האם דפוס בארי יהפוך לבעליו של דואר ישראל?

לפני כשנה החליטה הממשלה להפריט את דואר ישראל, באמצעות מכירת מניות המדינה בחברה במכרז • דפוס בארי שהינו אחד המתמודדים במכרז, מבקש כעת לדחות את המכרז בחצי שנה • מנכ"ל בית הדפוס: "אם התהליך להפרטת הדואר יתחיל כעת, הסיכויים שלנו לזכות במכרז יהיו נמוכים באופן דרמטי"

דואר ישראל. נמצא בקשיים כלכליים / צילום: שחר פליישמן
דואר ישראל. נמצא בקשיים כלכליים / צילום: שחר פליישמן

האם "דפוס בארי" מהקיבוץ שספג את אחת מהמכות הכבדות במלחמה, יהפוך לבעלי דואר ישראל, החברה הממשלתית שעומדת בפני הפרטה? בעקבות בקשת בית הדפוס לדחות את המכרז על הדואר בחצי שנה, התקיימה היום ישיבה בוועדת הכלכלה, שבה התגלתה סתירה בין הרצון לסייע לדפוס בארי להשתתף במכרז, לבין הצורך לסיים אותו במהירות, עקב הידרדרות במצבו הכלכלי של הדואר.

הגיע הזמן להפסיק להחזיק את המכנסיים בידיים כי הם לא יפלו: הכלכלן הכי קרוב לנתניהו פותח הכול
עסקים מנסים להגיש בקשה לפיצוי אבל המערכת קורסת, "אפשר להשתגע"

לפני כשנה החליטה הממשלה להפריט את דואר ישראל באמצעות מכירת מניות המדינה בחברה במכרז. הליך המכירה החל בספטמבר האחרון, בהשתתפות דפוס בארי. עקב המלחמה ביקש בית הדפוס לרשות החברות לדחות את המכרז בחצי שנה.

במהלך הדיון, הדרג הפוליטי היה מאוחד בגישה של לאפשר לדפוס בארי להישאר במכרז, אל מול הפקידים, שחשפו בעיות שעלולות לצוץ מהדחייה.

השר לשיתוף פעולה אזורי ורשות החברות, שר במשרד המשפטים והשר המקשר בין הממשלה לכנסת דוד אמסלם, אמר כי "יש לנו חובה מוסרית לאפשר לדפוס בארי להתמודד על המכרז הזה ולאפשר לכם להתארגן. מהרגע שדואר ישראל יופרט, לא יחולקו מכתבים בפריפריה".

אמסלם המשיך את ההתנגחות המתמשכת שלו מול רשות החברות ואיים, כי אם רשות החברות לא תפעל לפי גישה זו, הוא יביא את ההחלטה על דחיית המכרז לוועדת השרים.

עמיתו, שר התקשורת שלמה קרעי, אמר כי "אני מוכן לחתום על כך שהמטה המרכזי של הדואר יתנהל מעוטף עזה. יחד עם זאת, צריך לוודא שהזכויות של עובדי חברת הדואר לא נפגעות כתוצאה מהמהלך. אני מחויב לבארי מוסרית וניהולית, אבל אני מחויב גם לעובדי הדואר".

"נעשה ככל יכולתנו לאפשר התמודדות של דפוס בארי במכרז"

ואולם בכירות ברשות החברות שהשתתפו בדיון, עו"ד מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות ומיכל רוזנבוים מנהלת הרשות, הדגישו כי אכן הם מצדדות בהשתתפות דפוס בארי במכרז, אך עדיין הבירורים לגבי בית הדפוס טרם הושלמו: "רשות התחרות צריכה להעביר המלצה על גופים שמתמודדים במכרז ויכולים להוות בעיה מבחינת ניגוד אינטרסים ותחילת המלחמה פגעה בהליך המכרז", אמרה כהן. "הרצון שלנו לתמוך בתושבי עוטף עזה הוא גדול מאוד. השלמנו את חוות הדעת כלפי כל החברות שניגשו למכרז, ואנחנו נמצאים בתהליך מול דפוס בארי כדי להשלים את חוות הדעת שלנו ברגישות המתבקשת לאור המלחמה. זכייה אפשרית של דפוס בארי במכרז על הדואר זה מצב מורכב מבחינה תחרותית למשק. דפוס בארי מחזיקים בחברות נוספות ויש לכך השפעות מבחינת התחרות במשק".

ככל הנראה כהן כיוונה בין הייתר לחברת "מסר", חברה שבה שותפה בארי (יחד עם בר ואביב שיגור), שעוסקת גם בדיוור.

מנהלת הרשות רוזנבוים פנתה לשר אמסלם וביקשה ממנו להפסיק עם הפוליטיקה. "אנחנו נעשה ככל יכולתנו כדי לאפשר התמודדות של דפוס בארי במכרז", אמרה. "אנחנו צריכים למצוא את נקודת האיזון בין הצורך לשמור על תהליך ההפרטה מצד אחד, לבין חוסר הפגיעה בדפוס בארי", סיכמה.

גם מנכ"ל דפוס בארי בן סוכמן הגיע לישיבה והצהיר, כי מאז פרוץ המלחמה בית הדפוס הצליח לחזור למתכונת עבודה. "למעלה מ- 150 עובדים מגיעים כל יום לקיבוץ לעבודה במפעל באוטובוסים ממוגנים ובליווי צבאי", אמר, אך הזהיר כי "אם התהליך להפרטת הדואר יתחיל כעת, הסיכויים שלנו לזכות במכרז יהיו נמוכים באופן דרמטי. צו השעה הוא לדחות את מכרז הפרטת הדואר בחצי שנה כדי לאפשר לנו להשתקם ולהתמודד כשווים במכרז הזה".

ירידה בהכנסות הדואר בגלל המלחמה

ואולם לא רק ניגודי אינטרסים אפשריים עלולים לדחות את פניית בית הדפוס, אלא גם מצב דואר ישראל, שמחמיר והולך ולפיכך יש למדינה גם אינטרס שלא לדחות את המכרז. נועם דן מאגף התקציבים במשרד האוצר ייצג את הגישה הזו כשאמר, כי "מצב חברת הדואר הוא לא מזהיר, והמלחמה הרעה את המצב עוד יותר. בעקבות המלחמה, יש ירידה משמעותית בהכנסות ועלייה בהוצאות. דחייה בהפרטה גורמת למצב בעייתי למשקיעים זרים וגורמת להעמקת הבור הכלכלי של הדואר. הממונה על התחרות צריכה לגבש את הדעה שלה לגבי התמודדות של דפוס בארי במכרז. שיעבוד הנכסים של דואר ישראל יאפשר לחברה להחזיק ראש מעל המים מבחינה כלכלית עד לסיום תהליך ההפרטה".

בעניין זה הזהיר מנכ"ל הדואר דוד לרון ואמר, כי "בגלל המלחמה אנחנו סופגים ירידה של 30% בפידיון ההכנסות שלנו. כל דחייה בתהליך המכרז פוגעת בדואר ישראל ופוגעת במשקיעים שרוצים לגשת למכרז".

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה סיכם את הדיון בבקשה, שרשות התחרות תעביר בתוך 30 יום החלטה סופית לגבי השתתפות של דפוס בארי במכרז ושמשרד האוצר ורשות החברות ימצאו דרכי פתרונות לסוגיות המשפטיות ולסייע לדפוס בארי לגשת למכרז.