גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה
הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

החודש לפני 145 שנה, בכתב עת עברי קטן בווינה, הופיע מאמר שאלמלא ידענו משהו על כותבו והשפעתו היינו מניחים שהוא תעתוע דמיון של צעיר נרגש.

זה מה שחשבו גם קוראיו המעטים של "השחר", ירחון בעריכת הסופר פרץ סמולנסקין. הקוראים היו משכילים יהודים, שבהשפעת התנועה הרומנטית באירופה התחילו להתעניין בשימושי חולין של הלשון העברית. לאט לאט התחילו להופיע ספרי חולין בעברית ומספר קטן של כתבי עת.

ראיון | כעורך דין הוא הוביל מהפכה בזכויות הלהט"ב. במציאות זה לא עזר לו 
הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם 
ראיון | את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים ברחבי העולם 
ראיון | "אין בינינו שום הסכם": זו השותפות המפתיעה שמאחורי אימפריית התמציות תורפז 

כותב המאמר, שאת יום השנה שלו אנחנו מציינים החודש, היה בקושי בן 21. אבל כמנהג בני גילו הוא נמנה וגמר להפוך את העולם על ראשו. לימים הוא יכתוב כי תחת הרושם של התקוממות עמי הבלקן נגד הקיסרות העות'מנית "קול פנימי אדיר קרא באוזניי: תחיית ישראל על אדמת האבות".

כדאי לחזור אל המאמר ההוא, שכותבו חתם עליו בכינוי 'בן יהודה'. במאמר הוא התווכח עם רב רפורמי בעל השפעה רבה בגרמניה. את הרב החרידו הצעותיהם של דמגוגים אנטישמיים לאפשר או אפילו לממן את הגירת יהודי אירופה לפלשתינה. הרב הגרמני דחה את הרעיון. מה הם יעשו שם יחד? הלוא הם חסרים את המכנה המשותף החשוב ביותר לחיים לאומיים: הלשון.

הצעיר ההוא, שייוודע לימים בשם אליעזר בן יהודה, השיב ברוגז. "יש לנו שפה, וגם לדבר בה יש לאל ידנו אם אך נחפוץ". הוא ניסה, ועד מהרה גילה שאיננו יכולים לדבר בה "אם אך נחפוץ". העברית אמנם לא מתה, אבל היא קפאה על שמריה. היא חסרה מילים ומבנים תחביריים, שהיו נחוצים ללשון מודרנית. בן יהודה התחיל להפשיר אותה ולאפשר את התחדשותה.

"אין עם בלי ארץ ולשון"

הנער הזה, מעיירה קטנה בליטא, הקדים את אבות הציונות ואת חובביה בהבנת חיוניותה של לשון לאומית. הוא אמר כי "שני הדברים שבלעדיהם לא יהיו היהודים לעם הם הארץ והלשון". הוא היה הראשון שעמד על הקשר. זה אגב קשר שהובן בתנועות לאומיות אחרות באירופה, אבל הוא לא עלה כלל על דעתם של הרצל, פינסקר וענקים אחרים מדור המייסדים.

הרושם ממאמרו ב"השחר" היה עצום. היסטוריון מהולל של הספרות ושל העיתונות העברית, ג' קרֶסֶל, כתב עליו כי הוא היה מן המעטים "שניתן לומר עליהם בפה מלא שפתחו תקופה חדשה בתולדות עמנו ותרבותנו".

יש אפוא הרבה סיבות לציין את יום השנה הזה, ואולי לעשות כן באופן מרחיב דעת בעוד חמש שנים, כאשר ימלאו 150. אבל הנה סיבה אחת: מצב העברית. השינויים שהיא עברה, לא רק מאז בן יהודה, אלא אפילו ב-20 השנים האחרונות, הם מהפכניים. מה היה חושב עליהם בן יהודה? לדעתי הוא היה חורק שיניים.

הכישלון של בן יהודה

אין לי כוונה להיאנח כאן את אנחתו של איש זקן על הדור הפוחת והולך. אני מבקש רק לציין עובדה: העברית של זמננו מבטאת כישלון אחד מובהק של בן יהודה. היא הפכה לז'רגון, לעגה, לקריאולית.

בן יהודה חתר לנתק את העברית משנואות נפשו הגדולות ביותר: היידיש והארמית. לראשונה הוא בז מפני שהייתה בעיניו שעטנז של גרמנית ודיאלקטים סלאביים. השנייה הייתה הלשון שהביסה את העברית בעת העתיקה, ודחקה אותה אל השוליים. מילים ארמיות והגייה יידית החליאו אותו. במהלך מהפכני הוא העדיף את ההברה הספרדית על פני האשכנזית ואת ההשפעה הערבית על הארמית.

העברית הפוסט־מודרנית ויתרה על המזרח. אל נכון מבלי להתכוון היא ספגה את הפונטיקה של היידיש. היא חיסלה עיצורים היסטוריים במידה כזאת שאתר האקדמיה ללשון העברית מתקשה כיום לשכנע את גולשיו שעדיין נחוצות ה"א, עי"ן ואל"ף, כ"ף (רפה) וחי"ת.

נראה שהן אינן נחוצות עוד ברדיו ובטלוויזיה. שם העברית נשמעת כמו תערובת של יידיש ושל הולנדית. כתבים יוצאים מגדרם להגות עי"ן וחי"ת בשמות ערביים. העגה העברית המדוברת עמוסה לעייפה באמריקניזמים, שחלקם הגדול אפילו אינו ידוע לקהל הצופים. לדעתי, הם מבטאים הן עצלות יוצאת דופן של המדברים והן ויתור מלא על אסתטיקה ועל סטנדרטים.

אין מה לעשות. התמוטטות של נורמות היסטוריות היא בלתי נמנעת, חוץ מזה שלשונות אירופה החליפו נורמות, או התחילו להחליף, לפני מאות שנים. כינון נורמות היטיב מאוד עם לשונות תרבות, נתן להן כללי דקדוק ואיות והרחיב את ההשכלה.

בן יהודה עזר לחדש את הדיבור בלשון שבעצם לא דוברה בחיי היומיום (עם יוצאים מן הכלל) לפחות מאז המאה הרביעית. לפיו, היא אולי בעצם לא הייתה בשימוש שוטף מאז ימי הבית השני, וגם אז לא נהנתה מעמדת בכורה, מפני שארמית ויוונית האפילו עליה.

העברית שבן יהודה הפשיר ואפשר מתפתחת בימינו באופן טבעי בפעם הראשונה זה 2,000 שנה. התוצאה היא פריקת עול. היא חדלה להיות הלשון החנוטה, שהוא העיר עם בוא השחר. יש לי ספק גדול אם הוא היה מסוגל להבין את העברית המשודרת של זמננו.

זהו. זו הסיטואציה, כמו שאומרים בערוצי הטלוויזיה, זה נכנס להולד, זה דד־אנד, הבה נעשה תיעוד של האופרציה, כי זה לא מחזיק מים. אז שמעתם את האינפוט שלי. איזה מיסקלקולציה. איזה גיים צ'יינג'ר. בואו נצא לברייק.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים להשקעה בשכונת פלורנטין בתל אביב?

בשדרות וושינגטון בתל אביב נמכרה דירה בשטח של 55 מ"ר, עם מרפסת בשטח של 4 מ"ר, תמורת 2.93 מיליון שקל ● הדירה עמדה כ־4.5 חודשים על המדף והיא מושכרת תמורת 7,400 שקל לחודש ● "ניסינו להגיע למחיר שמייצג את מחיר השוק פלוס כמה אחוזים - אך לא ברמה שתיצור אנטיגוניזם" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

תמיר פרדו, נשיא הייסקיי / צילום: רן בירן

החברה הקטנה מראש העין שרוצה להתחרות ראש בראש עם אילון מאסק

ספקית התקשורת הלוויינית הייסקיי פועלת כבר מ-2015 מתחת לרדאר, אבל עכשיו זה השתנה ● בדצמבר היא חתמה על שיתוף פעולה עם אינטלסאט, שזכתה לאחרונה במכרז של חברת ענק לייצור כלי רכב חקלאיים, ובעולם משווים אותה למיזם הלוויינים של אילון מאסק

איילת אבו חלא / צילום: יח''צ

המנהלת שנוסעת בכל יום שעתיים לעבודה, תחת אש: "רצות מחשבות - מה יקרה אם ייפול עליי משהו"

היא גדלה בחברה הדרוזית "שבה בנות לא מתגייסות" אבל לא ויתרה על שירות, עשתה שני תארים במקביל לקידום בעבודה, והיום מנהלת משאבי אנוש בתנובה גליל, שמספקת מוצרים אפילו למקדונלד'ס ● "יש מטחים כבדים על קריית שמונה וזה תופס אותנו באמצע העבודה, אבל מג'נגלים" ● שיחה קצרה עם איילת אבו חלא

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

בזכות הקהל בבית: עדן גולן הגיעה למקום ה-5 באירוויזיון

סמוך לביצוע של עדן גולן בגמר האירוויזיון, צפו 154 אלף מכשירים בשידור החי, לעומת השנה שעברה, אז צפו 120 אלף מכשירים בסמוך לביצוע של נועה קירל ● הביצוע המרשים של גולן, שייצגה את המדינה בכבוד רב, היכה גלים בכל אירופה ● שווייץ ניצחה בתחרות

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

זו מערכת הנשק שיצאה לאחרונה משימוש בצה"ל

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?