גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתרברבות ומאחורי הקלעים של הנסיעה: "לקחתי את מירי רגב להודו"

בשיחה שחושפת את אחורי הקלעים של המאבק בנמלים סיפר רון מלכא לעובדיו כיצד דאג ששרת התחבורה מירי רגב "תבין למה אסור לה" להאריך הטבה הניתנת לנמל המפרץ ● מנמל חיפה נמסר: היו"ר אירח את השרה במסגרת ביקורה בהודו, לבקשת הקונסול הישראלי

שרת התחבורה מירי רגב ויו''ר נמל חיפה רון מלכא / צילום: סבין שטרנברג
שרת התחבורה מירי רגב ויו''ר נמל חיפה רון מלכא / צילום: סבין שטרנברג

"לקחתי את שרת התחבורה להודו, שתבין מה זה הודו ומה זה אדאני, ולמה אסור לה בשום פנים ואופן לתת הארכה לסינים על חשבוננו", את האמירה החריגה הזו השמיע רון מלכא, יו"ר נמל חיפה ולשעבר שגריר ישראל בהודו ומנכ"ל משרד הכלכלה, בפני עובדים בנמל.

ראיון | עמוס לוזון מצא אוצר נדל"ני בפולין ומעריך: "כולם חוזרים לשוק הדיור בארץ"
קרן הגידור הקטנה שמנסה להדיח את המיליארדר לארי פינק מבלקרוק

כלומר, מלכא "לקח" את רגב, לדבריו, להודו כרגולטורית, כדי שלא להאריך את מתן השימוש ברציפים לנמל המהווה את האיום התחרותי הגדול ביותר שלו - נמל המפרץ.

במרחב חיפה פועלים שלושה נמלים מרכזיים: נמל חיפה הוותיק, שהפעלתו נמכרה לקבוצת החברות גדות הישראלית ואדאני ההודית, בבעלותו של המיליארדר גאוטם אדאני, המקורב לראש ממשלת הודו. ההפרטה הושלמה בתחילת 2023.

שנתיים קודם הוקם נמל המפרץ, שבהפעלתו זכתה SIPG הסינית, ובאותו מרחב פועל גם נמל מספנות ישראל, בבעלות אנשי העסקים שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב.

כתוצאה ממשבר הקורונה, נוצרו תורי ענק בנמלים, וכדי להקל עליהם, החליטו במשרד התחבורה להעניק אפשרות לנמל המפרץ, ובהתאמה גם לנמל הדרום (נמל חדש שהוקם לצד נמל אשדוד, ומופעל על ידי החברה השוויצרית TIL), לעשות שימוש למשך שנתיים ברציפים שהקימה המדינה, ושלא היו בשימוש.

 

נמל המפרץ צובר תאוצה

נמל המפרץ הוכיח יעילות שהכתה את השוק בישראל. הפעילות צברה תאוצה עד כדי כך, שאפילו חברת צים, שעבדה באופן מסורתי מול נמל חיפה, העבירה את פעילותה לנמל הסיני המתחרה. במקביל, הנמל גם ביצע עבודה שאותה ציינו במשרדי הממשלה כ"יעילה באופן יוצא דופן" גם ברציפים שהתקבלו באופן זמני בתקופת מגפת הקורונה.

בנמל חיפה מתנגדים להארכת השימוש ברציפים, וכדי לשכנע את השרה, שהיא גם חברת קבינט בשעת מלחמה, היא "נלקחה" להודו ולסרי לנקה בעיצומה של המלחמה, בצעד שעורר ביקורת ציבורית נרחבת. בנמל טוענים שבמהלך המכרז להפרטתו נאמר כי הרציפים ישמשו את נמל המפרץ רק בעוד כמעט עשור, כשהיקף הסחורות שיעברו בנמלים יגדל משמעותית. בנוסף, התנגדות הנמל נעוצה בכך שכיום אין תורים בנמלים.

מי־האו צ׳יאנג, מנכ''ל נמל המפרץ / צילום: שלומי יוסף

בינתיים בישראל, הקרב בין הנמלים נמשך, וחלק מהשחקנים מנסים להצר את צעדיהם של מתחריהם באופן שעלול לשחוק את התחרות בנמלים.

תחרות זו היא הדרך - כך על פי דוחות, מסמכים וועדות שהוקמו במרוצת השנים - לגרום ליעילות העבודה בנמלים. בתחילת שנות ה-2000 יצאה לדרך הרפורמה בנמלי הים, שכללה בתוכה כמה פעולות משמעותיות ופורצות דרך. הנמלים חיפה ואשדוד יועדו להפרטה, ולצד כל אחד מהם הוקם נמל חדש שמופעל על ידי חברות פרטיות.

כך כאמור, לצידו של נמל חיפה הוקם נמל המפרץ. למספנות ישראל ניתנה אפשרות לפעול גם כנמל, ובתנאי שלא יפרוק יותר מ-5% מהיקף המטענים שנכנסים לארץ. המגבלה נוצרה כדי להגן על עובדי נמל חיפה, כשהיה נמל ממשלתי, אלא שכעת מדובר בשני נמלים פרטיים שמתחרים זה בזה, ולכן דרגי המקצוע במשרדי הממשלה סבורים שדין ההגבלה להתבטל, במיוחד לאחר שהמדינה הבטיחה לבג"ץ לבחון זאת שוב.

לצד נמל אשדוד הוקם נמל הדרום. כדי להקים את נמל הדרום הוקם רציף עבודה, ועם סיום הקמת הנמל הרציף נותר ריק. בממשלה תכננו להשאיר את הרציף ריק, ולהשתמש בו כאמצעי איום על נמל אשדוד - כך שאם לא יסכים להפרטה, הרציף יעבור מכרז, ויוקם נמל מתחרה נוסף ממש בתוך גבולות נמל אשדוד.

הקשר לרשות התחרות

ההסדרה שנדונה במשרדי הממשלה כוללת שינוי של כללי המשחק, כך שנמל המפרץ יקבל הארכה לשימוש ברציפים, ולנמל מספנות ישראל תוסר המגבלה ההיסטורית - מהלכים שמקוממים את נמל חיפה, כפי שאכן חושפת האמירה של יו"ר הנמל, וכן את נמל אשדוד - שלוועד העובדים בו השפעה גם במפלגת הליכוד.

מהצד השני, בנמל אשדוד האשימו בעבר כי הסרת המגבלה על מספנות ישראל תסייע "לאיש עסקים מקורב", ורמזו על קרבתו של שלומי פוגל, מבעלי הנמל, לראש הממשלה בנימין נתניהו. באותה שיחה עם עובדים, תיאר יו"ר נמל חיפה, רון מלכא, כיצד הביא את מנהלת רשות התחרות ("שאותה אני מיניתי כמנכ"ל משרד הכלכלה") לנמל, והסביר לה על אודות הפגיעה בתחרות שהסרת המגבלה תסב. בעבר, חברת אדאני אף פנתה למחליפו של מלכא בשגרירות ישראל בהודו בעניין זה.

גם לנמלים הוותיקים מובטחות הטבות בהסדרה. לנמל אשדוד יינתן רציף העבודה, היות שהפרטתו כבר לא רלוונטית: רגב והשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, דודי אמסלם, מתנגדים להפרטה.

גם מנמל חיפה יוסרו מגבלות היסטוריות שהוטלו עליו כשהיה בבעלות הממשלה, כמו עיסוק במלט והיכולת לנהל את כל שרשרת האספקה של המלט, וכן הסרת ההגבלה הקשורה בטיפול בגרעינים.

לחצים על הפוליטיקאים

את ההסדרה מוביל מטעם משרד התחבורה משה בן זקן, מנכ"ל המשרד שמינתה רגב, אלא שעד כה עדיין לא התקבלו החלטות חותכות, ובענף הספנות והנמלים חוששים שהסיבות לכך נעוצות בקרב הייצרי ובלחצים האדירים שמופעלים על הפוליטיקאים, ובמרכזם השרה מירי רגב.מחברת נמל חיפה נמסר, כי יו"ר הנמל, רון מלכא, אירח את שרת התחבורה במונדרה ההודית לבקשת הקונסול הישראלי בהודו, במסגרת ביקורה שנועד לקדם את נתיב התחבורה היבשתי בין הודו למערב, שמסתיים בנמל חיפה, ה-IMEC. לנתיב תחבורה זה, שאותו מקדם גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כחלק ממאמץ כלל-עולמי, יש חשיבות רבה ליצירת סחר חופשי עבור ישראל, והוא מהווה אלטרנטיבה חיונית והכרחית לנתיב הסחר שבונים הסינים.

ממשרד התחבורה נמסר, כי שרת התחבורה מקבלת הזמנות ממדינות בעולם, ובכל הנסיעות המוזכרות, היא קידמה ומקדמת נושאי תחבורה, תעופה, עובדי תשתיות, נמלים, ציר עוקף חות'ים ועוד.

ביקור השרה בהודו ובסרי לנקה קידם שלוש סוגיות חשובות: חתימה על פרוטוקול מתקן להסכם תעופה; ⁠קידום ציר עוקף חות'ים; ⁠קידום מתווה להבאת עובדים זרים לתשתיות.

באשר לווייטנאם, יצוין כי קיבלה הזמנה משר התחבורה שם, להיות האורחת המרכזית בכנס לקידום השקעות ופיתוח תשתיות, ועדיין לא החליטה אם לאשר את השתתפותה.

ביחס לאמירה המיוחסת ליו"ר נמל חיפה, איננו מכירים אמירה כזו, ובכל מקרה, יו"ר הנמל לא לקח את השרה. השרה וגורמי המקצוע יצאו מטעם משרד התחבורה - ובמימונו.

עוד כתבות

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים