בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור • בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית • איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ווישור / צילום: רמי זרנגר
ווישור / צילום: רמי זרנגר

השבוע (ג') יתכנסו בעלי המניות של חברת הביטוח איילון להצביע על עסקה עם בעלת השליטה בה - חברת ווישור גלובלטק  של אנשי הביטוח אמיל ויינשל וניצן צעיר הרים. מדובר בעסקת בעלי עניין שתגדיל את החזקות ווישור באיילון בכ-6% (לכ-74% מההון). זאת באמצעות עסקת החלפת מניות, שבה תקצה איילון לווישור גלובלטק רבע ממניותיה, ובתמורה תועבר לידיה  פעילות הביטוח של ווישור (המוחזקת כיום על ידה בנפרד).

ראיון | המנכ"ל שמנסה להסביר למה מחירי ביטוחי הרכב התייקרו כל כך  
כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים 

המועד המקורי לאסיפה היה ביום רביעי האחרון, אך היא נדחתה לצורך גיבוש עמדת בעלי המניות בשל חג הפסח. ביום ראשון שלח נגה רחמני, בנו של מייסד איילון לוי רחמני ז"ל, מכתב לדירקטוריון איילון, בו העלה תהיות לגבי העסקה, ואף טען להעלמת מידע מהותי למשקיעים.

כזכור, ב-2021 הפתיעה ווישור, חברת ביטוח דיגיטלי צעירה, כשרכשה את השליטה בחברה הוותיקה איילון מידי אישתו של לוי רחמני. לאחר מו"מ שארך כשנה, הושלמה העסקה, כשווישור שילמה בסך הכל 448 מיליון שקל עבור 67.3% מאיילון .

כעת היא פועלת כאמור להגדיל את החזקותיה ולשם כך ניהלה מו"מ מול ועדה מיוחדת שהקימה איילון. האחרונה פנתה לאנשי מקצוע שהעריכו את שווי עסקי הביטוח של ווישור ב-157 מיליון שקל (בתרחיש צמיחה) ובשווי של 132 מיליון שקל בתרחיש צמיחה שמרני. מנגד, הוערכה איילון בשווי של 634 ו-518 מיליון שקל בשני התרחישים, בהתאמה, וזאת לעומת שווי שוק של 332 מיליון שקל בלבד בו היא נסחרת כיום. 

נחמני: ווישור מסתירה מידע מבעלי המניות 

במכתבו טוען רחמני, שנותר להחזיק ב-2.74% ממניות איילון אחרי מכירת מניות עזבון אביו לווישור, כי לדעתו "יש צורך ממשי בהשלמת מידע בסיסי בטרם נידרש לקבל החלטה כבדת משקל כמוצע בזימון לאסיפה". הוא מתייחס לביטוח החובה בציי הרכב של אגד, פוליסה רחבת היקף אותה הפסידה לאחרונה ווישור למנורה מבטחים ולא דווחה על כך לפי רחמני כנדרש .

"על פי הדוח התקופתי של ווישור, מסתבר כי מזה שנים משקל תיק קולקטיבי וצי רכב הינו דרמטי ומהווה מעל 81% מענף ביטוח החובה. עסקת ענק אחת הינה ביטוח חובה לאגד שגורמים בשוק מעריכים את היקפו במעל ל-110 מיליון שקל. הזימון לאסיפה הכללית אף שהוצא ביום 14.03.2024, לא כלל בדווח המידע לציבור דבר בעניין אובדן תיק הביטוח הגדול ביותר של ווישור, וכן לא השפעה צפויה", מסביר רחמני .

באשר להגדרה של ווישור כחברת ביטוח דיגיטלית, הטיקט איתו נכנסה החברה לענף, מציין רחמני כי "כתב הזימון מתובל ביד נדיבה בביטוי 'חברת ביטוח דיגיטלית'". לדבריו, "על פי גורם בכיר הממונה על שוק ההון - אין בכלל סטטוס שכזה".

"ווישור מגדירה עצמה בדוחותיה לציבור כחברה היברידית במובן זה שהיא פועלת הן בערוץ ההפצה באמצעות סוכני ביטוח והן בערוץ ההפצה 'ישיר'. זה הפרופיל דה פקטו של איילון כיום, וכן של מגדל, הפניקס, כלל, הראל, מנורה, ביטוח ישיר, ליברה... שימוש במילת רחש  (Buzzword) כהיברידי ודיגיטלי הוא נחמד, שיווקי ואופנתי, אולם לא משקף לבעלי המניות מה הערך המוסף לאיילון לעומת פעילויותיה באמצעות סוכנויות הבית של איילון", כותב רחמני .

סוגיה נוספת שהוא מעלה היא מערכת הליבה של ווישור. לטענת רחמני איילון לא תשלוט במערכת לחלוטין גם לאחר שווישור ביטוח תעבור אליה. "האם הוועדה והדירקטוריון מצאו הזדמנות פז לאיילון 'לשים יד על תוכנה איכותית ומהפכנית?' רב הנסתר על הגלוי בנושא מערכת ליבה של חברה שכזו. וישור נמכרת כאשר הרוכשת איילון מוצאת עצמה מחויבת לחברה בבעלות אישית של בעלי השליטה וסגן יו"ר איילון (אמיל ויינשל, ר"ו) כ'ספק יחידי ובלעדי' של פיתוח מערכות המיכון והליבה. עולה תסריט כאילו אדם בא לרכוש רכב עוצמתי ומיוחד כפרארי ומסכים לשלם שווי שוק לכאורה, רק המוכרים מעדכנים אותו כי המנוע אינו שלו, אלא ניתן בליסינג תפעולי שלהם כספק יחיד", הסביר בנו של מייסד איילון .

באיילון דוחים את הטענות של רחמני, ובדיווח לבורסה ציינו כי נבחנו על ידה כל ההיבטים המהותיים הרלוונטיים לעסקה, במסגרת הליך סדור שהתנהל על ידי ועדה בלתי תלויה בליווי יועצים מקצועיים בלתי תלויים. "מכתבך, הקשרו, תוכנו ועיותיו חושפים חוסר תום לב, בכך שבחרת לא לגלות (להסתיר, כך במקור) כי הינך מצוי ביריבות משפטית ובהליכים משפטיים עם החברה", הוסבר במכתב שנשלח לרחמני. האחרון השיב בשיחה עם גלובס כי האירוע המשפטי היחיד בין הצדדים הוא תביעה שהגישו בעלי השליטה נגד המשפחה מאחר שזו, לטענתו, לא רוצה למכור את חלק בחניון בית איילון. 

מאיילון ביטוח נמסר בתגובה: "הוועדה הבלתי תלויה שבחנה את העסקה לרכישת ווישור ביטוח על ידי איילון ביטוח הורכבה מדירקטורים חיצוניים ובלתי תלויים ופעלה בליווי יועצים מקצועיים בלתי תלויים בתחום הכלכלי, חשבונאי, משפטי, אקטוארי וטכנולוגי מן השורה הראשונה. הסוגיות שמר נגה רחמני העלה בחוסר תום לב - במכתבו שנשלח באיחור ניכר ואינו עומד בהוראות הדין גם לפי תוכנו והיקפו בכל הנוגע למסירת עמדת בעל מניות - נדונו ונבחנו במסגרת עשרות דיוני הוועדה הבלתי תלויה שקיימה הליך מקצועי, ענייני והוגן. צר לנו כי מר רחמני בוחר להעלות את תהיותיו בנוגע לעסקה שפורסמה זה מכבר, רק ערב האסיפה הכללית, ואף לא טורח לציין בפנייתו כי בימים אלה הוא מצוי בניגוד עניינים מובהק לאור הליך משפטי שבו הוא מעורב מול החברה".