באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית • בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

1 הגיל הממוצע: 19

אחד המבחנים החשובים של דמוקרטיה הוא חילופי שלטון. אפריקה, עם 54 ארצות ו־1.2 מיליארד בני אדם, מצליחה בזה פחות מכל יבשת אחרת. והנה השבוע, מועמד אופוזיציה בסנגל שבמערב אפריקה הביס את מפלגת השלטון. עצם קיומן של הבחירות, ועצם נכונותם של המובסים להודות, עוררו תשומת לב בין לאומית ניכרת. סיבה אחת היא שהנשיא היוצא ניסה למנוע את הבחירות.

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג 
באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים 

עליית הנשיא החדש, באסירו דיומיי פאיה, ללא כל ניסיון פוליטי, מפיחה התרגשות ותקווה. הוא בן 44 בארץ שהיא מן הצעירות בעולם, עם גיל ממוצע של 19. כאשר 47% מן הסנגלים נמצאים מתחת לקו העוני, צעירים מעדיפים לסכן את חייהם בהסתננות לאירופה. אולי הנשיא הצעיר ביותר מאז ומעולם ישאיר אותם בבית. אירופים מקווים מאוד. אפריקאים יעקבו בעניין, כולל שליטים הנחושים שלא להרשות למועמדי אופוזיציה לנצח.

תומכיו של המועמד לנשיאות באסירו דיומי מתאספים במטה הקמפיין שלו / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy
 תומכיו של המועמד לנשיאות באסירו דיומי מתאספים במטה הקמפיין שלו / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

2 מנופף בטיליו

אנחנו חופשים לגלות שנשיא רוסיה לא הודה השבוע ב"מחדל", ולא הבטיח ועדת חקירה בעקבות הטבח באולם קונצרטים במוסקבה. כמעט 140 נרצחו בידי טרוריסטים, שאין ערעור על מוצאם האתני (טג'יקים) או על דתם (אסלאם), אבל רוסיה מתעקשת שהם הופעלו בידי אוקראינה. מוסקבה לא הציגה בדל של ראיה, אבל בהתפרצות של זעם היא הענישה את אוקראינה בעשרות טילים וכתב"מים איראניים.

רוסיה גם רבה עם אירופה בענייני פיננסים. מנהיגי האיחוד האירופי הודיעו כי ישתמשו בריבית על חשבונות בנק רוסים מוקפאים (3.25 מיליארד דולר), לממן סיוע לאוקראינה. הקרמלין הזהיר מפני "תוצאות הרות אסון". לשון האיומים של רוסיה היא עכשיו עניין שבשגרה. נשיא מועצת אירופה אמר השבוע כי הגיע הזמן שאירופה תייצר הרבה יותר נשק על אדמתה. אכן, פוטין עוזר לאירופים להתרכז, אם כי הם עושים כן לאט לאט.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Karpukhin
 ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Karpukhin

3 שי מחייך

סין מוסיפה להגיד דבר והיפוכו, או לפחות קצת־היפוכו. גם כאשר היא שוחרת עימותים עם ארה"ב, גם כאשר היא מתגפפת עם רוסיה ומניפה לפוטין, היא מזכירה שהיא, בניגוד לו, אינה רוצה בחורבן המערב. לה, בניגוד לו, יש תעשייה ענפה הזקוקה לשווקים. הם נמצאים בעיקרם בצפון אמריקה ובמערב אירופה.

השבוע, שליט סין שי ג'ינפינג הזמין משלחת גדולה של "אנשי עסקים, אקדמיה ואסטרטגיה" מארה"ב אל ההיכל הגדול של העם. הכול חייכו חיוכים רחבים והביעו תקוות. הג'סטה באה מייד לאחר שסין רופפה כמה מחוקי ההשקעות הדרקוניים שלה. הנדיבות הסינית באה על רקע משבר כלכלי, שגם נפט רוסי מסובסד אינו יכול לפתור. שון סטיין, יו"ר לשכת המסחר האמריקאית בסין, אמר השבוע, כי ההכרזות מעודדות, אבל "הכרזות אינן מזיזות שווקים, והבטחות אינן דוחפות השקעות".

שי ג'ינפינג, שליט סין / צילום: ap, Ng Han
 שי ג'ינפינג, שליט סין / צילום: ap, Ng Han

4 תסמונת מונגולית

שאלה חוזרת כל אימת שארה"ב מטילה עיצומים אישיים על פוליטיקאים ועל ביורוקרטים זרים היא איך זה ישפיע עליהם. מה אכפת לגנרל בבורמה, למשל, שארה"ב מקפיאה את חשבונות הבנק שלו. תשובה מסוימת קיבלנו השבוע, כאשר הליכים נפתחו בניו יורק נגד ראש ממשלה לשעבר של מונגוליה הרחוקה. תובעים פדרליים בברוקלין טוענים, שהוא קנה שתי דירות באזורי יוקרה של מנהטן בכספי מכרות גנובים. מונגוליה גדולת השטח וקטנת האוכלוסין, התקועה בין סין לרוסיה, מבורכת באוצרות טבע ניכרים. המונגולי, שוקבאאטאר באטבולד, שילם 14 מיליון דולר בשביל הדירות שהיו שקולים כנגד 20% מחוזה שחתמה חברה הונג־קונגית לקנות עופרות נחושת במונגוליה. משרד האוצר בוושינגטון הציג בחודש שעבר תוכנית להגבלת הזרימה של כסף שחור אל שוקי הנדל"ן. לפי המשרד, בין 2015 ל-2020, 2.3 מיליארד דולר הולבנו ברכישת מקרקעין בארה"ב.

5 תינוקות בני 80

השבוע קיבלנו ביטוי למשבר הדמוגרפי האיום של יפן, זה המקרב אותה אל נקודת אל־חזור בסביבות 2030. יצרנית חיתולים מקומית, ששמה 'אוג'י', הודיעה כי היא תחדל לשווק חיתולי תינוקות, ותתרכז בחיתולי מבוגרים. בשנה שעברה פחת מספר הלידות ביפן ב־5% ויותר לעומת השנה הקודמת. שליש מתושבי יפן הם בני 65 ומעלה. חלקם של בני 80 עולה על 10%. אגב, אוג'י תוסיף לייצר חיתולי תינוקות, אבל תמכור אותם באינדונזיה ובמלזיה, שרוב תושביהן מוסלמים.