - שהוא קריטי לעתיד התעשייה".

יאנגו

בצל מלחמת חרבות ברזל, בחברת המוניות של יאנגו יצרו קשר עם ארגון יד לבנים, העוטף את המשפחות השכולות, וגייסו את נהגי החברה לסייע בהסעת בני משפחות אל קברי יקיריהם, ללא עלות. עד כה התגייסו למהלך עשרות נהגי יאנגו, ולקראת יום הזיכרון הם צפויים לבצע כ-100 נסיעות.

"הפרויקט החל מיוזמת הנהגים שלנו, שהיה להם חשוב לקחת חלק ולהתנדב, במיוחד בשנה כזאת", אומר גל בן-צבי, מנהל הפעילות של יאנגו טקסי בישראל. "מרגע שהם הרימו את הכפפה, הבנו שקיים צורך אמיתי, ושנוכל לסייע ולעזור".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו–ספרתי, והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות


הניקיי עלה ב-1% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים מחר - מה צפוי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט • אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" • מיטב: "ממליצים להגדיל חשיפה למניות אירופה על חשבון ארה"ב" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

יואב גלנט מארח את היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב, ג'ק סאליבן / צילום: תקשורת שר הביטחון

גלנט אירח את ג'ק סאליבן: "מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית ברפיח"

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

אילוסטרציה: Shutterstock

גם בעברית: ניסינו את המודל הקולי של ChatGPT והעתיד כבר כאן

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

אילוסטרציה: shutterstock

מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה: רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● מה חושבים על כך האנליסטים?