גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן
איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

שוק הרכב הישראלי עבר שינויים מואצים בשנה החולפת. המעבר המהיר של לקוחות לרכב חשמלי והחדירה המואצת של כלי רכב מתוצרת סין שינו את יחסי הכוחות המסורתיים בין היבואנים והמותגים, ופתחו הזדמנויות חדשות ומקורות רווח מרשימים.

משודרגות, גם במחיר: שתי משפחתיות חדשות נחתו בארץ
זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בחשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מותגי רכב סיניים, שנמצאים בארץ פחות משנתיים, כבשו בשנה שעברה שלושה מתוך עשרת המקומות הראשונים בטבלת המסירות של 2023, מותגים ותיקים ומבוססים נדחקו לקרן זווית, וכך הלאה. המגמה בולטת אפילו יותר ברבעון הראשון של 2024.

אבל לצד ההזדמנויות יש גם לא מעט סיכונים, שנובעים בין השאר מלהיטות היבואנים להשיג זיכיונות חדשים בכל מחיר. הדוח השנתי של קבוצת קרסו מוטורס  לשנת 2023, שקיבלה בשנה שעברה את הזיכיון ליבוא "צ'רי", מספק הצצה נדירה לשינויים, שמתרחשים כיום בענף יבוא הרכב לנוכח השיטפון הסיני.

טיגו 8 של צרי. הדגם היה אחראי ב־2023 ל־16% מסך הכנסות קרסו מוטורס / צילום: יח''צ

הצד החיובי: יציבות יחסית בשנה של זעזועים

נפתח בשורה התחתונה; שנת 2023 הייתה אחת משנות המכירות הטובות ביותר בעשור האחרון של קבוצת קרסו (שממוצבת כיום בשם "פריסבי"), עם עלייה חדה בנתח השוק הכולל מ-3.9% בשנת 2022 ל-7.6%. הנתח הציב את החברה במקום החמישי בדירוג קבוצות היבוא. הכנסות החברה צמחו ב-32% לכ-4.7 מיליארד שקל, כאשר 56% מההכנסות הגיעו ממכירת כלי רכב חדש, והשאר מפעילויות לוואי.

כמו כל יבואניות הרכב, גם הקבוצה נפגעה מההאטה על רקע המלחמה, והכנסותיה ברבעון האחרון ירדו בקרוב ל-90% לעומת הרבעון המקביל ב-2022. שורת הרווח השנתי הנקי ירדה ב-47% בהשוואה ל-2022. ואולם עדיין, להציג רווח נקי של 200 מיליון שקל בשנה רצופה בזעזועים כלכליים כמו 2023 זה הישג מכובד.

בשנה שעברה נחלש השקל ביחס למטבעות יבוא הרכב העיקריים; האירו התחזק מול השקל בכ-6.9% ואילו הדולר התחזק בכ-3.1% לעומת השקל. שחיקה כזו בשקל תמיד פוגעת ברווחיות היבואנים, שרוכשים כלי רכב במטבעות הללו.

ב-2023 גם זינקה הריבית במשק לכ-4.75%, לעומת 0.1% באמצע 2022. ליבואנים, המשמעות היא התייקרות חדה של האשראי שהם נוטלים לרכישת רכב; ובמקביל, רתיעה של לקוחות מנטילת מימון לרכישת רכב.

מהדוח עולה כי מה שסייע לקרסו לצלוח את המכשולים היו מכירות רכב המותג הסיני צ'רי, שהחלו לצבור תאוצה עם תחילת 2023. אומנם כל היצוא של צ'רי לישראל התמקד בשנה שעברה בשלושה דגמי קרוס-אובר מונעי בנזין, ללא שום דגם חשמלי. אבל מהדוח ניתן ללמוד בבירור כיצד אותו "מותג בנזין" סיני אלמוני הפך למכרה זהב ושינה כליל את הפוקוס העסקי של היבואנית. מחברה "אירופית ויפנית" (רנו ניסאן ודאצ'יה) לחברה עם אוריינטציה סינית מובהקת.

על פי הדוח, מסירות צ'רי תפסו בשנה שעברה 54% מכלל המסירות השנתיות של קרסו, זינוק של 310% לעומת 2022. יתר על כן, דגם אחד בודד של צ'רי, הקרוס-אובר הגדול טיגו 8, היה אחראי ב-2023 ללא פחות מ-16% מכלל ההכנסות המאוחדות של הקבוצה, כולל פעילויות הלוואי.

 

הדגם הוותיק הזה, שהושק בשוק הסיני ב-2019 ומצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מסורתי, הצליח לייצר לקרסו הכנסות של מעל 728 מיליון שקל ב-2023. בסך-הכול רכשה הקבוצה אשתקד רכבי צ'רי בכ-1.23 מיליארד שקל, והמכירות האלה מציבות כיום את ישראל כשוק היצוא השביעי בגודלו של צ'רי בעולם, והראשון בגודלו בגוש התקינה אירופית. אין ספק, שיהיו לכך בונוסים בכל הנוגע להקצאת מלאים ודגמים חדשים.

רווחיות שמפצה אפילו על ההנחות לציי רכב

ניתן להסיק מהדוח בעקיפין, שהרווחיות של המותג צ'רי היא יוצאת דופן, וכנראה הגדולה ביותר מבין המותגים בפורטפוליו המגוון שלה. על כך ניתן ללמוד מהשיעור יוצא הדופן של מכירות קרסו לחברות ליסינג והשכרה, שחלק לא מבוטל מהן היו של רכבי צ'רי. על פי הדוח, לא פחות מ-57% מהכנסות החברה הן ממכירת כלי רכב חדשים לחברות ליסינג והשכרה, כולל לחברת הליסינג וההשכרה "פסיפיק מוטורס", שבבעלות קבוצת קרסו.

פסיפיק רכשה מהחברה האם כשליש מרכישותיה בשנה שעברה, או כ-3,488 כלי רכב. זהו זינוק של 182%, שניתן לייחס אותו בעיקר לרכישות רכבי צ'רי. אבל למרות שמכירות רכב חדש לליסינג והשכרה מתבצעות לרוב בהנחות משמעותיות ממחיר המחירון, עד כדי 10% ויותר, ובמיוחד כאשר אלה מכירות "בתוך הבית", הרווחיות של הקבוצה כולה (בניכוי רבעון המלחמה) עלתה. כלומר, במכירות של צ'רי גלומה רווחיות, שמצליחה אפילו לפצות על ההנחות לציים.

אם נשתמש בתופעה הזו כמודל לכלל ענף הרכב, אפשר גם להסיק מהדוח שחברת ליסינג, שנמצאת בבעלות ובשליטה של יבואן רכב, היא אמצעי יעיל מאוד להחדרה מהירה של מותגים חדשים ולא מוכרים לשוק הישראלי. במיוחד של מותגים סיניים.

יתר על כן, אם המפרט והמחיר של הרכב מתאים לביקוש המוסדי, כמו במקרה של סדרת הטיגו, הוא פותח בפני היבואן והמותג הרבה דלתות בענף הליסינג, שנעולות בשגרה.

לקרסו אין בלעדיות על "הפטנט". גם BYD, המותג הסיני הנמכר ביותר בישראל, נמצא בבעלות משותפת של קבוצת שלמה, הבעלים של חברת הליסינג "שלמה סיקסט". ואילו לאחרונה אלבר, השחקנית השנייה בגודלה בשוק, קיבלה זיכיון ליבוא מותג סיני. התופעה הזו יכולה להסביר חלק מקצב החדירה המסחרר של כלי הרכב הסיניים לישראל.

אבל ל"אסטרטגיה הסינית" יש גם צדדים פחות חיוביים, ואחד מהם הוא "דריסה" של מותגים ותיקים. הדוח מגלה, שבמקביל לזינוק המכירות של צ'רי נרשמה ירידה חדה במכירות המותגים המסורתיים של קרסו. מסירות ניסאן ירדו ב-2023 בכ-17% לעומת 2022, מסירות רנו התכווצו בכ-31%, דאצ'יה נחתכה ב-52% ואינפיניטי ירדה במחצית כמעט.

הצד השלילי: קניבליזציה והימורים על זיכיונות

יש מי שיגיד, שזו דווקא הוכחה לחשיבות הקריטית של יבוא מותג סיני, שיכול לשמש כ"גלגל הצלה" בשנים קשות ולפצות על קשיים אובייקטיביים של היבואן, כגון העלאת מחירים והיעדר דגמים חשמליים במותגים ותיקים.

אחרים יגידו שמדובר בקניבליזם, כלומר פוקוס המכירות של היבואן מופנה לקידום דגמי להיט סיניים, ובא על חשבון המותגים המסורתיים, ואולי גם על חשבון מערכת היחסים של היצרנים הוותיקים עם היבואן.

יתר על כן, קיים סיכון מהותי של פיתוח תלות מצד היבואן ביצרני רכב סיניים, שאין להם מחויבות ארוכת-טווח ושנים ליבואן אחד בישראל. נזכיר, שצ'רי בחרה להעניק השנה לקבוצת "כלמוביל" את זיכיון היבוא של שני מותגים שלה (ג'אקו ואומודה). קשת הדגמים של השניים עתידה להתחרות בחלק מ"דגמי הלהיט" של המותג צ'רי שמייבאת קרסו.

ולבסוף, מהדוח עולה כי קרסו ממשיכה "להמר" על זיכיונות יבוא חדשים של יצרנים צעירים. לפחות אחד מהם, של המותג הווייטנאמי VINFAST, לא הוכיח את עצמו. מהדוח עולה כי קרסו השלימה בשנה שעברה השקעה של 25 מיליון שקל ב-50% מהחברה שמחזיקה בזיכיון, אך יבוא המותג לא התממש, וספק אם יתממש ב-2024. וזה בהחלט תמרור אזהרה ל"מהמרים" בענף יבוא הרכב.

מקרסו נמסר בתגובה: "אנו נערכים לקראת השקות רבות במותגים הוותיקים של החברה, בדגש על להיטי המכירות של דאצ'יה באירופה ודגמים חדשים ומדוברים מרנו וניסאן, בינהם גם דגמי חשמל".

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?