האי שמציג: קבלו בחינם בית ששווה מיליונים, בתנאי אחד

המחיר הממוצע לבית באי ננטקט, יעד פופולרי לחופשות קיץ בארה"ב בקרב עשירים, עומד על 3.6 מיליון דולר • למרות זאת, בשנים האחרונות, הולך ומתפתח באי מנהג יוצא־דופן, במסגרתו בתים נמסרים בחינם - למי שמוכן לגרור אותם מהשטח בו נמצאים • מה עומד מאחורי המנהג, ואיך הקהילה מרוויחה ממנו?

האי ננטקט, הסמוך למסצ'וסטס בארה''ב / צילום: Shutterstock
האי ננטקט, הסמוך למסצ'וסטס בארה''ב / צילום: Shutterstock

האי ננטקט, הסמוך למסצ'וסטס בארה"ב, הוא יעד פופולרי לחופשות קיץ בקרב עשירים ומפורסמים. לפי האתר Realtor.com, המחיר הממוצע של עסקאות על נכסים באי עומד על 3.6 מיליון דולר - ולא פעם נרשמות גם עסקאות ענק בגובה עשרות מיליוני דולרים.

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?
היא נחשבה גן עדן לשוכרי דירות. ואז המחירים זינקו בלמעלה מ-20%

ב־2021, פורסם ב־Nantucket Current, עיתון מקומי באי, כי מנכ"ל ענקית ההשקעות בלקסטון, סטיבן שוורצמן, רכש אחוזה במקום תמורת 32.5 מיליון דולר. ב־2023, מייסד בלוג הספורט הפופולרי Barstool Sports, דייב פורטנוי, שבר שיא, כאשר רכש אחוזה באי תמורת 42 מיליון דולר, כך פורסם בוול סטריט ג'ורנל.

לנוכח מחירי העסקאות הגבוהים באי, מפתיע לגלות את אחד המנהגים שהפכו נפוצים בו בשנים האחרונות: מסירת בתים בחינם. הכוכבית היחידה המתלווה לכך, היא שמי שרוצה לקבל את אחד הבתים הללו - עליו לדאוג לגרור אותו מהשטח בו הוא נמצא, על חשבונו.

זול מלבנות בית חדש מאפס

בשיחה עם האתר Buisness Insider, אן קוזפה, מנכ"לית Housing Nantucket, ארגון ללא מטרת רווח שמקים דיור בר־השגה לקהילת האי, הסבירה מה עומד מאחורי המנהג הלא שגרתי.

רבים מהעשירים שרוכשים נכסים באי עושים זאת מתוך כוונה לבנות עליהם בתי חלומות, מה שהופך את הבתים שנמצאים בהם לכאלה המיועדים להריסה, אמרה קוזפה. "לעתים, כאשר מישהו קונה נכס, המגרש שווה הרבה יותר מהמבנה העומד עליו", היא הוסיפה.

לפי התקנות של ננטקט, כל בית בעל "פוטנציאל לשימוש מחדש" צריך להיות מפורסם בעיתון המקומי במשך חודש. בעוד שאין חובה שבתים אלו יוצעו בחינם, הדבר הפך למנהג נפוץ, מכיוון שמרבית בעלי הנכסים מעדיפים לא לשאת בעלויות הנלוות להסרתם, אמרה קוזפה.

 

הזזת בית - שמשמעותה, בפועל, היא הרמתו מהיסודות והנחתו על גרר, שלוקח אותו למיקום אחר באי - איננה עסק זול כלל. עם זאת, הוא זול בהרבה מבניית בית חדש לגמרי, כפי שהסביר ל־Buisness Insider סטיבן כהן, עו"ד מקרקעין הפועל באי.

לפי כהן, עלות הזזת בית המתפרש על פני שטח של 230 מ"ר יכולה לעמוד על 100 אלף דולר לפחות; בניית בית בשטח כזה באי עולה מעל 800 דולר למ"ר, כך שמחירה הכולל של הקמתו יעמוד על כ־2 מיליון דולר. "כשאתה חי באי, המשאבים שלך מצומצמים. צריך להשתמש בהם מחדש", אמר כהן.

כשבתים תוקעים את התנועה בכביש

קשה לדמיין זאת, אך בתים שנגררים בשלמותם ברחבי ננטקט ותוקעים את התנועה הפכו למחזה שגרתי בעבור תושבי הקבע באי. "אם אתה מגיע לעבודה באיחור ואומר לבוס שלך: 'אה, יש הזזה של בית', אנשים פשוט מבינים", אמרה קוזפה ל־Buisness Insider.

לפי ה־Nantucket Current, לפני עשור, ניתנו 19 אישורים להזזת בתים באי. ב־2022, ניתנו 91 אישורים עד חודש אוקטובר בלבד - והזזות בתים רבות מתרחשות בחודשי האוף־סיזן, מאוחר יותר בשנה, כך שסביר שהכמות השנתית של האישורים הייתה אף גבוהה יותר.

על־מנת להזיז בית, יש לקבל היתרים מטעם המשטרה המקומית וכבאות האש, אשר מציבות מחסומי דרכים באי, שאורכו כ־23 ק"מ בסך הכל. אז, הגרר נושא את הבית לעבר המיקום החדש שלו בקצב הליכה. הזזות בתים מתרחשות רק בעונות הסתיו, החורף והאביב, בשל התנועה המוגברת של תיירים באי במהלך חודשי הקיץ.

גרר מעביר בית בכביש באי ננטקט / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 גרר מעביר בית בכביש באי ננטקט / צילום: צילום מסך מיוטיוב

גודלם של בתים "בחינם" יכול לנוע בין קוטג'ים קטנים לאחוזות ענק, אמר כהן ל־Buisness Insider. לדבריו, חלק מהתושבים אף בוחרים לפצל אחוזות לחלקים קטנים יותר, ואז להזיז אותם לנכסים שלהם, כדי שישמשו כמוסכים או כבתי־בריכות.

גם הקהילה מרוויחה

בשיחה עם Buisness Insider, הסביר כהן כי האנשים שרוכשים בתים "בחינם" בננטקט נופלים לתוך שלוש קטגוריות עיקריות.

קטגוריה אחת, היא בעלי בתים באי אשר מחפשים נכס קטן אותו יוכלו להשכיר תמורת הכנסה נוספת. קטגוריה נוספת, שכהן מגדיר כגדולה יותר, כוללת אינדיבידואלים או משפחות צעירות שכבר מחזיקים במגרש באי, אך אין להם את הכסף המספיק כדי לבנות בית חדש מאפס.

הקטגוריה השלישית היא ארגונים ללא מטרות רווח, אשר לוקחים את הבתים כתרומה - ואגב כך פוטרים את המוכרים ממס - והופכים את המבנים לדיור בר־השגה בעבור כוח העבודה המקומי ומשפחות בעלות הכנסה נמוכה.

בתים אלו פתוחים לשכירות רק בעבור משפחות אשר מכניסות פחות מ-110% מהשכר הממוצע באזור, אשר עומד על כ־136 אלף דולר בשנה. קוזפה אמרה שדוגמה טיפוסית למוטבת במסגרת תוכנית מסוג זה תהיה משפחה בת ארבע נפשות, אשר מכניסה מתחת ל־100 אלף דולר. המשפחה תוכל לשכור בית עם שלושה חדרי שינה תמורת שכר חודשי של 2,500 דולר, בעוד שמחיר השוק של נכס מסוג זה עומד על 4,700 דולר.

מורים, גננים, מנקים, עובדי בנק ובעלי תפקידים נוספים הלוקחים חלק בכוח העבודה של ננטקט כבר הרוויחו מתוכניות אלו, ומתגוררים כיום בבתים מושכרים שהוזזו למיקומים חדשים. "זו הדרך הזולה ביותר לייצר דיור", אמרה קוזפה ל־Buisness Insider.