ארה"ב | פרשנות

מחלוקת על ביציות מוקפאות באלבמה עשויה להטות את הכף בבחירות בארה"ב

טראמפ ממשיך לדהור אל מועמדות הרפובליקאים, לאחר ניצחון סוחף נוסף, הפעם בדרום קרוליינה • החלטה מעוררת מחלוקת של בית משפט באלבמה, כי מבחנה הנושאת ביצית מופרה בתנאי הקפאה ראויה למעמד של ילד, עשויה להסיט קולות לעבר המפלגה הדמוקרטית

ביציות מוקפאות במרפאת פוריות, בפלורידה / צילום: ap, Lynne Sladky
ביציות מוקפאות במרפאת פוריות, בפלורידה / צילום: ap, Lynne Sladky

את דונלד טראמפ אי אפשר עוד לעצור בדרכו אל מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות. הוא גרף בשבת את כל ציריה של מדינת דרום קרוליינה לוועידת המינוי הרפובליקאית, שתתכנס באוגוסט.

וורן באפט במכתב המשקיעים הראשון מאז מותו של צ'ארלי מאנגר
תחליף לטיל בליסטי: הסיוע האמריקאי החדש לאוקראינה

זה הסיבוב הרביעי של המקדימות הרפובליקאיות, וטראמפ ניצח בקלות יתרה בכל שלושת הקודמים. בראשון עדיין היו לו מספר יריבים, אבל רק אחת מהן נשארה, ניקי היילי, שכיהנה כשגרירה באו"ם בימי נשיאותו. תבוסתה בדרום קרוליינה היא רבת סמליות, מפני שהיא הייתה המושלת הפופולרית של המדינה במשך שמונה שנים, לפני שנקראה לשמש את טראמפ.

הוא גבר עליה בהפרש ניכר, 60% לעומת 40%. אבל היא לא נמחצה. עדיין רוח חיים באפה. ומה שחשוב במיוחד, הרבה כסף נשאר בקופת הבחירות שלה. באמריקה, טוענים לנשיאות מקדימים לנשור מפני שמשאביהם כלים. היא תוכל להוסיף ולהתמודד לפחות עד תחילת החודש הבא.

ב־5 במארס יהיו בחירות מקדימות ב־16 מדינות, מאורע ארבע־שנתי רב־עניין המכונה "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday). בדרך כלל תהליך הבחירות המקדימות מסתיים סביב התאריך הזה, למעשה אם גם לא להלכה. מה תעשה היילי אם טראמפ יחזור ויגרוף? היא אומרת שבדעתה להישאר במירוץ על אף הפסדיה, מפני שעצם נוכחותה מספקת למצביעים הרפובליקאים חלופה ותזכורת; תזכורת שגם טראמפ וגם הנשיא ביידן נמאסו על רוב גדול של האמריקאים.

"אני רואת־חשבון במקצועי"

הסקרים מראים כי בערך 70% מן הבוחרים היו מעדיפים בחירה שונה. היילי מזכירה לבוחרי מפלגתה את מומי אישיותו של הנשיא לשעבר, את 91 סעיפי האישום התלויים ועומדים נגדו בארבעה בתי משפט ואת הקנסות הענקיים שהוא צובר, כמעט חצי מיליארד דולר. לפי שעה אין כל סימן שהרפובליקאים מקשיבים לה. סקרי היציאה מן הקלפי מראים כי כל הפלחים הדמוגרפיים של המפלגה הצביעו לטובת טראמפ. 

טראמפ בדרום קרוליינה, בשבת / צילום: ap, Andrew Harnik
 טראמפ בדרום קרוליינה, בשבת / צילום: ap, Andrew Harnik

היה לפחות נתון בסקרי היציאה, הצריך להדאיג את טראמפ. בערך 20% מן המצביעים אמרו שלא יתמכו בו בבחירות הכלליות. אם הנתון הזה יחזור על עצמו במדינות הנחשבות למתנדנדות, שבהן הפרשי הניצחון וההפסד נמדדים בשברי אחוז, עריקה של חמישית המצביעים הרפובליקאים עלולה לשמוט את הקרקע מתחת לרגלי טראמפ.

"אני רואת־חשבון במקצועי", אמרה היילי בהיוודע תבוסתה, "אני יודעת ש־40% אינם 50%. אבל אני גם יודעת ש־40% אינם איזו קבוצת־שוליים קטנטנה. אלה מספרים עצומים של מצביעים במקדימות של מפלגתנו, האומרים שהם רוצים חלופה". 

סלחנותם של "הנולדים מחדש"

מעניינת ביותר היא התמיכה המסיבית בטראמפ מצד נוצרים שמרנים, אלה המתוארים כ"אוונגליסטים", זאת אומרת פרוטסטנטים ש"נולדו מחדש". זה תהליך חצי־מיסטי, שבו המאמין או המאמינה מכוננים יחסים "אישיים" עם ישו משיחם.

בדרום קרוליינה, חמישית הנוצרים הם אוונגליסטים, והם תומכים ברוב עצום במועמדים רפובליקאים. זה מצב העניינים בכל רחבי ארה"ב. טראמפ נבחר לנשיא ב־2016 בזכות תמיכתם של האוונגליסטים - ובזכות סלחנותם. אף כי הם חסידים של ערכים חברתיים מסורתיים, הם מחלו לטראמפ על גסות רוחו, את הזלזול המופגן שלו בנשים, ואת התעלמותו התכופה מן ההתחייבויות הכרוכות במוסד הנישואים.

הם חזרו וסלחו לו גם בהצבעה של שבת בדרום קרוליינה, אף כי הוא עומד למשפט על חשד ששילם דמי שתיקה לכוכבת של סרטי פורנו, אשר איימה לחשוף את יחסי המין ביניהם.

האוונגליסטים מפורסמים בנטייתם להעניש פוליטיקאים ימנים שסטו מדרך הישר, כולל מקרה מפורסם של מושל לשעבר בדרום קרוליינה עצמה. אבל בטראמפ לא דבק רבב. הוא מוסיף לסמוך על תמיכת אוונגליסטים, ונראה שהוא אמנם יוסיף ליהנות ממנה.

אחד העניינים המעסיקים ביותר את המצביעים האוונגליסטיים הוא הפלות מלאכותיות. כניסתם לפוליטיקה כגוש מצביעים מאוחד התרחשה לפני 50 שנה ויותר, כאשר בית המשפט העליון העניק הגנה חוקתית לזכות האשה להפלה מלאכותית.

האוונגליסטים ייחלו ליום שבו נשיא רפובליקאי וסנאט רפובליקאי ימנו די שופטים שמרנים לבית המשפט העליון, כדי שהם יבטלו את הפסיקה של 1973. מבוקשם ניתן להם לבסוף לפני שנתיים. בית המשפט החזיר את ההחלטה על חוקיותן של הפלות מלאכותיות לידי כל אחת מ־50 המדינות. חלקן, מהיותן אולטרה־שמרניות, האצילו מעמד של בני־אדם מלאים לעוברים, שעתה זה נוצרו ברחם אמותיהם.

כה אמר אלוהים לירמיהו

בשבוע שעבר, בית המשפט העליון של המדינה הדרומית השמרנית מאוד אלבמה הרחיק לכת עוד יותר. הוא קבע כי מבחנה הנושאת ביצית מופרה בתנאי הקפאה, מחוץ לרחם, ראויה למעמד של ילד. בית המשפט של המדינה הסמיך משפחות לתבוע בתי חולים ומרפאות על "הריגה בשוגג של קטין", לאחר שמבחנותיהן ניזקו כאשר הוצאו מן המקרר.

פסק הדין עורר תדהמה כמעט כללית. בעיני מגיני הזכות להפיל הוא אישר שביטול ההגנה החוקתית על הפלות מאפשר הרחבה מרחיקת לכת של ההתערבות הפוליטית בתהליך הרבייה.

נראה שגם בימין שוררת הסכמה שבית המשפט באלבמה הגזים, מפני שהוא מעמיד בספק את יכולתם של זוגות ושל יחידים ליזום הפריה מלאכותית. מרפאות באלבמה כבר הודיעו שהן יחדלו להציע שירותי הפריה, מפני שפחד החוק נופל עליהן. אמנם התובע הכללי של אלבמה, שהוא איש ימין, מבטיח שלא לתבוע איש; אבל מאימתי אפשר לסמוך על קפריזה פרטית של תובע פוליטי (רוב מדינות ארה"ב בוחרות את תובעיהן, ברמה המדינתית והמחוזית)?

לחץ מופעל עכשיו על האסיפה המחוקקת של אלבמה לחוקק חוק שיגן על הפריה מלאכותית. אבל שורר חשש שמדינות אחרות, הלהוטות לצמצם עד מינימום את הבחירה החופשית של נשים בתהליך ההפריה וההריון, יילכו בעקבות בית המשפט של אלבמה.

לשון הפסיקה של בית המשפט ספוגה טיעונים דתיים מפורשים. בית המשפט מצטט קדושי כנסייה, תיאולוגים נוצריים, וגם מביא ציטוטים מן המקרא. אחד הציטוטים הוא פסוק מפורסם מספר ירמיהו, המשמש מתנגדי הפלות מאז ומעולם, "בטרם אצורך, בבטן ידעתיך, ובטרם תצא מרחם הקדשתיך". בעל טור בניו יורק טיימס כותב כי לשון בית המשפט מאיימת "להפוך את ארה"ב לתיאוקרטיה", זאת אומרת ארץ בשלטון דתי.

הדמוקרטים מקווים שהמחלוקת תשפר את סיכוייהם בבחירות. בשנתיים האחרונות, הוויכוח על הפלות עזר לשורה של מועמדים דמוקרטיים בהתמודדויות קריטיות. הרושם שרפובליקאים חותרים לצמצום חרויותיהן של נשים יכול להטות את הכף נגד מועמדי המפלגה בנובמבר, כולל טראמפ עצמו. הדילמה הרפובליקאית היא איך להפיג את הרושם הזה מבלי לאבד את תמיכת האוונגליסטים.

ישראלים, אוקראינים ומי־לא היו מעדיפים להניח שהבחירות באמריקה יוכרעו על יסוד שאלות של ביטחון לאומי ושל אינטרסים גלובליים. למעשה, אין זה כלל מן הנמנע שאת הכף יטו ביציות מוקפאות במקרר באלבמה. שיכחו־נא את החיווי המפורסם "זו הכלכלה, טמבל". מעכשיו הגידו־נא, "זו המבחנה, טמבל".

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.