דן גרטלר | בלעדי

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין • לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה • הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר 14 שנה של מאבק משפטי, הבורר ושופט המחוזי בדימוס איתן אורנשטיין - שנמצא בעין הסערה הציבורית לאור חשיפת שיחותיו עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - הכריע בתיק של האחים משה ומנדי גרטנר נגד המיליארדר והיהלומן דן גרטלר.

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר
אפי נוה לשופט אורנשטיין: "יותר ממה שאני שומר עליך אי-אפשר לשמור"

אורנשטיין דחה 95% מתביעת האחים גרטנר, ודחה את תביעתם לקבל 60% מנכסיו כך שגרטלר ישלם להם 85 מיליון דולר "בלבד", כאשר הדרישה המקורית שלהם הייתה לכ-1.5 מיליארד דולר.

פסק הבוררות נפרס על פני 1,200 עמודים, וההחלטה צפויה להביא לזניחת בקשתו של גרטלר לפסול את אורנשטיין, כפי שהגיש ערב החג.  

טענות השוחד נדחו 

במסגרת הפסק דחה אורנשטיין את טענות האחים גרטנר כי גרטלר שילם תשלומי שוחד בקונגו. בשל טענות האחים נפתחו נגד גרטלר מספר חקירות בעולם. לאחר ששמע את העדים ובדק את המסמכים, קבע הבורר כי "אכן קבעתי כי הוסכם על תשלום לגורמים מקומיים, אך לא הוכח בראיות משכנעות ביצוע תשלומים שלא כדין, וממילא אין בפסק בוררות זה קביעות כי תשלומים אלה, או תשלומים אחרים רלוונטיים, בוצעו שלא כהוגן ו/או שלא כדין.

"לא הוצגו בפניי ראיות משכנעות לכך שמדובר בתשלומי שוחד ששולמו בפועל. מעבר לכך, כל קביעותיי בפסק בוררות זה הן במישור האזרחי, על-פי הדין האזרחי, במסגרת יחסי הצדדים שהציגו ראיות בבוררות, לצורך הכרעה במחלוקות שבין הצדדים, ואין בהן לשמש מאן דהוא אחר, מלבד הצדדים לבוררות". 

בסביבת גרטלר אומרים כי אורנשטיין "ניקה באופן רשמי את גרטלר מכל האשמות המופרכות על תשלומי שוחד ששילמו בקונגו, ושם קץ למשא ההכפשות והסחיטות שניהלו האחים גרטנר ב-15 השנים האחרונות". 

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף
 דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

הליך סבוך וארוך 

מדובר בהליך סבוך וארוך במיוחד. הסכסוך בין הצדדים נוגע לסכום של כ-600 מיליון דולר שהועברו מהאחים גרטנר לגרטלר במסגרת שותפות עסקית במכרות נחושת באפריקה. האחים תבעו בגין נזקים שנגרמו להם לכאורה.

הליך הבוררות החל בשנת 2011. האחים תבעו על מיליארד וחצי דולר, שהיום משוערכת על 3 מיליארד דולר, בגין שורת עסקאות לרכישת מכרות בקונגו שקשרו בשנת 2006 עם גרטלר. הם טענו לתרמית ומצגי שווא.

בשנת 2021 התיק הועבר לטיפולו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין. השבוע, בערב החג, גרטלר ביקש לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר, אך בקשתו נדחתה על-ידי אורנשטיין עצמו, שציין כי כתיבת פסק הבוררות הסתיימה. 

הבקשה לפסילת הבורר הגיעה על רקע פרסומים בשבועות האחרונים, המעלים חשד ליחסי "תן וקח" לכאורה בין אורנשטיין ליו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, בהקשר של מינויו של אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. עורכי דינו של גרטלר טענו כי על אורנשטיין להתפטר, בשל חששו כי גרטלר עומד מאחורי הפרסומים בתקשורת.

הבורר הקודם בתיק, אורי גורן, התפטר מתפקידו בשנת 2020, זמן קצר לפני מתן פסק הבוררות, לאחר 11 שנים של הליכים משפטיים הכוללים עשרות דיונים, אלפי עמודי פרוטוקולים והשקעה של מיליוני שקלים.

גרטלר יוצג בבוררות על-ידי עורכי הדין דורי קלגסבלד, בעז בן צור, אמיר שרגא, חגי הלוי ודון סוסונוב. האחים גרטנר יוצגו על-ידי עורכי הדין אלקס הרטמן ז"ל, רון ברקמן, אוריאל פרינץ, גילעד פורת, אילן גולוד ומרינה רויזר.