הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה • עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי
אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

ברקע מצוקת כוח האדם בענף הבנייה, הנתונים מראים כי תעסוקת ישראלים נרחבת מחליפה חלק משמעותי מהעובדים הפלסטינים והזרים שעבדו בענף טרום המלחמה - כך על פי נתוני הלמ"ס, בעיבוד ד"ר חגי אטקס מבנק ישראל. בעוד שבספטמבר 2023 עבדו בענף הבניה 203 אלף ישראלים, באוקטובר צנח מספרם ל-120 אלף בלבד, אולם בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה.

בלעדי | 100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות 
בלעדי | חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק 
בלעדי | מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

אולם, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר, פער של לא פחות מ-60 אלף עובדים - 241 אלף לעומת 300 אלף בספטמבר אשתקד. לפי הנתונים, למרות הדיבורים על הבאת עובדים זרים והעובדה שכ-2,000 עובדים מהודו נחתו בישראל, הם בעיקר מחליפים זרים אחרים שעזבו. בספטמבר היו 26 אלף זרים ובמרץ רק 24 אלף. בשילוב עם חסימת העובדים הפלסטינים, שטרם המלחמה עמד מספרם על 72 אלף, ברור שהמצוקה עדיין כאן.

 

בדצמבר פרסם משרד הכלכלה "קול קורא" להכשרת עובדים בתחום, לרבות הקצאה של 20 מיליון שקל כסבסוד למי שייקח את האחריות על הכשרתם. מי שהרימו את הכפפה היו "הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל", ארגון משותף של התאחדות הקבלנים וההסתדרות. "קשה לגייס עובדים ישראלים לענף", מספר דוד יהלום מנכ"ל הקרן. "אתה נלחם עם תדמית גרועה, השכר וסביבת העבודה". לדבריו, כאלף עובדים התחילו בתהליך ההכשרה כבר לפני חג הפסח, והם צפויים להצטרף לשוק העבודה החודש. אלף עובדים נוספים ייכנסו לדבריו להכשרות בקרוב. "הישראלים שהצטרפו לענף הבנייה לאחרונה עדיין לא קשורים אלינו. מדובר בגיוס עובדים בשוק החופשי, שחלקם נכנסים ללא הכשרות כלל. קבלנים נמצאים במצוקת כוח אדם, והמחסור גורם לקבלנים לחפש עובדים ישראלים. מדובר בעיקר על ערבים ישראלים, אבל גם חרדים ואפילו יהודים לא חרדים שמצטרפים לענף מתוך ציונות".

מצוקת כוח האדם גם מעלה את השכר. לפי יהלום, "השכר עומד על כ-650 שקל ליום עבודה, וגם שמעתי על עובדים מקצועיים שמקבלים הרבה יותר. מדובר על מעל ל-14 אלף בחודש".