גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

שנת 2023 הייתה שנה מורכבת ובעייתית עבור שוק הרכב הישראלי. היא החלה בסימן ההאטה בצמיחה במשק ונתוני המאקרו השליליים על רקע חוסר היציבות הפוליטית והסתיימה במלחמת "חרבות ברזל", שפגעה קשה במכירות וביציבות הכלכלית. ההיחלשות המשמעותית של השקל ביחס למטבעות הזרים במהלך השנתיים האחרונות, ייקרה את העלויות של יבואניות הרכב, וברור לכולם שזה יתגלגל להעלאת מחירים לצרכנים. מדובר בהיחלשות של השקל ב־19% תוך שנתיים (ועד 30% עם פרוץ המלחמה). למעשה התייקרות המחירים כבר מתרחשת בפועל, כאשר בתוך שלוש שנים מחירי כלי הרכב בישראל עלו בשיעור דו־ספרתי.

כרטיסי האשראי הפכו לביצת הזהב של חברות הצריכה. מי מציעה את התנאים הכי משתלמים?
הרווחיות של פוקס נשחקת; שכרו של ויזל - 9.5 מיליון שקל

רוב היבואניות הן חברות פרטיות שלא מפרסמות דוחות כספיים ומנסות להשאיר את פעילותן מתחת לרדאר. החברות הציבוריות, קרסו מוטורס , דלק רכב  UMI  וקבוצת שלמה, הן דווקא הבינוניות בענף, אך אם אפילו הן מדווחות על רווח שנתי של יותר מ־200 מיליון שקל כל אחת, ניתן רק לשער שהגדולות, בעלות נתח שוק כפול (כמו יוניון מוטורוס, טלקאר) ופי שלושה (כלמוביל) הרוויחו בשנה האחרונה גם חצי מיליארד שקל ויותר.

בין לבין נאלצו השחקנים הוותיקים בשוק להסתגל לשינויים מואצים במאזן הכוחות המסורתי בשוק עקב "הצפה" של מותגים חדשים מתוצרת סין, עלייה חדה בביקוש לרכב חשמלי על חשבון רכבי בנזין, שינויי רגולציה ומיסוי ועוד.

אבל נתוני המכירות המסכמים וגם הדוחות של החברות הציבוריות בענף מלמדים, כי למרות צניחה של עשרות אחוזים ברווחים (נפילה של 50% ברווחים אצל קרסו, ירידה של 26% ב־UMI וצניחה של 66% בדלק רכב), הענף הצליח לשרוד את 2023 עם רווחיות מכובדת. בין השאר תודות לביקוש יציב לכלי רכב פרטיים.

בין השורות של הדוחות אפשר למצוא מספר מגמות מעניינות.

 

אי של יציבות מכירות הליסינג בתוך הבית

המבנה העסקי של יבואן רכב, שמחזיק בבעלותו חברת ליסינג, ממשיך להיות אידיאלי בתנאי השוק הנוכחיים ומשמש גם כבלם יעיל מאוד בפני זעזועים חיצוניים. הוכחה לכך ניתן למצוא בדוחות של קרסו מוטורס, שלמה מוטורס ו־UMI שהן גם יבואניות וגם שחקניות דומיננטיות בשוק הליסינג.

כך, למשל, ב־2023 רכשה חברת הליסינג של קרסו, פסיפיק, 3,488 כלי רכב "בתוך הבית", בעלות כוללת של כ־492 מיליון שקל. זוהי עלייה של כ־182% לעומת שנת 2022. הרכישות העצמיות היוו כ־29% מכלל רכישות הליסינג של החברה ואפשר להניח בהחלט שהם נרכשו בהנחות משמעותיות ממחיר המחירון.

בקבוצת שלמה אחזקות, שהיא גם שותפה בחברת שלמה מוטורס (50%, עם צ'מפיון), שמייבאת את BYD לישראל, הרכישות בתוך הבית היו צנועות יותר. החברה רכשה ב־2023 רכבי BYD בהיקף של כ־82 מיליון שקל. בתרגום למחירי מחירון ושקלול ההנחות לחברות הליסינג אפשר להעריך כי מדובר ב־500 עד 600 כלי רכב.

זהו מספר צנוע יחסית למכירות הכוללות של BYD בשנה שעברה (כ־15.1 אלף כלי רכב). אבל עדיין, מדובר על זינוק של כ־240% בהיקף הכספי של הרכישות לעומת 2022 וצריך גם לזכור, ש־BYD הוא מותג נישה שמתמקד ברכב חשמלי בלבד. כלי הרכב החשמליים תפסו בשנה שעברה רק כ־10% מכלל הרכישות המוסדיות בישראל.

גם קבוצת UMI, ששולטת בחברת הליסינג AVIS, גוזרת קופונים מההחזקה בחברה הבת. בשנת 2023 תפסו ההכנסות של AVIS 30% מכלל הכנסות הקבוצה לעומת 23% בלבד ב־2022. זאת בין השאר בשל זינוק במכירות כלי רכב משומשים מציי ליסינג, שהסתכמו ב־2023 ב־5,279 כלי רכב, עלייה של 47% לעומת 2022, ועלייה ברווחיות הליסינג בכלל. על פי הדוח של הקבוצה, כ־11% מכלל צי הרכב של AVIS הם של מותגי UMI. זאת, לעומת נתח שוק של 1.9% בלבד של UMI מכלל המכירות השנתיות ב־2023.

בכל המקרים הללו אין ספק שהמכירות "בתוך הבית", סייעו לייצב את המכירות בתקופת המשבר של רבעון המלחמה.

המכוניות המשומשות הפכו למקור רווח משמעותי

מכירה ממוסדת של כלי רכב משומשים ורכבי "אפס קילומטרים" מוזלים היא מקור רווח משמעותי לחברות הליסינג, שהולך וגדל בשנים האחרונות. הדוח של אלדן, למשל, ממחיש זאת היטב. בשנת 2023 הסתכמו הכנסות החברה ממכירת רכב בכ־531 מיליון שקל, ירידה של 17% לעומת שנת 2021. אולם רווחי ההון שלה ממכירת רכב זינקו ב־65% לעומת 2021 והסתכמו בכ־148.6 מיליון שקל.

לרווחיות בתחום הזה יש כמה סיבות ובראשן העלייה המואצת במחירי כלי הרכב החדשים, שמעלה גם את ערך השוק של כלי הרכב המשומשים שמוכרות חברות הליסינג בתום התקופה.

יתר על כן, העלייה המהירה במחירי המחירון של כלי הרכב החדשים בשנתיים האחרונות, במקביל להתמעטות ההנחות, יצרה בישראל שכבה גדולה של לקוחות שאינם רוצים (או יכולים) לשלם את המחירים המנופחים של כלי הרכב החדשים. לפיכך, גדל הביקוש לכלי רכב משומשים בני 1־3 שנים, שחברות הליסינג הן הספקית העיקריות שלהן, ואלה מן הסתם נמכרו ברווח נראה עם הפחתות מינימליות.

 

הבוננזה הסינית "מי שלא שם לא קיים"

העלייה המהירה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין ו/או המכוניות חשמליות (ובשוק הנוכחי יש חפיפה מהותית בין שתי הקטגוריות) יוצרת בהדרגה מצב של "אם אתה לא שם אתה לא קיים" עבור יבואניות הרכב.

בקבוצת UMI, למשל, שמבזרת כיום את פעילותה למגוון תחומים עסקיים, ההכנסות והרווחים ממגזר מכירת כלי הרכב ירדו בשנים האחרונות באופן משמעותי - הן כאחוז מכלל ההכנסות (34% לעומת 43% בשנת 2022 ו־47% בשנת 2021) והן בתרומה של המגזר לרווח, (22% לעומת 28% ב־2022 ו־33% ב־2021). ל־UMI עדיין אין מותג סיני גדול ו/או כלי רכב חשמליים, שנמכרים בכמויות מהותיות.

גם לדלק רכב אין, בינתיים, מותג סיני או חשמלי למעט NIO, שמתמקדת כרגע בתחום העליון והצר של שוק הרכב החשמלי ותרומתה להכנסות זניחה. את התוצאות ניתן לראות בין השאר בירידה של 26% במסירות של החברה ב־2023 לעומת 2022 ובירידה לנתח שוק של 6.5% לעומת 6.8% ב־2022.

הדוגמה מן הצד השני היא קרסו מוטורס, שהתחילה לייבא ב־2022 את המותג הסיני צ'רי. עם שלושה דגמים בלבד, שכולם מצוידים במנועי בנזין מסורתיים, הצליחה החברה להגדיל את נתח השוק שלה מ־3.9% ב־2022 ל־7.6% ב־2023. דגם אחד בלבד של צ'רי, טיגו 8, תרם לקרסו הכנסות של כ־728 מיליון שקל. בקיצור, מכרה זהב. ולמרבה הפרדוקס בתחילת העשור הקודם, למשך פרק זמן קצר, זיכיון היבוא של צ'רי הוחזק על ידי דלק רכב בטרם אולצה לוותר עליו על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים (היום רשות התחרות). קרסו אגב, לא ויתרה על תחום הרכב החשמלי והיא מייבאת גם את כלי הרכב החשמליים של אקספנג, גם היא סינית.

ובאשר להמשך, ניתן לומר כי השינוי בתחום הרכב החשמלי הוא מהותי לחברות. כפי שניתן לראות בנתוני איגוד יבואני הרכב, ברבעון הראשון של שנת 2024 המכירות של כלי הרכב החשמליים היוו כ־25% מכלל המכירות של מכוניות חדשות בישראל. הזינוק בנתח השוק לעומת השנים הקודמות (כ־10% בשנת 2022) מוסבר לא רק במכירות גבוהות יותר של כלי רכב חשמליים, אלא גם בירידה כוללת ברכישת כלי רכב חדשים (89 אלף לעומת כ־107 אלף בתקופה המקבילה בשנה שעברה). אך הוא מחייב את היבואניות לא להישאר מאחור ולהצטייד בדגמים חשמליים, אחרת ישארו מאחור.

החברות שבולטות יותר בתחום החשמלי הן קבוצת שלמה, יבואנית BYD שהפכה לרכב החשמלי הנמכר בישראל בפער גדול מהאחרות. כמעט 7,000 כלי רכב מהמותג נמכרו מתחילת השנה, מה שהופך אותו גם לכלי הרכב הרביעי הנמכר בישראל.

התחזיות הקודרות לא כל השחקנים ישרדו

יבואניות הרכב הוותיקות יודעות שלא לעולם חוסן והבעלים שלהן התרחבו כבר מזמן לתחומים נוספים, תוך שהם משקיעים בחברות תזרימיות ויציבות. כך, יוניון של ג'ורג חורש משקיעה בתחנת הכח אשכול וסופר פארם, טלקאר של רמי אונגר משקיעה בעסקי ספנות ונדל"ן מניב. בחברות הציבוריות, קרסו מחזיקה גם בנדל"ן, דלק רכב רכשה את ורידיס בתחום פינוי הפסולת ואת אינפינייה (לשעבר נייר חדרה) ומחזיקה גם בתחנת הכח מישור רותם, ו־UMI של משפחת עיני וחיים דנון מחזיקה בדנאל, G1 ואופיס דיפו.

"התחום החם היום הוא הרכבים החשמליים, וזה לא טוב ליבואניות הקיימות שעלולות להפסיד ליצרניות הסיניות ולאבד נתח שוק", אומר לגלובס מנהל בית השקעות שמסקר את חברות הרכב. לדבריו, "יש בשוק ההון פסימיות, אולי מוגזמת, בקשר לחברות הללו. הן נסחרות במכפילי רווח נמוכים של 6־7, ומתחת להון העצמי שלהן. כלומר, בשוק מעריכים שהרווחיות שלהן תמשיך להיפגע בשנים הבאות. אך גם אם זה יקרה, החברות ימשיכו להרוויח וזו יכולה להיות הזדמנות השקעה מעניינת".

גם בכירים בענף מסכימים שמה שהיה הוא כבר לא מה שיהיה. "ברור לגמרי שבטווח של 3 שנים מהיום לא כל השחקנים יישארו בשוק", אומר לגלובס מנכ"ל אחת מיבואניות הרכב. "התחרות כבר עכשיו יותר עזה והיא רק תהלך ותחריף. נכנסו לשוק 25 מותגים סיניים, כלומר גידול של 60% במספר המותגים בתוך שנתיים. העוגה תתחלק בין הרבה יותר שחקנים ותפגע משמעותית ברווחיות.

"חסמי הכניסה עד היום היו גבוהים מאוד. ליבת תעשיית הרכב זה מנוע וגיר. מדובר במערכות מאוד חכמות ומורכבות לייצור. לא סתם הסינים לא הצליחו עשרות שנים. אבל עכשיו זה משתנה כיוון שרכב חשמלי לא צריך מנוע. זה מחשב. רף הכניסה ירד מאוד". בעיה נוספת לדעתו היא המעבר הבלתי נמנע לחלופות לנוכח המשבר התחבורתי שישראל מצויה בו: "הצמיחה בענף תהיה מוגבלת כי בסוף יש פקקים".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם