סמוטריץ' הפתיע את האוצר: טווח הפיצויים המלאים לעסקים יורחב עד באר שבע

שר האוצר הודיע בוועדת הכספים על הכפלת טווח הזכאות לפיצויים מוגדלים לעסקים למרחק של עד 40 ק"מ מגבול עזה - כך שיכלול גם את אשדוד ובאר שבע • במצגת שהועברה במהלך הדיון בוועדה צוין כי טווח הפיצויים יהיה עד 20 ק"מ, מה שממחיש שנערכו שינויים של הרגע האחרון

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודיע על הכפלת טווח הזכאות לפיצויים מוגדלים לעסקים, למרחק של עד 40 ק"מ מגבול עזה - לעומת 20 ק"מ במתווה שהגיש משרד האוצר.

שאלות ותשובות | כך תקבלו עד 1.2 מיליון שקל מהמדינה: כל מה שצריך לדעת על תוכנית הפיצויים לעסקים
"ההשפעות הן דרמטיות": האוצר חושף את עלויות המלחמה ומעדכן את תחזית הגירעון

הודעתו של סמוטריץ', שבצידה עלויות המוערכות במיליארדי שקלים, תפסה בהפתעה חלק מגורמי המקצוע במשרד. בתחילת דיון שנערך היום (א') בוועדת הכספים על מתווה הפיצויים, הודיע אחד מיועציו של סמוטריץ' כי: "שר האוצר שוחח לפני מספר דקות עם ראשי עיריית באר שבע ואשדוד. תקנות מס רכוש שנביא לכאן בוועדה בימים הקרובים, יחולו מ-7 קילומטר עד 40 קילומטר. נייצר פתרונות משפטים לעניין הזה, יש מורכבות ויש לראות איך פותרים אותה".

גורמים בכירים במשרד האוצר הביעו בשיחות סגורות התנגדות נחרצת להחלטה של סמוטריץ' להגדיל את טווח הפיצויים ל-40 ק"מ. בראייה אוצרית, המשמעות היא פיצויים מוגדלים לכ-260 יישובים, למשך תקופת לחימה שמשכה עדיין לא ידוע, בהיקפים של מיליארדי שקלים רבים. היו באוצר מי שהרגישו כי ההחלטה של סמוטריץ' משקפת התפרקות בתהליכי עבודת המטה הסדורה במשרד.

במצגת שהעבירו אנשי משרד האוצר במהלך הדיון בוועדה, צוין שטווח הפיצויים יהיה עד 20 ק"מ בלבד, באופן שממחיש את השינויים של הרגע האחרון. ההחלטה הזו לא עלתה גם בסיכומים פנימיים של האוצר בסוף השבוע האחרון, בו נערכו לקראת הדיון בוועדה.

במבצעים צבאיים קודמים, טווח הפיצויים עמד על 40 ק"מ מהגדר. בניגוד לעבר, במלחמה המתרחשת כעת, מתווה הפיצויים כולל סיוע מסוים לכל העסקים ברחבי הארץ שנפגעו משמעותית בהכנסותיהם. לכן, באוצר תחילה רצו להשאיר את טווח הפיצויים המלאים על 7 ק"מ בלבד, ולאחר ביקורות רבות, השתכנעו להציע מסלול מוגדל גם בטווח של 7-20 ק"מ. אולם, זה עדיין השאיר בחוץ ערים כמו אשדוד ובאר שבע, שבמבצעים קטנים יותר זכו להחזרים מלאים על אובדן הכנסות.