גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביטקוין נוסק השנה. הסקפטית מגודלמן לא קונה את זה

שרמין מוסאבר-רחמני ידועה בדעותיה הבוטות על הביטקוין

שרמין מוסאבר־רחמני, מנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון / איור: גיל ג'יבלי
שרמין מוסאבר־רחמני, מנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון / איור: גיל ג'יבלי

חובבת קריפטו פנתה לשרמין מוסאבר-רחמני לפני כמה שנים בשאלה מדוע היא שלילית כל-כך בנוגע למטבעות דיגיטליים.

מוסאבר-רחמני רגילה להגן על עמדתה - כמנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון ( Wealth Management) ב-23 השנים האחרונות, היא הדריכה אלפי יועצי הון, לקוחות וסוחרים ומופיעה בטלוויזיה באופן קבוע.

הצוללת | מומחה למשברים פיננסים מזהיר - זו הבועה החדשה
האח הבכור של ה־S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות? 
האם הבירוקרטיה תחסום מאות מיליוני שקלים מלהיכנס לקופת המדינה? 

אך הפעם השאלה הגיעה ממתמחה בגולדמן זאקס שאמרה כי בבעלותה מטבעות קריפטו. מוסאבר-רחמני נפנפה את ההשקעה בקריפטו כלא יותר מספקולטיבית. "האם חשבת על השווי של זה?" נזכרת מוסאבר-רחמני ששאלה בקיץ ההוא בשנת 2022. "חשבת על הנקודה שבה תצאי?".

תשובת המתמחה לא הייתה מרשימה. היא גם לא נראתה להוטה למכור את הקריפטו שלה.

כך זה עבור מוסאבר-רחמני, הידועה בתחזיות השוק שלה, ושצדקה פעמים רבות במהלך השנים האחרונות. מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008, היא עודדה לקוחות להישאר מושקעים במלואם במניות בארה"ב ולצמצם את החשיפה שלהם לסין ולמדינות אחרות בשווקים מתעוררים, עצות שהכניסו למשקיעים כסף על רקע העלייה בשוק מאז אותה תקופה מסוכנת.

בכל הנוגע לשוק המטבעות המבוזרים, הקריפטו, מוסאבר-רחמני נותרה סקפטית גם כאשר הביטקוין זינק ב-64% השנה לשער של כמעט 70,000 דולר. עמדתה מעמידה אותה בסיכון של אובדן רווחים פוטנציאליים ללקוחות גולדמן, מעצם העובדה שאינם עומדים בקצב השווקים. ענקיות וול סטריט דוגמת בלקרוק ופידליטי אימצו את הביטקוין, והשיקו בינואר קרנות סל למעקב אחריו שמקלות על סוחרים יומיים להשקיע בו.

 

ישנם גם יועצים פיננסיים שהחלו לייעץ ללקוחות לכלול קריפטו בתיקים שלהם. אבל את מוסאבר-רחמני ממש לא מעניין מה עושים האחרים.

"אנחנו לא רואים בזה אפיק השקעה", אמרה בראיון, והשוותה את ההתלהבות מהקריפטו בתקופה האחרונה לשיגעון הצבעונים (TULIPS) של המאה ה-17. "אנחנו לא מאמינים בקריפטו". לטענתה הלקוחות מודעים היטב לביקורת שיש לצוות שלה על הקריפטו ולא התעניינו בהשקעה בתחום.

השקפתה של מוסאבר-רחמני מבוססת על העובדה שכמעט בלתי אפשרי להעריך במדויק מטבעות קריפטו, שאינם מייצרים רווחים, תזרים מזומנים או דיבידנדים. "אם אינך יכול לנקוב בערך הנכס, איך תוכל להיות שורי או דובי כלפיו?" היא תוהה.

מעריכה שלטון חוק: "קריפטו מאפשר פשעים"

הרקע האישי של מוסאבר-רחמני משפיע גם הוא על נקודת המבט שלה. היא בתו של דיפלומט איראני, השלימה את לימודיה התיכוניים באיראן ואז עזבה למערב ב-1976, שנתיים לפני תחילת המהפכה במדינתה. היא למדה באוניברסיטת פרינסטון, התמחתה בכלכלה וסיימה את לימודיה ב-1980.

כמהגרת, היא אומרת שהיא חשה הערכה מיוחדת לדמוקרטיה ולשלטון החוק. ישנם כאלה שפנו לקריפטו, בין יתר מהסיבה שהבנקים המרכזיים והממשלות פגומים בעיניהם. הם טוענים שהמוסדות האלה עשו טעויות יקרות, כמו שמירה על מדיניות מוניטרית רופפת לקראת המשבר הפיננסי של 2008, ומעלים תהיות לגבי הדולר ומטבעות פיאט (מטבע מוחשי שנוצר על ידי ממשלות, דוגמת הדולר) אחרים.

לעומת זאת, מוסאבר-רחמני סבורה שקובעי המדיניות בממשל ארה"ב ממלאים תפקידים מועילים בחברה, למרות טעויותיהם. סיבה נוספת שהיא מספקת להתרחקות ממטבעות קריפטו: הפשעים שהם מאפשרים. "שלטון החוק ומערכות בלמים ואיזונים הם חשובים", היא מדגישה.

מוסאבר-רחמני הצטרפה לגולדמן ב-1993, והפכה לאישה הראשונה שהצטרפה כשותפה. היא נשכרה על ידי ג'ון קורזין, מושל ניו ג'רזי לשעבר, שבאותה עת היה מנהל בכיר בגולדמן, והיא במקום השני מבין השותפים מבחינת הוותק בחברה.

ברחבי המשרד היא ידועה בדעות בוטות שלה. "אין לה פילטר, היא אומרת בדיוק מה שהיא חושבת", אומר מייקל סוול, שותף ומנהל לשעבר בבית ההשקעות שעבד איתה בצמידות. "כששרמין מדברת, אנשים מקשיבים".

ביוני 2021, מוסאבר-רחמני ועמיתיה פרסמו ביקורת על הקריפטו שכותרתה "נכסים דיגיטליים: היופי אינו בעיני המתבונן". המאמר בן 50 העמודים טען כי הביטקוין תנודתי מכדי להיות אמצעי חליפין אמין וכי "לא סביר שייעשה בו שימוש נרחב".

התחזיות אולי מבוססות אך מחירו של הביטקוין יותר מהכפיל את עצמו מאז. מוסאבר-רחמני אומרת שאינה חשה לחץ לשנות את דעותיה. למעשה, היא סקפטית כתמיד לגבי ביטקוין, שלדבריה "לא יוצר כל ערך בשום צורה שהיא".

יתרה מכך, היא מציינת שהשוריים על קריפטו "מדברים גבוהה על דמוקרטיזציה של הכספים, אך ההחלטות העיקריות בסופו של דבר מונעות על ידי מעט אנשים ששולטים בהם".

האומנם "גם למה שלא מייצר תזרים יש ערך"?

אנשים רבים אינם מסכימים עם המסקנות שלה. מאט הוגאן, מנהל ההשקעות הראשי של חברת נכסי הקריפטו Bitwise, טוען שעצם העובדה שלהשקעה מסוימת אין תזרים מזומנים, אין משמעותה כי אין לה ערך.

"לביטקוין לא היה תזרים מזומנים לפני 10 שנים ובכל זאת הוא עלה ב-15,000%", אומר הוגאן, ומוסיף כי המטבע רשם הצלחה בתקופות של אינפלציה גבוהה ונמוכה, כמו גם בעליות ובירידות של הריבית. "העולם מלא בדברים שלא מייצרים תזרים מזומנים אבל יש להם ערך", הוא אומר ומצביע על זהב, אמנות ופריטי אספנות.

ביטקוין מציע גם שירות לדבריו, בדמות "היכולת לאחסן הון בצורה מאובטחת מבלי להסתמך על מוסד מרכזי".

מוסאבר-רחמני ועמיתיה מכירים ביתרונות הפוטנציאליים של המרת נכסים כמו נדל"ן לטוקנים דיגיטליים, ואומרים שמטבעות דיגיטליים שמנפיק הבנק המרכזי יכולים בסופו של דבר להיות שימושיים. מוסאבר-רחמני מודה שגם זהב אינו מייצר רווחים וקשה להעריכו, ובכל זאת היה פופולרי מבחינה היסטורית כהשקעה וכתכשיטים. ועדיין, זו אינה סיבה מספקת כדי להחזיק קריפטו, לתפיסתה.

"את הזהב הפיזי אתה יכול לפחות להחזיק ולאחסן; אי אפשר לעשות זאת עם קריפטו", היא מציינת, "ובכל מקרה, אנחנו גם לא מעודדים אנשים להחזיק זהב".

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק