סמוטריץ' "מטיל וטו" על רכישת מטוסי קרב לצה"ל לפני הקמת ועדה ציבורית

התנגדותו של שר האוצר לכינוס ועדת השרים בה אמורות לעלות לאישור עסקאות הרכש, בעלות של 35 מיליארד שקל, נובעת מכך שטרם הוקמה הוועדה שאמורה לדון בתקציב הביטחון לשנים הבאות • סמוטריץ' לנתניהו: "ציפיית מערכת הביטחון לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק ללא דיון מקצועי, ציבורי וממשלתי, היא לא ריאלית"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (ב') לראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא "מטיל וטו" על כינוס ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון, בה אמורות לעלות לאישור שתי עסקאות עתק של צה"ל לרכישת מטוסי F35 ו-F15, בעלות של 35 מיליארד שקל.

בנק ישראל: גיוס חרדים ימתן את הפגיעה במשק
עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה
האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

"בימים האחרונים, מבקש משרד הביטחון לכנס, ללא הסכמה, את הוועדה", כתב סמוטריץ', "כינוס ועדת השרים ואישור עסקה בסדר גודל כזה, ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר, היא חסרת תקדים ואין בכוונתי לאפשר אותה".

המחלוקת בין האוצר למערכת הביטחון אינה על הצורך בהצטיידות בטייסות החדשות, אלא על כך שהיא נעשית מבלי שהוקמה עדיין הוועדה שאמורה לדון בתקציב הביטחון לשנים הבאות. סמוטריץ' מאשים במכתבו את מערכת הביטחון בכך שהקמת הוועדה מתמסמסת כבר תקופה ארוכה.

"בסיכום משותף שהובלתי עם משרדי האוצר והביטחון סביב התקציב המתוקן לשנת 2024, נקבע כי לשם כך תוקם ועדה ציבורית, אשר תגיש את המלצותיה בתוך כחודשיים. מאז הסיכום האמור, מערכת הביטחון מונעת את הקמת הוועדה, ומבקשת לקבוע עובדות בשטח ולחייב היקפי תקציב אדירים, בין היתר, בעסקאות רכש המטוסים האמורות. בכל הכבוד, לא ניתן לקבל התנהלות כזו", כתב סמוטריץ' לנתניהו.

שר האוצר הוסיף: "ציפיית מערכת הביטחון לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק, להם השלכות עצומות על המשק, על הכלכלה ועל איכות החיים של אזרחי ישראל, ללא שום חשיבה ביקורתית, סיעור מוחות, דיון מקצועי, ציבורי וממשלתי, הינה לא לגיטימית ולא ריאלית".