בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים • טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% • שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי • לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי • ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


23:00

המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות: מדד נאסד"ק ומדד דאו ג'ונס התקדמו בכ-0.4%, וה-S&P 500 הוסיף 0.3%.

טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8%.
21:40

העליות בוול סטריט נחלשו מעט, וכעת כל המדדים המובילים מטפסים בכ-0.2%.

במקביל, מחיר הנפט הגולמי יורד בכ-1.4% ומחירה של חבית עומד על כ-82.7 דולר. מחיר נפט ברנט יורד בכ-1.2% ומחיר חבית עומד על 88.4 דולר.


20:42

העליות בוול סטריט מתגברות: דאו ג'ונס ו-S&P 500 מטפסים ב-0.4%, נאסד"ק מתחזק ב-0.5%.

חברת התרופות לסרטן Deciphera Pharma קופצת ביותר מ-70% אחרי ההודעה על רכישתה בידי Ono Pharmaceutical תמורת 2.4 מיליארד דולר.

19:07 

מניית טסלה  קופצת ב-16.4%, זאת לאחר שמוקדם יותר היום הרשויות המקומיות בסין הסירו את המגבלות על המכוניות של החברה לאחר שהאחרונה העבירה נתוני בטיחות כפי שנדרשו. למרות הפופולריות של טסלה בסין, כמה רשויות במדינה הטילו מגבלות על מכירת המכונית החשמלית מתוך דאגה לנתונים שהיצרן האמריקאי עלול לאסוף אודות הנהגים.

טסלה לא פרטה לגבי אותן רשויות שהסירו את המגבלות. לא מדובר ברגולציה שמכוונת דווקא לטסלה, אלא דרישה כללית של סין מכל יצרני המכוניות לבטיחות המידע שנאסף על ידי ה"המכוניות המחוברות", דרישה שהופקה בנובמבר 2023.

הבשורה נמסרה לאילון מאסק, מנכ"ל טסלה שהגיע לביקור פתע בבייג'ינג במטרה לקדם את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) של החברה בשוק הרכב החשמלי השני בגודלו בעולם.

ואכן, טסלה אמנם את אישור הרשויות לקדם ולהשיק את שירות הנהיגה האוטונומית בסין. טסלה תשתף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית באיידו לצורך מיפוי ונווט בדרכים. שיתוף פעולה עם החברה סינית עזר מן הסתם לטסלה בקבלת האישורים.

18:49

העליות במסחר בוול סטריט נחלשו: דאו ג'ונס, S&P 500 ונאסד"ק עולים בכ-0.2%.

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת: מדד דאקס הגרמני נחלש ב-0.2%, מדד פוטסי הבריטי עלה ב-0.1% ומדד קאק הצרפתי ירד ב-0.3%. מדד יורוסטוקס 50 הכלל אירופי נסוג ב-0.5%.

מניית דויטשה בנק  נפלה ב-8.5%, כשברקע אזהרת רווח של 1.3 מיליארד אירו. דויטשה בנק הודיעה כי היא צפויה להפריש עד 1.3 מיליארד אירו כחלק מתביעה על המחיר ששילמה לבעלי מניות המיעוט של פוסטבנק ב-2010. העסקה לרכישת פוסטבנק, שהתרחשה באופן מדורג החל מ-2008, הובילה לסאגה משפטית ארוכה והוכיחה את עצמה כאחת מהרכישות הגרועות ביותר בתולדות הבנקאות הגרמנית.

17:33

המסחר בוול סטריט ממשיך במגמה חיובית: דאו ג'ונס מוסיף 0.3%, S&P 500 ונאסד"ק מתחזקים שניהם ב-0.4%.

בגזרת ענקיות הטכנולוגיה, אפל  קופצת ב-3.4%, מיקרוסופט  נחלשת ב-1%,  גוגל  יורדת ב-2% ומטא  מאבדת 1.5%.

באירופה, דאקס וקאק נחלשים ב-0.2% ופוטסי מתחזק ב-0.2%.


16:30

לאחר שבשישי האחרון ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מנובמבר, וול סטריט נפתחה בעליות שערים: מדד S&P 500 מתחזק ב-0.3%, דאו ג'ונס מוסיף 0.2% והנאסד"ק עולה ב-0.4%.

טסלה  מזנקת ב-10.5% אחרי שסין הסירה את המגבלות על מכירת המכוניות של החברה. דומינו'ס פיצה  קופצת ב-6.8% אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים - החברה דיווחה על רווחים של 3.58 דולר למניה - מעל התחזיות שעמדו על 3.41 דולר רווח למניה.

במקביל, המסחר באירופה מתנהל במגמה מעורבת: מדד דאקס נחלש ב-0.1%, הפוטסי עולה ב-0.3% ומדד קאק הצרפתי מוסיף 0.1%.

14:55

כשעה וחצי לפני הפתיחה בוול סטריט, המסחר בחוזים העתידיים מצביע על עליות, כך בעידוד דוחות גוגל ומיקרוסופט בסוף השבוע האחרון והבשורות של טסלה 

נאסד"ק עולה כעת ב-0.4%, דאו ג'ונס ב-0.2% ו-S&P 500 ב-0.3%. גם אפל , אנבידיה  ואמזון  עולות במסחר המוקדם. מנגד אלפאבית (גוגל)  ומיקרוסופט , הכוכבות של שישי האחרון יורדות מעט. 

13:34

המסחר באירופה מתנהל בעליות שערים, המשקיעים מחכים להחלטות משמעותיות של בנקים מרכזיים הן באירופה והן מעבר לים, לדוחות של ענקיות הטכנולוגיה ולנתוני מאקרו. מדד סטוקס 600 עולה ב-0.4%, הפוטסי ב-0.6%, קאק ב-0.2% והדאקס נסחר ביציבות. 

פיליפס ההולנדית מזנקת כבר ב-45% לאחר שיישבה את התביעה בארה"ב (ראו בהמשך). אטוס הצרפתית מזנקת ב-16% לאחר הפרסום שממשלת צרפת שוקלת לרכוש חלקים מהחברה, בעיקר ממוצרי הסייבר שלה. 

12:05

אמנם אין היום מסחר במטבע חוץ בישראל, אבל במסחר בעולם הידיעות על התקדמות המשא ומתן על שחרור החטופים מחזקות את השקל מול הדולר בכ-1% מול השער היציג, 3.765 שקלים לדולר. 

לפי בנק אוף אמריקה, לשקל פוטנציאל ייסוף גבוה. חוסר הוודאות, אומרים בבנק, מהווה נטל על המטבע הישראלי' ובמידה וחוסר הוודאות יתפוגג, השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר בתחילת השנה הבאה. 

מניית פיליפס ההולנדית מזנקת ב-37% לשיא בן שנתיים לאחר שהחברה יישבה את התביעה בארה"ב בעקבות הריקול למוצרי השינה שלה. פיליפס שילמה כמיליארד דולר. מיליוני מוצרים "נקראו" ב-2021 בעקבות חשד שרכיבי המוצר מכילים חומרים מסרטנים. 

10:45

המסחר  באירופה נפתח הבוקר בעליות שערים - מדד דאקס הגרמני עולה ב-0.2%, הקאק הצרפתי ב-0.3% והפוטסי הבריטי ב-0.4%. 

09:44

הרשויות המקומיות בסין הסירו את המגבלות על המכוניות של טסלה  לאחר שהאחרונה העבירה נתוני בטיחות כפי שנדרשו. למרות הפופולריות של טסלה בסין, כמה רשויות בסין הטילו מגבלות על מכירת המכונית החשמלית מתוך דאגה לנתונים שהיצרן האמריקאי עלול לאסוף אודות הנהגים.

טסלה לא פרטה לגבי אותן רשויות שהסירו את המגבלות. לא מדובר ברגולציה שמכוונת דווקא לטסלה, אלא דרישה כללית של סין מכל יצרני המכוניות לבטיחות המידע שנאסף על ידי ה"המכוניות המחוברות", דרישה שהופקה בנובמבר 2023.

הבשורה נמסרה לאילון מאסק, מנכ"ל טסלה שהגיע לביקור פתע בבייג'ינג במטרה לקדם את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) של החברה בשוק הרכב החשמלי השני בגודלו בעולם.

ואכן, טסלה אמנם את אישור הרשויות לקדם ולהשיק את שירות הנהיגה האוטונומית בסין. טסלה תשתף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית באיידו   לצורך מיפוי ונווט בדרכים. שיתוף פעולה עם החברה סינית עזר מן הסתם לטסלה בקבלת האישורים.

08:22

המסחר באסיה נפתח הבוקר בעליות שערים - בסין מדד שנחגחאי עולה ב-0.9% ומדד הנג סנג ב-1.4%. סין הוא שוק שמרים ראש לאחרונה אחרי תקופה ארוכה של פיגור. קרן הסל FXI על מניות סיניות עלתה ב-22% מאז ה-22 לינואר השנה ומשקיעים זרים קנו מניות סיניות בקצב שיא בשבוע שעבר. 

הניקיי עולה ב-0.9%, הבנק המרכזי של יפן החליט לא להעלות ריבית בשבוע שעבר למרות העלייה באינפלציה שם. כתוצאה, הין היפני נפל הבוקר לכ-160 ין לדולר, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1990, לפני שחזר לכ-157 ין. 

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר בעלייה של כ-0.3%. 

בוול סטריט יפתח היום שבוע מסחר סוער נוסף לאחר שבשישי האחרון ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מנובמבר: דאו ג'ונס עלה ב-0.4%, S&P 500 עלה ב-1.02% והנאסד"ק עלה ב-2.03%. 

בעוד המשקיעים מעכלים את הדוחות הרבעוניים שהתפרסמו בשבוע שעבר, התפרסמו גם שני נתוני מאקרו - נתוני הצמיחה שהראו על האטה ונתוני אינפלציית ההוצאה הפרטית שנותרה גבוהה מהצפי, עלייה של 2.8% בחישוב שנתי.

כזכור, הדוח המאכזב של מטא  שפורסם ברביעי שעבר לאחר הנעילה הפיל את המניה ובעקבותיה את השוק כולו בחמישי, אבל הדוחות של אלפאבית  ומיקרוסופט  שהתפרסמו יום אחר כך הוסיפו צבע ללחיי המשקיעים - ושישי היה יום מצוין בשווקים. אלפאבית זינקה ב-10% לאחר הזינוק ברווח הרבעוני והצהרתה על חלוקת דיבידנד, לראשונה בתולדותיה. זו היתה הקפיצה הגדולה ביותר במניית ענקית החיפוש מאז יולי 2015. 

מיקרוסופט שדיווחה אף היא את תוצאות הרבעון, בישרה על תנופה בביקוש לבינה מלאכותית בשירותי הענן. המניה עלתה ב-1.8%. אינטל השילה 9.2% מערכה לאחר שדיווחה על הפסד רבעוני ועל תחזית קודרת. בסך הכל ירדה מניית החברה ב-37% מתחילת השנה.

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה  

בסיכום שבועי חיובי, דאו גונס עלה ב-0.7% בשבוע, S&P 500 ב-2.7% ונסדא"ק ב-4.2%, וזאת לאחר שלושה שבועות של ירידות. המניות שהובילו את העליות היו אנבידיה (15%), אלפאבית (11.5%) וטסלה (14%). 

שטף של דוחות מגיע גם השבוע, שתיים מה"מופלאות"  אמזון  בשלישי לאחר הנעילה ואפל בחמישי, גם היא בסיום המסחר. יהיו גם דוחות מסקרנים במניות השבבים, AMD , סופר מיקרו  וקוואלקום , אלה עשויים להשפיע על אנבידיה.

וגם, כמה דוחות של קמעונאיות גדולות יצביעו על מצב הצרכנים והאינפלציה -קוקה קולה , מקדונלדס  וסטארבקס , ואף הרשי , מעניין איך יצרנית השוקולד הושפעה ממחירי הקקאו הגבוהים.

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני 

מאקרו - בשלישי הקרוב יתכנסו אנשי הפדרל ריזרב לפגישה בת יומיים שבסיומה, רביעי ב-21:00 שעון ישראל יודיע יו"ר הפד, ג’רום פאוול את החלטת הריבית. אף אחד לא מצפה שהריבית תרד. הפד שואף להוריד את האינפלציה ל-2% מאז שזו נסקה עד כדי 9% ב-2022, אך ללא הצלחה, כעת האינפלציה עומדת על כ-3%.

מעט לאחר הודעת הריבית יישא יו"ר הפד דברים ובהם יפרט על מצב הכלכלה בארה"ב, אבל הפיל בחדר שלגביו בוודאי ישאל יהיה ההתערבות האפשרית של דונלד טראמפ, אם יבחר לנשיא, בהחלטות הבנק המרכזי ובכך יבטל את עצמאותו (של הבנק המרכזי). לפי הוול סטריט ג’ורנל מקורוביו של טראמפ מנסחים מאחורי הקלעים הצעות חוק שיצמצמו את עצמאות הבנק המרכזי במידה והנשיא לשעבר יזכה בבחירות.

עולה גם השאלה האם נשיא יכול לפטר את יו"ר הבנק המרכזי, שאלה שעדיין אין עליה תשובה משפטית חד משמעית. טראמפ עצמו חושב שיש לו את הזכות הזאת, כנשיא. ב-2020, שנת הקורונה הוא אמר "יש לי הזכות להזיז אותו". סעיף 10 בחוק הבנק המרכזי אומר שכל חבר בפדרל ריזרב ישרת 14 שנים בתפקידו, "אלא אם כן יוחלף על ידי הנשיא", אבל החוק לא מדבר על היו"ר. 

לאורך ההיסטוריה, יושבי הראש של הבנק המרכזי שמרו בקנאות על עצמאות הבנק, פאוול אמר לא אחת, "נעשה את מה שנעשה, וזאת אך ורק מסיבות כלכליות, וזהו זה". 

מאחר ולא צפוי שהבנק המרכזי יוריד את הריבית ברביעי, הנתון החשוב יתפרסם בשישי לפני פתיחת המסחר. נתוני התעסוקה צפויים להראות על אבטלה של 3.8% ותוספת של 240 אלף עובדים. במרץ נוספו בהפתעה 303 אלף עובדים.

תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה מעט בשישי ל-4.67% ועדיין נסחרת סביב שיא שנתי. מחיר הנפט האמריקאי (WTI) עלה ב-0.3% בשישי ל-83.85 דולר לחבית, כמו בתחילת החודש.