יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום
יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך"
בילדותו של יאיר ארז בהוד השרון הוא נשא עיניים לאביו, שהיה חבר מועצת העיר וסגן ראש העיר במשך שנים. "ראיתי את היופי של הדברים שהוא עשה אבל גם את הקושי. לא אהבתי פוליטיקה וזה מצריך עור של פיל - אתה נתון לביקורת ציבורית ולמערכות בחירות מתישות.
"אבל היינו בית מעורב מאוד וחיינו את האקטואליה. אז אמנם לא רציתי פוליטיקה, אבל תמיד ידעתי שאני גם רוצה להיות בעולם הציבורי, עם אימפקט משמעותי על המדינה והאזרחים".
הוא נולד בבית דתי, בסביבה שהוא מגדיר כחילונית, ולאחר שירות בנח"ל הגיע ללימודי כלכלה באוניברסיטה העברית, שם גם הכיר את אשתו. לאחר הלימודים הוא החל לעבוד באגף התקציבים של עיריית ירושלים ואחרי חמש שנים עבר למגזר הפרטי וליווה חברות סטארט־אפ כיועץ. "זה היה מעניין ונחמד אבל הסקטור הציבורי היה חסר לי. אתה יכול לחולל שם שינויים וכל הצלחה קטנה היא משמעותית".
בעקבות כך הוא הגיע למשרד התחבורה. "הרגשתי שהמשבר התחבורתי הוא המקום שבו אני צריך להיות ולהשפיע. קראתי על תוכניות תחבורתיות שמשכו אותי".
הוא התחיל את תפקידיו במנהל התשתיות, שם היה אחראי על פרויקטים של רכבת ישראל ושל נת"ע, החברה הממשלתית שמקימה את הרכבות הקלות בגוש דן. לאחר העברת חלקו הראשון של חוק המטרו בתקציב המדינה של שנת 2021 הוא מונה לעמוד בראש צוות החלוץ של רשות המטרו - הגוף הממשלתי שיוביל את עבודות ההקמה. לדבריו, זה האתגר המשמעותי ביותר בקריירה שלו.
"אנחנו מקימים גוף ייעודי שילווה פרויקט ב־20-15 שנה הקרובות. זה כולל עבודה מול החברות הממשלתיות, החלטות אסטרטגיות בנוגע למערכת הרכבת התת־קרקעית שתוקם בגוש דן ואסדרת הרשות עצמה. אנחנו דנים בהחלטות גדולות וגם בגודל התחנות או תדירות הרכבות בשנת 2050 וב־2070. אנחנו רואים כמה עשורים קדימה".
המטרו הוא פרויקט התשתיות הגדול ביותר שיבוצע אי פעם בישראל ועלותו נאמדת בכ־154 מיליארד שקל. הוא יכלול יותר מ־150 ק"מ של רכבת תת־קרקעית שתוקם באמצעות שלושה קווים ומתחת ל־24 רשויות מקומיות.
נוסף על כך, ארז מתגאה גם בתוכנית החומש לפיתוח מסילות הרכבת, שאותה ליווה במסגרת תפקידו הקודם. "האתגר הוא לא רק איזה פרויקטים לבחור ולתקצב אלא גם לראות כיצד הרכבת נערכת להוציא אותם לביצוע. מדהים לראות כיצד ההשקעה בתשתיות גדלה באופן משמעותי".
מה הסוד בהובלת פרויקטים בסדר גודל כזה?
"אמון. הרבה ממה שאנחנו עושים מושפע מהאמון שלנו באנשים והיכולת לעבוד איתם. בפרויקטים כאלה מעורבים הרבה שחקנים, ובסוף אם סומכים על מישהו ונותנים בו אמון, אז גם אז שמים עליו את הכסף. האמון והשיח בין גופים זו היכולת להניע קדימה החלטות חשובות, פרויקטים ורפורמות משמעותיות".
יש לציין כי במקביל לתפקידו במשרד התחבורה ארז משרת במילואים במכללות הצה"ליות ומלווה תא"לים בדרכם המקצועית לפיתוח תפיסה אסטרטגית.
איפה נראה אותך בעוד עשר שנים?
"בעולם התשתיות. זה עולם שיש בו צורך אדיר, אבל מאוד קשה לקבל בו החלטות ולהניע אותן, כי פעמים רבות חלק מהשחקנים חוששים מתקופת העבודות ומההשקעה הכספית האדירה.
"לכן הייתי רוצה להישאר בתחום ולראות את העבודות של המטרו יוצאות לדרך, וגם להתניע עוד מערכות כאלה בירושלים ובחיפה ולייצר מערכת הסעת המונים גם למטרופולין באר שבע".