המנהל החדש של רשות החברות משחרר את ההפרטה התקועה של דואר ישראל

הליך הפרטת הדואר הושק רשמית לפני חצי שנה, אך מאז התנהל בעצלתיים • יחד עם זאת, על רקע המלחמה והחשש מפני משבר כלכלי, העיתוי הנוכחי למכירת הדואר רחוק מלהיות אידיאלי ועלול להרחיק משקיעים

דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן
דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

התקדמות בהפרטת דואר ישראל: הוועדה למכירת מניות המדינה תתכנס היום (שני) כדי לאשר את פתיחת חדרי המידע למתמודדים על רכישת הדואר מידי המדינה. 

המילואימניקים נקרעים: "פתאום התחיל לחלחל פחד שיסתדרו בלעדיהם"
בסוף גם הלקוחות מבינים שנלחמים על הבית

הליך הפרטת הדואר הושק רשמית לפני חצי שנה. מאז התנהל בעצלתיים, מסיבות שונות, בהן ניסיונות ההדחה של יו"ר הדואר על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, הקרבות בין השר הממונה על רשות החברות דודי אמסלם לבין המנהלת המתפטרת של הרשות מיכל רוזנבוים, וכן בגלל פרוץ המלחמה. 

בתחילת השבוע החליף את רוזנבוים ברשות החברות יעקב (ינקי) קוינט על תקן ממלא מקום, במקביל לתפקידו כמנהל רשות מקרקעי ישראל. המהלך הראשון של מנהלה החדש-ישן של רשות החברות היה לכנס את הוועדה, שנדרשת לפתיחת השלב הבא במכרז הדואר. 

הוועדה לא כונסה בתקופה האחרונה, כאשר ברקע טענה רוזנבוים שהשרים אמסלם וקרעי מעוניינים לפוצץ את ההפרטה. קוינט החליט לכנס את הוועדה בכל מקרה, ולצורך כך לא נדרש לאישור רשמי מהשרים בשלב זה. קוינט עומד בראש הוועדה, שתעבור על רשימת המציעים ותחליט מי מהם יעברו לשלב הבא.

על רכישת הדואר מתמודדות בשלב מקדים זה 11 קבוצות, בהן דפוס בארי מעוטף עזה, שביקשה לדחות את המכרז בחצי שנה על מנת שתוכל להשתתף בו לאחר האסון שנחת על הקיבוץ ב-7 באוקטובר. עם זאת, רשות התחרות פרסמה באחרונה חוות דעת שממליצה לפסול את דפוס בארי מההתמודדות, מחשש לפגיעה בתחרות. 

על רקע המלחמה והחשש מפני משבר כלכלי, העיתוי הנוכחי למכירת הדואר רחוק מלהיות אידיאלי ועלול להרחיק משקיעים. לדוגמה, רק אתמול דיווחנו שבנק דיסקונט מבקש לדחות בשנה את מכירת חברת כרטיסי האשראי כאל, בניסיון להמתין עד אחרי שתשכח הסערה הכלכלית וקל יותר יהיה למקסם רווחים במכירה. אולם, ברשות החברות לא מעוניינים להמתין עוד עם מכירת הדואר. שם מסבירים כי התארכות הליך המכירה עלול להביא לנשירת מציעים בדרך. 

המטרות המרכזיות שהציב קוינט עם כניסתו לתפקיד הן השלמת מהלכים שקידם במהלך כהונתו בראש רשות החברות, בשנים 2017-2020. בהם, הפרטת הדואר, כמו גם הנפקת התעשייה האווירית. בסיבוב הקודם, הציע קוינט למכור עד 40% מאחזקות המדינה בחברת הדואר. התהליך שיצא לפועל בסופו של דבר קובע מכירה של 100% מהאחזקות לרוכש יחיד.