גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי
חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

שלושה בכירים בחברות רובוטיקה ורחפנים נפגשו על במה אחת בכנס TECH IL של גלובס, ושוחחו עם אסף גלעד, עורך ההייטק של גלובס, על הפיתוחים המהירים בעולם הרובוטיקה הצבאית, התחרות מול יצרנים גדולים בסין, מגבלות הרגולציה הישראלית, ואיך ייראה השילוב בין אדם למכונה בעתיד. 

כנס TECH IL | "נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת
כנס TECH IL | "הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה
כנס TECH IL | מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

הפאנל נפתח בשאלה לקהל - האם לדעתו צה"ל יהיה מוכן טכנולוגית למלחמה הבאה? רוב הקהל דווקא היה אופטימי, ואמר שסביר שישראל תהיה מוכנה יותר למלחמה הבאה.

לאחר מכן נשאלו הפאנליסטים: "איך פגש אתכם ה-7 באוקטובר? איך התמודדתם?"
חן חיים, סמנכ"לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND, ענתה כי "כחברה, ב-8 באוקטובר התגייסנו למילואים, הבנו שאנחנו צריכים להגיב ומהר. עלינו מול משרד ההגנה האמריקאי שהוא לקוח שלנו ודיברנו קצת על המצב. היינו שבועיים לפני מסירה של מאות מערכות, ואמרו לנו להשאיר את המערכות בארץ במקום לשלוח אותן לצפון קרוליינה. סיפקנו את המערכות באופן מיידי לתמרון בעזה, מגדודים לקומנדו. אנחנו עובדים עם דרישות וכמויות שלא הכרנו. אנחנו מפתחים מערכות רחפנים, שעוזרת לכל מפעיל ומשתמש לשלוט ברחפן בכל סביבה, למרות מגבלות כמו Latency (עיכוב בשידור, ע"א) וסביבה נטולת GPS.

ליאור סגל, מנכ"ל חברת גילוי הרחפנים עין שלישית : "הנטיה הטבעית שלי זה לקחת אשמה, כי ב-7 באוקטובר הדברים שנחשפו כבר דוברו והיו מוכרים, ואנשים אמרו לי 'ליאור, תרשום אותי לוועדת החקירה'. דברים היו יכולים להיות אחרת אם המערכות שלנו היו שם. אנחנו עוסקים בגילוי רחפנים בעזרת שילוב של מערכות אלקטרו-אופטיות עם בינה מלאכותית. היום משרד הבטחון כבר הבין את זה, וקיבלנו הזמנות משמעותיות. באותו הזמן הרבה מהעובדים שלנו גויסו, הרבה מהם חיילים ביחידות מיוחדות, אבל הנחישות שלנו הביאה לפריסה של היכולות שלנו בשטח".

חגי בלשאי, מנכ"ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן: אנחנו חברה דרומית מעומר. רוב העובדים מב"ש והעוטף, וגם אצלנו רובם עדיין בשירות מילואים פעיל. חלק ניכר מהעובדים היו צריכים לפנות בתים, חלקם נשארו לשמור או שהיו לכודים. נשארנו עם 60% עובדים אחרי שגויסו. מהצד השני, אנחנו מפתחים מערכות בדיוק ליום הזה, כולל רובוטים טקטיים והגנתיים עבור משרד הבטחון כבר עשור. הייתי אמור להיות בטיסה לפיליפינים, אבל בדרך לשדה התעופה הבנתי שמשהו אחר קורה פה וביטלתי את הטיסה במקום".

"אנחנו מפתחים את 'התרנגול', רחפן טקטי לתת-קרקע, ומאפשר ראיה מרחוק של מה שקורה בתווך הזה, והעשרה של הלוחמים והצוותים לפני שהם נכנסים. גם הגנה מפני רחפנים, יש לנו מוצר שלוכד את הרחפנים, ואנחנו גם עובדים עם ליאור מ"העין השלישית" כדי לגלות אותם".

ספרו על לקח שלמדתם מאז ה-7 באוקטובר
חיים: שני הדברים העיקריים שלמדנו, זה שהרובוט צריך להיות מספר אחת בצוות. אין סיבה שחייל יסכן את עצמו. הדבר השני זה "Keep it simple". צריך הפעלה קלה ואינטואיטיבית, הבן שלי בן ה-9, בעזרת מחוות היד הכי פשוטות, ידע להטיס את הרחפן דרך קירות וחלונות. צריך מערכת כמה שיותר פשוטה להפעלה, שכל לוחם יוכל להשתמש בה".

סגל: "זו הייתה אמירה שיווקית בחברה, אבל פגשנו את זה פרקטית - לוקחים טכנולוגיה שזמינה למל"ט אסטרטגי, או מערכת בקרה אווירית, ומורידים אותה לרמה הטקטית, של יחידת קצה שנמצאת בגבול הצפון. הלקח הוא שצריך לסגור את השרשרת אחורה, כדי שלמעלה יקבלו אינדיקציה ממערכות בקצה שלא תמיד היו שם".

בלשאי: "צריך לזכור שהמלחמה הבאה לא תהיה כמו הנוכחית. הבנו את מקום הרחפנים במלחמה הנוכחית עוד לפני, אבל אולי היינו עדינים ונחמדים מדי. חלק מהעניין שאני לוקח על עצמי כאתגר, זה להבין איזה טכנולוגיה תהיה במלחמה הבאה, וזה הולך איתנו חזק קדימה".

ראינו את הצבא מתמלא ברחפני DJI של סין, האם חברות ישראליות יכולות למלא את החסר ואת מה שסין עושה כל כך טוב?
בלשאי: "ברור. התעשיה הישראלית יכולה למלא את הפער. ויש פערים אחרים, כמו עניינים רגולטוריים. הרגולציה בישראל גרמה לנו להיות בנחיתות מהעולם. המוצרים שלנו קוטלגו ברגולציה הישראלית כמוצר צבאי, בניגוד ל-DJI. זה הביא לכך שהשווקים היו קטנים מדי, ולא היינו מספיק תחרותיים. גם התעשיה הבטחונית כיוונה לטכנולוגיה עילית, אבל לא ירדה לפשוט ולפרקטי. לא נתנו לנו לפתח מוצר קצה שהוא פשוט, זול ועושה את העבודה. אם היינו מפתחים את זה נכון, היינו יכולים להיות זולים יותר מ-DJI. בסוף זה פרופלורים וקצת פלסטיקה. צריכה להיות יכולת ישראלית חזקה ומוכחת, המערב קונה מ-3 החברות שאתה רואה כאן, אבל אנחנו כישראל קונים מיצרנים בחו"ל. זה פרדוקס שצריך לפתור".

אנחנו הודפים רחפנים עם מטוסי קרב, בזמן שאיראן וסין הן מעצמות של רחפנים. איך המערב נתפס עם המכנסיים למטה, והאם יש יכולת להתגבר על זה?
בלשאי: "פרקטית, אפשר להגיד שהפסדנו לצד ה"מזרחי" ברמת הייצור. העולם עשה את זה בכל התעשיות במשך שנים. ישבו פה בכירים מאיתנו ואמרו שהם מייצרים בסין, אבל בונים בישראל מרכז אינטל בהשקעות עצומות.

"כדי לענות על הביקוש, צריך יכולת ייצור מקצה לקצה. לא רק מוח שחושב ומפתח, אלא גם תעשיה שתומכת בייצור. בשביל זה צריך השקעות. צריך שיתוף פעולה בין סטארטאפים קטנים, התעשיות הגדולות, הרגולטור והמדינה. האם אפשר לסגור את זה במערב? כן. אנחנו רוצים להביא תעשיה איכותית ובינה מלאכותית במחיר סביר".

סגל: "יש נקודה כלכלית שצריך לזכור. הבלימה של המתקפה האיראנית עלתה בין 4-5 מיליארד שקל. העלויות שכרוכות בהפעלת הכוח הן אדירות. אני לא נכנס לאסטרטגיה, אבל יש כאן סוגיה כלכלית: איך אתה מצליח לייצר כוח רובוטי בתמחור שיאפשר הפעלה רציפה בהיקפים משמעותיים. מפתחים מוצרי עילית סופר יקרים, אבל בכמה נוכל לעמוד? בשביל זה צריך את הבגרות לוותר על משהו. לא תמיד צריך שהכל יהיה הכי טוב, אלא גם בכמות. לטיל חץ אין תחליף, אבל בשביל להוריד כטב"מים שעולים 20-40 אלף שקל, לא צריך F35. ולא תמיד יהיה מטוס שיטפל בפקקטה רחפן, ורק עכשיו מתחילים להתעורר לזה".

ספר לנו על רובוט הכלב שעבר גיור במלחמה בעזה
בלשאי: "זה נבחן לא מעט, אבל לא מספיק היינו מוכנים לכמויות המנהרות שנחשפו. עשינו לרובוט הכלב גיור מהיר, ועבדנו עם החברה האמריקאית. כשאתה מדבר עם הקולגות מהצד השני, הם נרתמים ומבינים את גודל האירוע. בימים הכי מטורפים של המלחמה הם הגיעו לארץ, ועשו הטמעות. הכלב הולך על ארבע, ונכנס למתווים מסובכים ולוקח אמצעים שרחפנים לא יכולים לקחת. עשינו האצה מטורפת תוך שבועיים, מגרסאות מעבדה לשטח. לא נחליף את הכלבים של עוקץ ולא את האנשים והטנקים בקצה, אבל צריך עוד שכבת הגנה. כשצה"ל אימץ טכנולוגיה, הוא נחשב בכל קנה מידה של המלחמה כפורץ דרך ולא ציפו לכמות כל כך נמוכה של הרוגים".

ישראל תפתח אסטרטגיית רחפנים? אולי תהיה קונסולידציה ביניכם לחברות הגדולות?
בלשאי: "צריך סקיילאפ משמעותי ברמה הלאומית. צריך להבין שזה העתיד, וכנס גלובס זה מקום מצוין להגיד את זה: רחפנים הם לא העתיד רק של מלחמות. הם יזלגו גם לחיים בהיבטים אחרים. אנחנו כחברות קטנות לא נצליח לדפוק על הדלת מספיק חזק. אנצל את הבמה כדי לקרוא: אנחנו פתוחים לשיתופי פעולה ישראליים וגלובליים, וככה נביא את החדשנות והפרקטיקה לכל ביקוש בשטח. גם בלוחמה וגם מעבר".

סגל: "זה לא יקרה אם נצפה מהתעשיות הגדולות להוביל את זה. אפשר לתת דוגמאות מהשוק האמריקאי, אבל בסוף 'שיבושים' מגיעים מחברות קטנות כמונו, לא משנה כמה מחלקות חדשנות יפתחו הגדולים".

חיים: לגבי החברות הגדולות, מרגישים תמיד ובחצי שנה האחרונה בפרט, שחברות יחסית קטנות כמונו יכולים להגיב במהירות, להיות גמישים, וחווינו את זה במהלך המלחמה בכל איום חדש שנפתח. יש לנו את היכולת להגיב, לשפר, לבגר ולקבל פידבקים בלייב".

קשה לשתף פעולה עם החברות הגדולות?
סגל: "יש היתכנות למוצר קוסט אפקטיב שעונה על הצרכים של היום ועל הצרכים העתידיים. אבל צריך שיתוף פעולה בין החברות הקטנות והגדולות. החברות הגדולות יכולות לעשות דברים גדולים, אבל פחות חדשנות. צריך לתת את הצ'אנס גם לחברות קטנות במכרזים הגדולים".

***גילוי מלא: הכנס בחסות בנק ONE ZERO, מיקרוסופט, KPMG, HP Indigo, AT&T, ובהשתתפות מקורות ורשות החדשנות. 

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עם נשיא שמקורב גם לנתניהו וגם לארדואן: האם הפתרון לאיראן יגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ