משלחת ההייטק מניו יורק שהגיעה להתנדב בקיבוץ רעים

כ-20 יזמים, מנהלים ומשקיעי הון סיכון אמריקאים הגיעו לשבוע של שיקום ובנייה בקיבוץ רעים שבעוטף • ריאן דניאלס, יוזם המשלחת: "באנו עם סוג של תמימות, והצלחנו לתת תקווה לאנשים"

מתנדבי משלחת ההייטק מניו יורק / צילום: אביב לזר
מתנדבי משלחת ההייטק מניו יורק / צילום: אביב לזר

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לאחרונה הגיעה לישראל משלחת לא שגרתית של כ־20 צעירים בני 25-35 מניו יורק, כולם מענף ההייטק. ביניהם ניתן היה למצוא יזמים של של סטארט־אפים, מנהלי מוצר, מו"פ ופיתוח עסקי מחברות כמו לינקדאין, סטרייפ, בלקרוק ו־ווטסאפ (מטא), לצד משקיעים מקרנות הון סיכון.

ישראל מתגייסת | שלוש קרנות ישקיעו בסטארט-אפים צעירים שנפגעו במלחמה
ישראל מתגייסת | המסר של המנטור העסקי למנהלים הישראלים: "תנו דוגמה אישית והשראה" 
ישראל מתגייסת | מיצג המשחזר את מסיבת נובה ברעים מגיע לניו יורק

מטרת הביקור: שבוע התנדבות בשיקום ובנייה בקיבוץ רעים. המשתתפים סיידו, צבעו וסייעו לסדר מבנים, כשאליהם הצטרפו תושבים מהקיבוץ. פרויקט הדגל היה בנייה מאפס של מבנה שאמור לשמש בר יין ומרכז תרבות עבור חברי הקיבוץ. בזכות הפרויקט, כמה מהחברים ישנו בבתיהם לראשונה מאז ה־7 באוקטובר.

"על פניו, הרעיון של משלחת הייטקיסטים אמריקאים שיעבדו בשיפוצים על רקע קולות המלחמה נשמע לי הזוי לגמרי. אבל זה קרה, והיו לי צמרמורות מלראות את הקבוצה מזיעה, ובאמת עובדת קשה", מספרת אביב לזר, דירקטורית בסטארט־אפ Underdog Sports ומיוזמות המשלחת.

"יש עוד דרך ארוכה בפנינו כעם וכאנשים, אבל צעדים קטנים כמו זה גורמים לי להרגיש שזה אפשרי. לא העלנו על דעתנו כמה זה משמעותי לחברים מרעים".

"להוטים לשמוע הכול"

הקשר הראשוני עם חברי המשלחת נוצר על ידי עמותת "אשכול לחיים", שהוקמה במטרה לשקם את יישובי האזור ואת התושבים. עמוס לביא וג'סי ישראלוביץ, ממייסדי העמותה, מגיעים מהמועצה האזורית אשכול, וערכו מסע לגיוס תרומות שבמסגרתו נוצרה ההיכרות. כעת הגיע תור ביקור הגומלין. המשלחת התארגנה באופן עצמאי, ונתמכה חלקית על ידי תורמים. אחד מהם הוא יוג'ין פוקסמן, מהמתכנתים הראשונים בווטסאפ, שאף הגיע לארץ.

מלבד ההתנדבות ברעים, המשתתפים נפגשו עם בני משפחות של קורבנות וחטופים, ניצולים, חיילים - וגם בכירים בהייטק הישראלי. בין אלה נמנים יובל אריאב מקרן Symbol, נועם ברדין, לשעבר מנכ"ל וויז ומבכירי גוגל, אייל נווה מ"אחים לנשק", לי מוזר מקרן AnD Ventures ועוד.

"אחד הדברים המרגשים במפגש עם הקבוצה היה ההבנה שה-7 באוקטובר העמיק את החיבור שלהם לישראל", מספר אריאב. "הם היו להוטים לשמוע הכול, והתעניינו בפוליטיקה, בכלכלה ובתהליכים שקורים בחברה הישראלית. לפגוש אותם בעוטף, עייפים מיום של בנייה בידיים ומלאים ברצון להבין לעומק מה קורה פה, היה חוויה חד פעמית".

לדברי ריאן דניאלס, מהצוות המייסד של הסטארט־אפ A.Team ויוזם המשלחת, "הביקור בישראל ובקיבוץ רעים בפרט הוא מהדברים החשובים ביותר שעשיתי בחיי. לרוב אומרים שהישראלים הם החצופים והנועזים, וכאן הרגשתי שקרה דווקא ההיפך.

"אנחנו, שבאנו מבחוץ עם סוג של תמימות, הצלחנו להכניס אווירה חיובית ותקווה לאנשים שחלקם הגדול נמצא בטראומה". נשמור עמם על קשר עד לשיקום המלא של הקיבוץ".

עמוס לביא מעמותת "אשכול לחיים" מסכם: "זוהי רק תחילתה של דרך ארוכה לשיקום, שיפור וחיזוק העוטף. התרגשנו להכיר את ריאן ואביב ולהוציא יחד איתם לפועל את המשלחת של הקבוצה שגיבשו. הקשר הוא בעל חשיבות עליונה לתושבי העוטף, ולקשר בין יהודי ישראל והעולם".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ארגון בני ברית

הארגון הקים קרן משאלות לילדים מגיל שנה ועד 18 שהתייתמו מאב ואם באירועי ה-7 לאוקטובר. מדובר במשאלות קטנות כמו חוגים עם שחקנים מוכרים, מסיבות ימי הולדת מיוחדות, תחפושות שאורגנו לפורים ועוד. כדי להגשים את כל המשאלות הציב הארגון יעד גיוס של 100 אלף שקל, ומתוכו גויסו לקרן עד כה כ-40 אלף שקל, בעיקר מארגונים בארץ ובחו"ל ומקהילות יהודיות.

לתרומות עבור קרן היתומים: בנק לאומי (10), סניף לב דיזינגוף 806, חשבון 31200693 בשם: בני ברית לשכת הגליל הגדולה י"ד

החמ"ל האזרחי אחים.יות לישראל

בחמ"ל האזרחי אחים.יות לישראל גייסו חברות גדולות במשק ליריד תעסוקה עבור מילואימניקים ומפונים, שיתקיים בבית גבריאל בטבריה ביום שני ה-8 באפריל החל מהשעה 10:00. בין החברות שישתתפו באירוע: אלביט, רפאל, שטראוס, שמיר אופטיקה, תקשוב, כתר, קימברלי קלארק, עמיעד מערכות מים, תנובה, מנפאואר צפון, פלקסטרוניקס ומעברים בעמק.

היריד יתקיים כחלק מפעילות מערך התעסוקה של החמ"ל, שכולל כ-200 יועצי השמה בהתנדבות, כ-1,300 משרות וכ-150 הזדמנויות ללימודים והכשרות. עד כה ביצע המערך מאות השמות ועשרות מפגשי פנים אל פנים במלונות המפונים.

ננו דיימנשן

חברת מדפסות התלת-ממד ננו דיימנשן הדפיסה את שמות 134 החטופים על סיכה צהובה לאות הזדהות עם מאבק המשפחות. על הסיכה הייחודית, שגודלה כגודל סיכת הזדהות רגילה (כ-2.5 ס"מ), הודפסו שמות החטופים בגודל של כ-80 מיקרון, ובעובי קו של חמישה מיקרון בעזרת מדפסת התלת-ממד המתקדמת טרה.

סיכה עם כל שמות החטופים, שהודפסה במדפסת תלת ממד / צילום: ננו דיימנשן
 סיכה עם כל שמות החטופים, שהודפסה במדפסת תלת ממד / צילום: ננו דיימנשן

החומר הצהוב (רזין) שבו נעשה שימוש בהדפסה נרקח במיוחד למטרה זו, ובמשך 24 שעות הודפסו 134 סיכות, שיימסרו למשפחות החטופים. מהחברה נמסר כי "היוזמה נועדה להביע תמיכה במשפחות, ולשמר את המאבק להשבת החטופים בתודעה הציבורית. כל חטוף הוא עולם ומלואו והוא לא יישכח. אנחנו איתם בלב ובנפש".

הסיכה בקלוז אפ / צילום: ננו דיימנשן
 הסיכה בקלוז אפ / צילום: ננו דיימנשן

עמותת שניר

העמותה נערכת לחלוקה של 2,000 סלי מזון לחג הפסח, לאחר שבעקבות מלחמת חרבות ברזל נכנסו למעגל הביקוש משפחות רבות המפונות מבתיהן בדרום ובצפון לצד לוחמי מילואים. לדברי ניר שמול יו"ר העמותה "ישנה עלייה של % 700 בכמות המשפחות שפונות לעמותה בבקשה לקבלת סלי מזון לחג. לכן הקמנו מרלו"ג ענק בקניון הזהב בראשון לציון, בסיועם של משפחת גינדי ויוסי לגזיאל מנכ"ל הקניון. אריזת סלי המזון תתבצע על ידי כ-350 מתנדבים".

בעמותה מזכירים כי נזקי המלחמה למגזרים השונים, בשילוב עם סביבת ריבית גבוהה, מקשים מאוד על ההתנהלות הפיננסית של משקי בית רבים בישראל, ובתוכם גם אלה של לוחמי המילואים והמפונים. מצב זה מביא עוד ועוד משפחות לפנות בבקשה לעזרה לא רק בסלי מזון, אלא גם בסיוע בתשלומי חשמל, ארנונה, מים, דמי שכירות ועוד.

בתחילת המלחמה הקימה עמותת שניר שבע קבוצות ווטסאפ ייעודיות לטיפול בנושאים כמו בריאות הנפש וטראומה, איסוף מוצרים לתינוקות, שינוע ציוד, סיוע וחבילות לחיילים שנקראו לצו 8 ועוד.

לסיוע ולהעברת תרומות: www.snir-il.org/donation