גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כולם קונים ביטקוין": כך תיחשפו למטבע שזינק ב-250% בתוך שנה אחת

הכניסה של המטבע הדיגיטלי בדלת הראשית לוול סטריט, דרך קרנות סל עוקבות, הפכה אותו להשקעה פשוטה ונגישה, המיועדת גם למשקיעים פחות הרפתקנים - אך עדיין מסוכנת ● איך בדיוק זה מתבצע, מה המשמעויות מבחינת מיסוי, ואיזה ארנק עדיף: קר או חם?

איך להשקיע בביטקוין? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
איך להשקיע בביטקוין? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

"אתה רוצה לדעת מה קורה היום בשוק? אנשים קונים ביטקוין בכמויות. חזרנו ל-2021" - כך מספר לנו פעיל בשוק ההון, שלרוב עוסק בכלל במכשירים מסורתיים כמו מט"ח ואופציות. ואכן הביקוש למטבע לא עוצר, והוא שובר שיא חדש עם שווי של 72 אלף דולר.

הביטקוין שובר שיאים. זה מה שחושבים עליו משקיעי העל
החברה הישראלית שהרוויחה בגדול מהקפיצה בערך הביטקוין
טעות היסטורית: מה לדעתכם הנכס הטוב ביותר להשקעה לטווח ארוך?

הטרנד החם של השווקים כבר מזמן אינו נחלתם הבלעדית של צעירים או משקיעים הרפתקנים. העובדה שנכנס לפני כחודשיים בדלת הראשית לוול סטריט, דרך קרנות סל עוקבות (SPOT), הפכה את ההשקעה בו לפשוטה מאוד ונגישה. כבר לא חייבים לעשות זאת דרך בורסה ייעודית, אלא באופן פשוט, באמצעות כל אפליקציית מסחר של בנק או בית השקעות. איך משקיעים בביטקוין דרך הבורסה, מה היתרונות והחסרונות, כיצד משלמים מס על רווחים ומה עושה מי שמעדיף להשקיע במטבעות אחרים.

לפני שנצלול למה שקורה בשוק, כדאי לזכור שמדובר בנכס תנודתי בסיכון גבוה, שגם הציג בשנים האחרונות ירידות חדות.

מה הן קרנות עוקבות ביטקוין ואיך ניתן להיחשף אליהן?

לאחר מאבק משפטי ארוך, ואינסוף השערות והערכות לכאן ולכאן, בינואר האחרון אישרה רשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC, שיווק של 11 קרנות סל (ETF) עוקבות ביטקוין בשוק הספוט. מדובר במהלך ששינה את הכללים בענף והנגיש אותו. כעת כבר לא צריך ארנק דיגיטלי או סיוע של בורסה ייעודית אלא חשבון מסחר בכל בנק או בית השקעות.

המשמעות של קרן סל בשוק הספוט היא מעקב מדויק אחר ביצועי המטבע, במטרה להשיג תשואה דומה. במילים פשוטות, הקרן מחזיקה מטבעות של ממש כנכס בסיס, ולא רק עוקבת אחר חוזים עתידיים.

 

מה היתרונות ביחס לשיטה הקודמת?

היתרון המרכזי הוא כאמור הנגשה. אין צורך בארנק דיגיטלי ובהתמודדות עם כלים לא מוכרים, ואפילו עם האקרים וגניבות. ישנן 11 קרנות סל, כולן גובות דמי ניהול כאלה או אחרים, וניתן להשקיע בהן בפשטות ממש כמו בקרן נאמנות.

נוסף על כך, מספר קרנות מציעות הטבות שונות בשלב זה, שמגיעות עד לפטור מלא מדמי ניהול למשך חצי שנה. קרנות הסל הללו מופעלות על ידי חברות אמריקאיות גדולות המפוקחות על ידי הרגולטור האמריקאי. במילים פשוטות, רכישת קרנות הסל מעניקה תחושה של "ללכת בלי ולהרגיש עם" עבור משקיעים חשדנים כלפי השוק המבוזר.

מאז ההשקה בחודש ינואר, הזרמות ההון לקרנות הסל הללו נסקו, וגם לא מעט ישראלים מגלים עניין - כך מספרים גם בחברת ההשקעות "מיטב טרייד".

איך פועלת שיטת המיסוי?

ביחס לקרנות הסל, שיטת המיסוי היא פשוטה לחלוטין ודומה לרווחי הון אחרים. משקיעים הפועלים באמצעות הגופים המפוקחים בארץ, ושמים את כספם על קרנות סל, נהנים מניכויי מס במקור דרך הפלטפורמות הישראליות. כך לא צריך להתעסק בדוחות מס של המדינה ולדווח לרשות המסים. מעין מעגל סגור.

 

מה לגבי מטבעות אחרים?

נכון להיום, פועלות קרנות סל בספוט אך ורק על ביטקוין ולא על מטבעות אחרים. מי שמעדיף למשל לרכוש את'ריום, ייאלץ לעשות זאת בדרכים הישנות, עד אשר יאושרו קרנות דומות גם להשקעה בו.

יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold, מסביר כי "יש מספר גופים מוכרים ומפוקחים בארץ שדרכם ניתן לקנות מטבעות דיגיטליים. הגופים הללו מוכרים על ידי הרגולטור הישראלי ולכן מסחר דרך אחת מהפלטפורמות הללו הוא הדרך הבטוחה ביותר למסחר בשוק המבוזר".

כמו כן, ניתן להירשם דרך חברות מסחר אחרות, דוגמת קראקן, בינאנס או קוינבייס גלובל - חברות גלובליות, אך ללא הרגולציה של ישראל.

גם השקעה בביטקוין ניתן ליישם בדרך זו. עם זאת, נכון להיום ישראלים אינם יכולים להשקיע בכל מגוון מטבעות הקריפטו, כך אומר לגלובס בן סמוחה, מנכ"ל קריפטו ג'ונגל.

לדבריו, הרגולטור הישראלי האחראי על השוק "לא נותן מספיק פיקוח וודאות לגופים השונים בשוק, ומקשה על הרחבת הפעילות בארץ. אם אתה רוצה מגוון רחב של מטבעות ומעוניין בעמלות זולות, אתה חייב לפנות לגופים בחו"ל".

אבל הגופים בחו"ל מסוכנים יותר, וקריסת בורסת FTX לפני כשנה וחצי היא דוגמה הממחישה את הסיכונים.

בתוך כך, משקיעי הבורסות בחו"ל נמצאים בבעיה. סמוחה מסביר כי מצד המיסוי, מטבעות דיגיטליים נחשבים כנכס. "אם אתה מוכר מטבע לדולר או לשקל, ביצעת אירוע מס, ואתה חייב במס ובהגשת דוחות לרשות המסים". הגשת דוח עצמאי יכולה להסתכם בכמה אלפי שקלים, מדגיש סמוחה, וזאת מעבר ל-25% מס רווחי הון המוטלים על המשקיעים.

האם עדיין ניתן להחזיק קריפטו ב"ארנק פרטי"?

כן, ניתן להעביר את המטבעות לארנק פרטי, וכאן מתקיימת אופצית בחירה. ארנק קר - גוף פיזי המנותק מהאינטרנט, המתחבר למחשב באמצעות התקן USB. ברגע שהלקוח רוצה למשוך מטבעות, הוא נכנס לארנק ומבצע העברה. בשל היותו מנותק מהרשת, הארנקים הקרים נחשבים בטוחים יותר ובעלי רמת אבטחה טובה יותר.

אפשרות אחרת היא ארנק חם - אפליקציה המחוברת לאינטרנט. הוא נחשב לאפשרות פחות בטוחה מאשר הארנק הקר, אך הרבה יותר נגישה.

מה חושבים משקיעי העל

השבוע התייחס לראלי המיליארדר ביל אקמן, אמריקאי-יהודי העומד בראש קרן הגידור פרשינג סקוור. ברשת החברתית X, צייץ אקמן ותיאר תרחיש אפשרי. "העלייה בביטקוין מובילה ליותר כרייה ולגידול בשימוש באנרגיה, מה שגורם לעלייה באינפלציה ולפיחות בדולר", כתב.

"הדבר מגביר את הביקוש לביטקוין ולכרייה, מה שמניע ביקוש נוסף לאנרגיה, וכך המעגל ממשיך. הביטקוין עולה עד אין־סוף, מחירי האנרגיה מרקיעים שחקים והכלכלה מתמוטטת. אולי כדאי שאקנה קצת ביטקוין".

הציוץ של אקמן הוביל לשורה של תגובות מצד משקיעים בקהילת הביטקוין, ביניהם מייקל סיילור, מייסד ומנכ"ל חברת מיקרו-סטרטג'י, שמחזיקה כיום בביטקוין בשווי של 11 מיליארד דולר. "כדאי שתקנה קצת ביטקוין, אבל לא מהסיבות שציינת", אמר סיילור. "לרוב, כריית הביטקוין מורידה את מחירי החשמל בעבור צרכנים אחרים ולא מעלה אותם. תודיע לי אם תרצה לדון בנושא אחד על אחד".

באתר יאהו פייננס, פורסם כי אקמן לרוב התרחק מביטקוין וממטבעות קריפטוגרפיים באופן כללי, אף שב-2022 ציין כי עשה כמה השקעות קטנות בפרויקטים ובקרנות הון סיכון של קריפטו. "אני משקיע יותר כבעל תחביב שמנסה ללמוד מאשר כמשקיע זהיר", אמר אז אקמן.

"משקיעי על" בוול סטריט הביעו מספר גישות כלפי המטבע בשנים האחרונות. כך למשל כינה אותו וורן באפט בעבר "רעל עכברים". עמדתו של באפט לא השתנתה גם בחלוף כמה שנים.

לעומתו, משקיעים כמו המיליארדר מארק קיובן או היזם פיטר ת'יל מביעים באופן עקבי תמיכה גורפת בהשקעה במטבע.

עוד כתבות

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים