ההפתעה שחיכתה לבאי תערוכת הנשק הגדולה של דובאי

השבוע מתקיימת אחת התערוכות החשובות והוותיקות בעולם הנשק המציגה בעיקר מערכות בתחום האוויר • התערוכה מתקיימת פעם בשנתיים וב-2021 היתה בה נציגות ישראלית מפוארת, אך לא הפעם • הדוכן של התעשייה האווירית נחסם בסרט אדום והוא לא היחיד

הדוכן של התעשייה האווירית בתערוכה הביטחונית בדובאי, השבוע / צילום: Reuters, Alexander Cornwell
הדוכן של התעשייה האווירית בתערוכה הביטחונית בדובאי, השבוע / צילום: Reuters, Alexander Cornwell

דוכני התצוגה של התעשייה האווירית, רפאל ומשרד הביטחון בתערוכת Dubai Airshow שנפתחה אתמול באיחוד האמירויות נותרו ריקים. זאת בשל הגיוסים לצה"ל והגברת שרשראות הייצור.

המומחה שמאמין: נסראללה עדיין לא חושב שהבסנו את חמאס
ראיון | זו כבר מיני מלחמה": המומחית שבטוחה - כך ישראל צריכה להתנהל מול חיזבאללה

לפי דיווח ברויטרס, דוכן התצוגה של התעשייה האווירית נחסם בסרט אדום. בד בבד, התצוגה של אלביט הייתה מאוישת באמצעות הצוות המקומי שהפעיל את הביתן. חלק מהאסטרטגיה של אלביט היא שבכל מקום היא מפעילה חברה מקומית עם מנכ"ל וצוות מקומי.

ככלל, זו הפעם הראשונה מאז הסכמי אברהם, שהביתן הישראלי בתערוכה כה מדולדל. בדיפנס ניוז ציטטו הודעה של משרד הביטחון בנוגע לתערוכה: "לאור המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, סיב"ט החליטה לא לפתוח את הביתן הלאומי בתערוכות צבאיות בינלאומיות עד להודעה חדשה".

המלחמה השפיעה גם על הדוכן האמריקאי

מלחמת חרבות ברזל משפיעה על התערוכה לא רק בזווית הישראלית. ארה"ב החליטה שלא להציג את מערכת ההגנה האווירית פטריוט, ובמקום זאת להעבירה לטובת פעילות מבצעית.

לפי דיווח בוולסטריט ג'ורנל, סוללת הטילים של צבא ארה"ב, ששוויה כמיליארד דולר, נאלצה להתפנות מאולמות התצוגה, הועמסה על משאיות צבאיות ומצאה עצמה כנחוצה בהגנה על כוחות אמריקאים המבוססים ברחבי המזרח התיכון.

עיקר העבודה של סוללת פטריוט התמקדה בהתקפות מצד ארגוני מיליציה בגיבוי איראן שהתגברו מאז ה־7 באוקטובר. בעקבות כל אלה, בפנטגון זנחו את התוכניות לתערוכה והתמקדו בפעילות מבצעית של ממש.

בתערוכה האווירית, שמתרחשת בין ה-13-17 לנובמבר, משתתפים כלל המותגים הבכירים בעולם. התערוכה התקיימה לראשונה בשנת 1986, אך רק מ-2017 היא החלה להתקיים כל שנתיים - כאשר 2021 הייתה הופעת הבכורה הישראלית והמרשימה.

בין החברות שמציגות שם נמנית החברה הביטחונית הגדולה בעולם, לוקהיד מרטין, עם היקף הכנסות מתחום הביטחון של כ-63.3 מיליארד דולר ב-2022. לצורך ההשוואה, RTX, שמדורגת במקום השני ברשימת 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם של "דיפנס ניוז", סיימה את 2022 עם היקף הכנסות מתחום הביטחון של "רק" 39.6 מיליארד דולר.

מי שמנצלת את התערוכה היטב היא סין שממנה מציגות, למשל, מרכז הנדסת רכיבי התעופה (CACEC) והתאגיד הלאומי לייבוא וייצוא טכנולוגיות תעופה.