לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock
קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

חודש אפריל 2024 התאפיין בעלייה משמעותית בהוצאות בכרטיסי אשראי, אולם את רובה ניתן לייחס לשבועיים שטרום חג הפסח. לעומת זאת, בחג עצמו הציבור העדיף להישאר בבית, והארנק נותר בכיס - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי.

המדד בוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). 

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין
ניתוח | הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

בהשוואה בין השבוע של ה־28.4-4.5 לשבוע שקדם לו (21.4-27.4, פסח), רואים כי בענף האופנה וההנעלה נרשמה ירידה של כ־32%, הנובעת מכך שרבים רכשו בגדים טרם החג. בענף המזון נרשמה סטגנציה, ואילו בסקטור החשמל והאלקטרוניקה נרשמה עלייה של 17%.

 

לצד זאת, בהשוואה בין שבוע החג השנה לזה של השנה שעברה, ניכרות ירידות משמעותיות בביצועי ענף המסעדנות: מחזור ההכנסות נמוך בכ־30% בבתי הקפה, ב־16% במסעדות וב־13% במזון המהיר.

"בשנים האחרונות אנו עדים לכך שחול המועד אינו נתפס כזמן לקניות בקרב הציבור, ורובן מבוצעות בשבועות שקודמים לחג", מסביר נדב לחמני מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא.

"השנה ראינו בשבועיים שלפני החג עלייה של 20% לעומת השבועיים שלפני פסח בשנה שעברה. זה נובע הן מעליות המחירים והן מכך שהציבור לא טס לחו"ל, ויש עוד מאות אלפי אנשים שנמצאים בארץ.

"בפסח עצמו ההתנהגות הייתה אחרת. עקב מזג האוויר השרבי בחול המועד וחוסר הנעימות והחשק של הציבור לבלות או לצאת לטיולים, רבים נשארו בחיק המשפחה - מה שהשפיע על מחזורי הקניות בחול המועד".