שתי שכונות על הטיילת באשדוד: אחת צפויה לעבור שינוי ולהפוך לאחת המבוקשות בעיר

רבא א' מול רובע ד': שתי השכונות היו בעברן מרכזיות יותר באשדוד, אך איבדו עם השנים את יוקרתן לשכונות החדשות • רובע א' סובל מתדמית רעה אך צפוי לעבור מהפך בשנים הקרובות

אשדוד / צילום: Shutterstock
אשדוד / צילום: Shutterstock

השכונות: אשדוד הוקמה בשנות ה־50 של המאה הקודמת על מנת לספק למדינה הצעירה נמל ימי ותשתיות נוספות בדרומה. רובע א', הוותיק ביותר בעיר, הוקם ראשון על בסיס מעברת אשדוד ים, שאכלסה עולים ממרוקו, ממצרים ומרומניה.

יותר למכירה, פחות להשכרה: צעדי המדינה לשיווק דירות בפריפריה
בית בגליל העליון עלה מיליוני שקלים. מה יקרה עכשיו למחירים?  

כעבור שנים מספר הוקם שיכון של קוטג'ים במערב הרובע עבור עובדי תחנת הכוח החדשה שהחלה לפעול בעיר, ועם השנים נוספו שיכונים נוספים ומילאו את מה שלימים נהיה הרובע הראשון של העיר.

הבנייה בשכונה כוללת מבני שיכון בסגנונות שונים, קוטג'ים, ומספר מגדלים מודרניים שנבנו בשנים האחרונות במסגרת התחדשות עירונית.

רובע ד' באשדוד הוקם בשנות ה־70 וה־80 של המאה הקודמת, ועד להקמת שכונות הווילות החדשות יותר בדרום העיר הוא היה נחשב לרובע היוקרתי של העיר. הרובע מחולק לארבעה מתחמי מגורים - במערב הרובע ישנו מתחם של קוטג'ים וצמודי קרקע, בעוד ששאר הרובע כולל בעיקר מבני שיכון, ובלב כל מתחם ישנם מבני ציבור וגינות. 

מוסדות ציבור: ברובע א' יש שלושה בתי ספר יסודיים - אחד ממלכתי ושניים מהזרם הממלכתי דתי. כמו כן ברובע יש שני מתנ"סים, וחמישה מבני דיור מוגן. בעשורים הראשונים של העיר תיפקד הרובע כמרכז העיר, וכלל את המרכז המסחרי הראשון, וכן חנויות, מסעדות ובתי קפה לאורך הרחובות רוגוזין ושבי ציון, ואת קולנוע "דגון", אצטדיון הכדורגל העירוני, והתחנה המרכזית. בנוסף הוקמו מוסדות חינוך כמו בית הספר לקציני ים אורט אשדוד, וכפר הנוער נווה גלים. בנוסף כולל הרובע מבני ציבור שונים, ומספר גינות ציבוריות, וממערב לו נמצאת טיילת הים וחופי רחצה.

מבני הציבור ברובע ד' כוללים שלושה בתי ספר יסודיים, בית ספר על יסודי, בית ספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים, ובית ספר למחוננים. בנוסף יש בו את מתנ"ס גולדה, כשמונה בתי כנסת, מוזיאון לתרבות הפלשתים, ומרכז מסחרי גדול. לאחר הקמתו היה הרובע אחד המרכזיים בעיר, ואכלס את מבנה העירייה והתחנה המרכזית, אך אלה עברו לרובע הקריה בשנות ה־2000, והרובע הפך לפחות מרכזי עם הקמת רובעים חדשים בדרום העיר. סמוך לרובע נמצא פארק אשדוד ים המרכזי שמכיל מגוון אטרקציות, כמו אמפי אשדוד.

פיתוח עתידי: בשל גיל הבניינים ברובע א' ומצבם הירוד, רובו צפוי להתחדש בעשורים הקרובים, וכיום מקודמים פרויקטים שיוסיפו כ־5,300 דירות חדשות לכ־5,850 הדירות הקיימות ברובע.

ברובע ד' מקודמים מספר רב של פרויקטי התחדשות עירונית, עם תוספת מתוכננת (כיום) של כ־1,350 דירות לכ־5,000 הדירות הקיימות ברובע. מספר זה צפוי לגדול, ככל שפרויקטים חדשים יבשילו.

תחבורה: תושבי רובע א' נהנים מקישוריות טובה בזכות רחובות ראשיים שמקיפים אותו, לרבות שדרות הרצל הראשיות שכוללות נתיבי תחבורה ציבורית, וצפויים להתרחב במסגרת התחדשות עירונית והקמת רובע לכיש מצפון. בנוסף, הכניסה הראשית לעיר מצפון לרובע עוברת בימים אלה שדרוג, מחלוף והרחבה.

גם תושבי רובע ד' נהנים מקישוריות טובה בזכות רחובות ראשיים שמקיפים אותו, לרבות שדרות הרצל שכוללות כאמור נתיבי תחבורה ציבורית, ובזכות קווי האוטובוס הרבים שעוברים בו, ובתחנה המרכזית שנמצאת במרחק לא רב ממנו. בנוסף, נהנים התושבים מקרבה לרובע הקריה, שכולל מגוון מבני ציבור, קניונים, ומוסדות תרבות.

שורה תחתונה: טל קופל, מנכ"ל מדלן: "רובע א' ורובע ד' היו - כל אחד בזמנו הרובע המרכזי והיוקרתי של אשדוד, אך עם השנים הבכורה עברה לרובעים חדשים יותר. רובע ד', החדש יותר, זוכה עדיין לתדמית טובה יותר ולמחירים גבוהים יותר. עם זאת, ההתחדשות העירונית המשמעותית שמקודמת כיום ברובע א', בנוסף לקרבה שלו לרובע לכיש שמוקם מצפונו ולכניסה המתחדשת לעיר, צפויים להפוך אותו למבוקש יותר בעשורים הקרובים".