גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials
אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

בשלושת החודשים הראשונים של 2024 נרשמו למעלה מ־140 עסקאות לרכישת דירות באילת, כך עולה מנתוני רשות המסים. הנתונים מרמזים גם על עליית מחירים קלה בעיר ועל חזרה למחירי 2022. בשיחות עם המתווכים עולה כי תנאי התשלום הנוחים, ללא הצמדה וריבית, הגיעו גם לנקודה הכי דרומית בישראל, ובמקביל בפרויקטים מסוימים החלו באכלוס - וכך גם משפרי הדיור מוכרים את נכסיהם בעיר.

טור סופ"ש | הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות 
בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב 

לפי נתוני רשות המסים, בעסקאות שבוצעו מה־31 בדצמבר ועד ה־31 במרץ המחיר הממוצע לדירה עמד על 1.78 מיליון שקל ובחודש מרץ בלבד על כ־2 מיליון שקל בממוצע. המחיר הממוצע למ"ר בשלושת החודשים לפי העסקאות ברשות המסים הנו 21.8 אלף שקל.

הנתונים של אתר מדלן שונים מעט, אך אינם משנים את התמונה הכוללת: לפי האתר, המחיר הממוצע בעיר במרץ 2024 עמד על 1.75 מיליון שקל ובשנה האחרונה נמכרו 497 דירות במחיר ממוצע של 19.2 אלף שקל למ"ר.

גם לפי מדלן נרשמה עליית מחירים במרץ 2024 - חזרה למחירים הגבוהים של 2022 ואף גבוה יותר: במרץ 2022 המחיר הממוצע עמד על 1.67 מיליון שקל, במרץ 2023 הוא ירד ל־1.61 מיליון שקל ובמרץ 2024 המחיר כבר תוקן חזרה ואף עלה ל־1.75 מיליון שקל בממוצע.

עיון בנתונים נוספים מלמד שבאילת גם בונים לא מעט: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ב־2022 החלו בבניית 525 יחידות דיור בעיר וסיימו לבנות 116 יחידות דיור - מרביתן דירות 4־5 חדרים (108 דירות).

גיל דנינו מתיווך רימקס אילת מספר על הביקוש בעיר ועל חזרת המשקיעים: "אני משווק פרויקטים חדשים וגם מתווך בדירות יד שנייה. אני יכול להעיד ששוק הנדל"ן באילת תוסס וגועש ויש ביקוש גדול מאוד. ההתעוררות התחילה בארבע־חמישה החודשים האחרונים לא מרגישים אצלנו את המלחמה. הייתה תקופה קצרה שהייתה רגיעה ועצירה, בעיקר אחרי עליית הריבית - רוכשים ישבו על הגדר. אבל מרגע שהפסיקו להעלות את הריבית ואפילו הייתה ירידה של רבע אחוז, התמונה השתנתה והם חזרו לשוק.

"אני לא אתפלא אם יהיו יותר עסקאות השנה, כי יש מאות דירות שמוצעות למכירה ויש ביקוש. למשל בפרויקט שאני משווק בטרמינל, איפה שהיה שדה התעופה, יש ביקוש ומתבצעות עסקאות. אני חושב שזו תהיה שנה טובה בכמות העסקאות בעיר".

מי קונה ומה המחיר?

"אנחנו מרגישים את ההתעוררות באילת בחודשיים האחרונים ואם המספרים האלה ימשיכו בחודש הבא, ונמשיך לראות 40־50 עסקאות בחודש - זה כבר דומה לשגרה וחזרה למספרים נורמליים שהיו בעבר", אומר טל נעים מתיווך דרך ארץ מבית קלר ווילאמס אילת.

לדברי נעים, "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים. יש המון בנייה באילת: בשטח של שדה התעופה הישן ובפרויקטים ברובע שחמון 2. הקבלנים יצאו במבצעים טובים, וצריך סה"כ 10%־15% מהמחיר הדירה בחתימה ואין הצמדה למדד. המשקיעים קונים והולכים לישון שנתיים־שלוש - עד שהריביות ירדו והשוק יתעורר ואז הם יקבלו את הנכסים ברגע הנכון.

"יש גם המון משפרי דיור שקנו דירות חדשות, והפרויקטים שלהם מתאכלסים. היזמים הורידו מעט את מחירים והם עושים עסקאות.

"החות'ים לא מעניינים והמצב בכלל לא השפיע. לא היו ממש נפילות באילת וזה רק איומים. היה כטב"מ שנפל אבל לא מרגישים פחד והחיים די בשגרה בעיר. גם התיירות בפריחה עם תחילת העונה - כבר חודש וחצי שחם בעיר ועם מזג האוויר הקיצי בא האקשן".

דנינו מספר כי המחירים בשטח של שדה התעופה הישן כבר מגיעים ל־2 מיליון שקל: "אני משווק בטרמינל, איפה שהיה השדה הישן של אילת, ואני רואה התעניינות בעיקר מצדם של משקיעים. זה מתחם ענק של מגורים, מלונות ופארק אטרקציות.

"ממוצע המחירים שם הוא 24־25 אלף שקל למ"ר. דירות 3 חדרים בשטח של כ־75 מ"ר עולות כ־2־2.1 מיליון שקל, ודירות 4 חדרים כבר במחיר של 2.4 מיליון שקל וצפונה. מדובר במיקום אטרקטיבי כי הן קרובות למלונות ולים".

נעים גם מתייחס למחירים ואומר כי "המחיר למ"ר תלוי כמובן במיקום. בשטחי השדה הישן הוא מגיע ל־20־24 אלף שקל למ"ר - מאוד תלוי בדירה וביזם.

"יש גם פרויקטים במרכז העיר. גם הנושא של ניהול הנכסים השתכלל ויש היום הרבה חברות שמנהלות את הנכסים באילת גם לתקופות קצרות טווח וגם לתקופות שכירות ארוכות".

דירות ב־2 מיליון שקל דורשות השקעה כספית גדולה באופן יחסי, ועדיין כנראה שהתשואה מושכת את המשקיעים להשקיע בעיקר בדירות בשכירות קצרת טווח.

למרות האטרקטיביות בתשואה הגבוהה בדירות להשכרה לטווח קצר, יש לזכור שמדובר בנכס מרוחק, שיש קושי לנהל אותו או לטפל במקרה הצורך. רבים מהמשקיעים עושים שימוש בחברות ניהול ויש כאן עלויות ששוחקות את ההכנסות, וגם התקשרות עם צד נוסף בניהול הנכס.

"תשואה של 7%"

לדברי נעים, "אילת 'קפצה' בשנים האחרונות והמחירים עלו בהתאם. יש ביקוש גבוה מאוד לנכסים בעיר. תחום ההשכרה לטווח קצר פורח בעיר והרבה משקיעים קנו נכסים בעיר למטרה הזאת בזמן הקורונה ופתחו עסקים בעיר. המשקיעים מקבלים כאן תשואה גבוהה בשכירות לטווח קצר והעיר גדלה. אילת לגמרי על מפת המשקיעים".

דנינו מוסיף בעניין התשואה: "מה שמעניין משקיע זה תשואה, ואם הוא יכול לקנות בפחות כסף - פחות הון עצמי ומינוף ולקבל תשואה גבוהה יותר - ולא משנה לו איפה הדירה.

"התשואה הממוצעת למשקיע באילת, נטו אחרי הוצאות, בשכירות ארוכת טווח היא 4.5% ובדירות לתקופות זמן קצרות כמו Airbnb ודירות נופש התשואה נטו יכולה להגיע ל־7%. זו תשואה יפה. לכן, יש חברות, מתווכים ואנשים פרטיים שהעיסוק שלהם הוא ניהול דירות לטווח קצר באילת וככה המשקיע הלא אילתי מקבל כאן מענה מלא.

"אילת שונה מערי פריפריה אחרות כי זו עיר נופש ומאות אלפי תיירים פוקדים אותה בכל שנה. יש הרבה דירות Airbnb כי התפוסה במלונות מלאה ומשום שאנשים אוהבים עוד מימי הקורונה את הפרטיות והשקט, וגם המחיר לחופשה נמוך יותר".

עוד כתבות

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; ההנג סנג קפץ ב-2.5%

דאקס מטפס ב-0.7%, פוטסי עולה ב-0.5% וקאק מוסיף 0.6%  ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות קלות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר