גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקוריאנים משיבים תחרות: אלה דגמי קיה ויונדאי שבדרך לישראל

דגמים חדשים של קיה ויונדאי בדרך לישראל ● החלטת ועדת הכספים לדחות את ההצעה לביטול ההטבה על האגרה השנתית לרכבים חשמליים, עלולה להביא לזינוק מס הקנייה עליהם ל־83% - ולעלייה של עשרות אלפי שקלים במחירים ● וגם: רשות התחרות תומכת באימוץ תקינות מקלות לייבוא חלפים  ● השבוע בענף הרכב

יונדאי ''קספר'' / צילום: יח''צ
יונדאי ''קספר'' / צילום: יח''צ

ההחלטה של ועדת הכספים שעשויה להזניק את מחירי הרכבים החשמליים

גורמים באוצר מעריכים: החלטת ועדת הכספים לדחות את ההצעה לביטול ההטבה על האגרה השנתית לרכב חשמלי, שתוכננה לינואר 2025, עלולה להביא להעלאה חדה במס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת השנה הבאה. הוועדה בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נמנעה השבוע מלאשר את הצעת שרת התחבורה לבטל את ההנחה שעל פיה בעלי רכב חשמלי משלמים אגרת רישוי שנתית של כ־530 שקל בלבד, ודחתה את הדיון למועד אחר.

רוצים לרכוש רכב חדש? יכול מאוד להיות שכדאי לכם לחכות עוד קצת
זה הרכב החשמלי הנמכר בישראל
מניית טויוטה זינקה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע?

יצוין כי בינואר 2025 אמור לפוג צו הביניים, שעל פיו מוענק מס קנייה מופחת לרכב חשמלי. אם לא יוארך הצו, מס הקנייה יעלה וישתווה לזה של כל סוגי כלי הרכב, כלומר ל־83% במקום 35% כיום. כדי למתן את הזינוק החד במס, שעלול להביא לייקור דרמטי של כלי הרכב החשמליים, הוצע בהצעת התקציב לקבוע בצו מדרגות נוספות בשיעורי מס הקנייה לשנתיים הבאות, כאשר בינואר 2025 יעלה מס הקנייה ל־45% בלבד.

אולם באוצר אומרים כי ההכנסות שהיו צפויות להיגבות כתוצאה מהעלאת האגרה השנתית על רכב חשמלי, הן חלק מהותי במימון של תוכנית הפריסה ההדרגתית. על פי תחשיבי המשרד, עלות הטבת האגרה המופחתת נאמדת כ־1,700 שקל לשנה לכל רכב חשמלי. כלומר ההכנסות הצפויות מביטול ההטבה בשנת 2025 בלבד נאמדו בכ־204 מיליון שקל. לטענת האוצר הם כבר הופנמו בתקציב. בנוסף אומרים באוצר כי קצב החדירה הנוכחי של כלי הרכב החשמליים גבוה משמעותית מהתחזיות המוקדמות, וברבעון הראשון של 2024 הוא כבר עומד על 25%. התחזית העדכנית האחרונה, שפרסם משרד האנרגיה בשנה שעברה, צפתה קצב חדירה דומה רק בסוף 2025. לדברי האוצר, המשמעות של הקדמת קצב החדירה תהיה הפחתה משמעותית בהכנסות המדינה ממס קנייה על רכב השנה - בממוצע כ־11 מיליארד שקל בשנה.

הצמיחה של הפלח תיקטע?

בענף הרכב מעריכים כי אם אכן יזנק מס הקנייה ל־83% בתחילת 2025, המשמעות תהיה עלייה של עשרות אלפי שקלים במחירי כלי הרכב החשמליים, ופגיעה אנושה בצמיחת הפלח.

על פי סקירת הכנסות המדינה ב־2023, ייבוא רכב חשמלי הסתכם בכ־67.3 אלף כלי רכב, עלייה של כ־59% לעומת 2022. הייבוא ירד בצורה חדה בחודשיים הראשונים של המלחמה, אולם בחודש דצמבר, לקראת העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, הוא הסתכם בכ־57% מסך ייבוא הרכב והיה מגיע לאחוזים גבוהים אף יותר אלמלא האיום הביטחוני הכרוך בהעברת הסחורות דרך הים האדום.

הקוריאנים מעלים הילוך: דגמים חדשים של קיה ויונדאי בדרך

הסינים כובשים במהירות את השוק עם נתח כמעט שליש מהמסירות ברבעון הראשון, אולם המותגים הקוריאניים, שהחזיקו עד כה בשליש מהמכירות, נערכים להשיב מלחמה. במחצית השנייה של השנה תנחת בישראל הגרסה האמריקאית של קיה ספורטאג', שהיא ארוכה יותר ומרווחת יותר בזכות בסיס גלגלים באורך 2.75 מ', כ־7 סנטימטרים יותר מהגרסה האירופאית המשווקת בישראל. הרכב מיוצר בקוריאה וקיים במספר גרסאות גימור, שלא מוצעות כרגע. המנוע הוא 2.5 ליטר בהספק 187 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. הדגם ישווק לצד הגרסה האירופאית הקיימת.

במחצית השנייה של 2024 צפוי לנחות בארץ גם הקרוס־אובר הקומפקטי החדש EV3, שחולק את הפלטפורמה עם דגמים כמו יונדאי איוניק 5, קיה EV6 וכו' . הרכב הוא בממדים גדולים מעט מאלה של יונדאי קונה ומתאפיין בעיצוב ייחודי. הוא יצויד בסוללות של 58 או 77 קילוואט ובטווח של עד יותר מ־450 ק"מ. בארה"ב, שוק היעד המרכזי שלו, צופים למחיר שיהיה נמוך בכ־15% עד 20% מה־EV6, כלומר מחיר התחלתי משוער של 170־190 אלף שקל במיסוי הנוכחי.

קיה ספורטאג' / צילום: יח''צ

גם ליונדאי מחכה שנה עמוסה עם השקה של דגמים 2024 המחודשים והמשודרגים של יונדאי טוסון, יונדאי באיון, סונטה הייבריד ויונדאי "פאליסייד" הגדול. ברבעון הבא תנחת בארץ גרסת ה־N הקרבית של יונדאי איוניק 5 והדור החדש של הקרוס־אובר הגדול סנטה־פה עם הנעה היברידית.

דגם מעניין במיוחד שצפוי להגיע לקראת סוף השנה הוא יונדאי "קספר" - מיני קרוס אובר חשמלי ואופנתי, שיגיע עם הנעה חשמלית וטווח של כ־300 ק"מ. מחירו צפוי לעמוד על פחות מ־20 אלף יורו באירופה.

רשות התחרות תומכת באימוץ תקינות מקלות לייבוא חלפים

רשות התחרות תומכת באישור הייבוא של מוצרי תחבורה, שעומדים בתקינות בין לאומיות נוספות, מלבד התקינות שמאושרות כיום בישראל. זאת ללא צורך בחקיקה מיוחדת. כך עולה ממסמך עמדה שהגישה רשות התחרות ביחס לתזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב.

בהתייחס לסוגייה של ייבוא "מוצרי תעבורה", ספציפית חלפים לרכב, נכתב בחוות הדעת כי "רשות התחרות רואה חשיבות בהכרה בתקינות זרות על מוצרים, באופן שמוביל להורדת חסמים. על כן, מוצע כי חלף ההפניה לתקינה הקנדית, תיקון הסעיף יכלול הוראה המאפשרת למנהל, בהתאם לשיקול דעת השר, להכיר בתקינות זרות נוספות ללא צורך בשינוי חקיקה נוסף. זאת, על מנת שלא להגביל את ההכרה בתקינות זרות לרשימה סגורה, שקשה לשנותה בהתאם לשינויים במצב האסדרה והתקינה בעולם".

יצוין כי כיום ניתן לייבא בחוק רק כלי רכב שעומדים בתקינה של האיחוד האירופאי, או לחלופין בתקינה האמריקאית או הקנדית. שאר תקינות הרכב בעולם, שהן מקלות יותר בכל הנוגע לדרישות הסביבתיות והבטיחותיות, אינן מוכרות בישראל.

עובדה זו מהווה חסם שהגביל עד כה את הייבוא של דגמים ומותגים רבים, בעיקר מסין, שלא צלחו את משוכת התקינה המערבית. אולם אם אכן יתאפשר למשרד התחבורה להכיר בתקינות רכב נוספות לצורך ייבוא, כגון תקינת הרכב של מדינות המפרץ (GCC) והתקינה הסינית, יפתחו מקורות אספקה חדשים משמעותיים. מדינות המפרץ, למשל, מהווות "צומת" של יבוא ויצוא רכב חדש ומוזל לכל אזור המזרח התיכון ואפריקה, אולם רוב כלי הרכב שמיוצאים ממנה אינם כשירים לייבוא לישראל.

מרשות התחרות נמסר: "עמדת רשות התחרות שנשלחה למשרד התחבורה ממליצה לאמץ תקינה זרה ביחס לחלקי חילוף לרכבים (שכן עמדתה התבקשה באופן פרטני ביחס לנושא זה). ככלל, רשות התחרות סבורה שהכרה בתקינות זרות תורמת לתחרות ולצרכן".

עוד כתבות

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם