העצמאים שוב במצוקה: "עסקים כרגע לא עובדים. זה יותר גרוע מהקורונה"

ביטול הזמנות ואירועים, גיוס עובדים למילואים ורחובות בלי קונים - אלו הקשיים שאיתם מתמודדים העסקים הקטנים והבינוניים בעשרת הימים האחרונים • גם האמון בתוכניות הסיוע הממשלתיות שמתגבשות נמצא בשפל המדרגה: "זה דז'ה וו לקורונה - מענק חד–פעמי, שאחר כך יבקשו אותו בחזרה"

עסקים סגורים בירושלים עקב המצב הביטחוני / צילום: הרצל זאדה
עסקים סגורים בירושלים עקב המצב הביטחוני / צילום: הרצל זאדה

רחובות רפאים, שורות-שורות של חנויות סגורות, וגם החנויות הבודדות שפתוחות ריקות מאדם. אין קונים. אין אנשים ברחוב. זה לא תיאור של הדרום בימים אלה. זו המציאות ברחובות מרכזיים בערים רבות ברחבי הארץ בעשרת הימים האחרונים, שבהם מתנהלת מלחמת "חרבות ברזל".

סוכנויות הריגול החזקות בעולם מנסות להשיג מידע על החטופים בעזה. כך זה נראה 
מצרים מאיימת לשלוח את הפליטים הפלסטינים לאירופה 

זו גם המציאות של ענת אדרי, בעלת מכון הקוסמטיקה ביוטיפל קוסמטיקס ברחוב אנילביץ' המרכזי בבת ים, שמספרת ש"הרחוב ריק ואין טלפונים. תשעה ימים המכון היה סגור לגמרי, וכך גם החנויות סביבנו. כולם ביטלו את כל התורים שנקבעו הרבה מראש, וזה היה מובן. אין לנו מרחבים מוגנים בעסק או קרוב אליו, אז גם לא יכולנו להציע ללקוחות ביטחון באזעקות".

חנויות סגורות בבת ים / צילום: ענת אדרי
 חנויות סגורות בבת ים / צילום: ענת אדרי

יחד עם אדרי, עובדות בביוטיפל קוסמטיקס עוד שתי קוסמטיקאיות עצמאיות, אחת מהן היא בתה. "כולנו ללא עבודה וללא הכנסות", היא מספרת. "אחרי תשעה ימי לחימה הודעתי ללקוחות שאני פותחת, אבל 80%-85% מהן עדיין מעדיפות לא להגיע בגלל המצב. יש לי חמישה ילדים, שני ילדים עם הפרעות קשב ושניים עם אפילפסיה, וקשה לי מאוד להתנהל ללא הכנסות וללא מסגרות וטיפולים עבורם. כרגע אנחנו מסתמכים על הסכומים מביטוח לאומי של הילדים, אחרת גם לא היה לי אוכל בבית. אבל אי אפשר לחיות מזה לאורך זמן".

אדרי הרגישה שאין לה ברירה אלא להגדיל את מסגרת האשראי שלה. "שאלתי את מנהל הבנק מה עושים, והוא אמר לי לא להסתמך על המדינה, כי היא לא תעזור לי, אז הגדלתי את מסגרת האשראי".

גם "רעותי כוכבת הילדים" לא יודעת מתי היא תוכל לחזור להופיע ולעבוד. האירוע האחרון של רעות שמבה, בעלת העסק, התקיים בהפנינג בחול המועד סוכות, ונקבעו לה אירועים לשבועות קדימה בבתי ספר ובקניונים - כולם בוטלו.

"המופעים הקרובים היו אמורים להיות מיד בתחילת שנת הלימודים. היו לי עשרה מופעים בגני ילדים בשבועיים הראשונים של הלימודים אחרי החופשה, 3-4 מופעים בשבוע, ואירוע בקניון. יש לי תוכניות בטלוויזיה בהופ ילדות ישראלית וביס, אני מופיעה בכל הארץ, ובן-לילה הכול התהפך לנו והכול בוטל".

את הזמן שהתפנה מנצלת שבמה, כמו רבים אחרים, לטובת התנדבות וסיוע. "אני רק בתרומה ובהתנדבות בימים האלה. עשיתי משדרי זום לילדים ואני שולחת תכנים לילדים". הבעיה, שגם בעלה של שמבה עצמאי, ונוסף על כך הוא במילואים.

המענק מהמדינה - "גבינה שוויצרית מחוררת"

כרגע, למענקים מהמדינה זכאים רק עסקים בטווח של עד 7 ק"מ מהגדר. ואולם משרד האוצר כבר הודיע, כי בכוונתו להעניק "מענק המשכיות עסקית", במתכונת דומה למה שנעשה בקורונה. מענק זה, שמצריך חקיקה, ישפה עסקים בהתאם לפגיעה במחזור ההכנסות לפי תנאים שייקבעו. פרטי הזכאות למענק אמורים להתפרסם בימים הקרובים, אך בעלי העסקים וארגוני העסקים לא אופטימיים.

"אני לא בונה אף פעם על מענקים מהמדינה. את המענקים של הקורונה ביקשו מאיתנו להחזיר, אז מפחיד לבנות על זה", אומרת שמבה. "גם לא בטוח בכלל שאהיה זכאית לפי התנאים שייקבעו. אצלנו, האומנים והשחקנים שעובדים עם גופים שמשלמים בשוטף פלוס 60, קשה לראות את הירידה בתקופת הזמן הרלוונטית למענק. את הפגיעה של החודש נראה בעוד חודשיים-שלושה, ואז אני מניחה שהמדינה תאמר שזה לא החודש של הלחימה שעליו מפצים".

תיקי אדיסון, בעלת עסק להפקת ירידים וסגנית יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות, יותר בוטה בביקורת שלה על המענקים המתוכננים: "ראיתי את תוכנית הפיצוי שהמדינה מתכוונת לתת לעסקים, וראינו את זה גם בקורונה, וראינו איזו גבינה שוויצרית מחוררת זו הייתה, ואיך אחר כך גם ביקשו את המענקים בחזרה. זה דז'ה וו לקורונה. הייתי פעילה במאבק נגד המענקים העלובים בפעם שעברה והדרישה להחזיר אותם, ואני לא מאמינה למדינה בכלל".

תיקי אדיסון / צילום: תמונה פרטית
 תיקי אדיסון / צילום: תמונה פרטית

בתקופת הקורונה כאחד מתנאי מענק "החזר הוצאות קבועות" נדרש בעל העסק להציג ירידה של 40% ומעלה במחזור. אם עסק הציג 39% ירידה הוא לא היה זכאי. לדברי אדיסון, "יהיו מלא סעיפים קטנים מי זכאי ומי לא זכאי, ולמה. יהיו גם את אלה שייפלו בין הכיסאות, בגלל שיהיה חסר להם 1% של פגיעה כדי להגיע לסף שממנו מפצים, כמו שקרה בעבר. הם יתקטננו איתנו על הכול, ועסקים יצעקו לאלוהים ולא יקבלו פיצוי. אנחנו למודי ניסיון לצערי מהקורונה".

"זה לא כמו הקורונה. היום יש אפס פעילות"

עוד מוסיפה אדיסון: "אני לא מוכנה שיקראו לזה מענקים. זה כסף שלנו שאנחנו משלמים כל חודש למדינה, השותפה שלנו בעסק, במס הכנסה, בביטוח לאומי ובמע"מ, והיא אמורה להיות שם בשבילנו במצב חירום".

כבעלת עסק, אדיסון עצמה חווה עכשיו צניחה בהכנסות. "בחול המועד סוכות היה האירוע האחרון שהפקתי". גם הירידים השבועיים שהיא מפיקה בירושלים, במודיעין, ברמת ישי, בבאר שבע בקניון הנגב ובמקומות נוספים בוטלו, אז אדיסון מנצלת את הזמן להתנדב לטובת הלחימה: "אני מפעילה מהבית חמ"ל שמטיס מילואימניקים לארץ יחד עם אל על".

גם גיל וקנין, יו"ר איגוד שכירים בעלי שליטה, סבור שהמתווה שהמדינה עתידה לפרסם לא ראוי. "ההצעה לפיצוי מגוחכת. עסקים כרגע לא עובדים. נטו. זה לא המצב של הקורונה, שעוד היו קניות מדי פעם, הייתה קצת פעילות. היום אין מי שיקנה. אפס פעילות.

גיל וקנין / צילום: איל יצהר
 גיל וקנין / צילום: איל יצהר

"האי-ודאות של העסקים זו הבעיה הכי גדולה. אם יהיה פיצוי ברמת הקורונה, שקובע שצריך להראות ירידה ב-40%, זה לא מספיק. בהרבה עסקים לא רואים את הפגיעה שלהם בתזרים המיידי, כי הם מקבלים עכשיו את הכסף על ספטמבר ואוגוסט".

מעבר לכך, אומר וקנין, צריך דחוף להפעיל מודל חל"ת רטרואקטיבי לתחילת הלחימה. "כיום העובדים שיושבים בבית מנצלים ימי חופשה ולא חל"ת והמעסיק משלם להם. זה כמו לשלם משכורות מלאות. חייבים לחזור למנגנון החל"ת שהיה בקורונה, שהמדינה משתתפת בתשלום לעובדים שלא מגיעים לעבודה".

במטרה לסייע לעובדים ולעסקים, פנו עמותת 121, יחד עם 50 ארגונים חברתיים במשק, לממשלה בפנייה להקל בתנאים לקבלת דמי אבטלה. במכתב הארגונים דורשים להשעות את הצורך בתקופת אכשרה, לאפשר לעובדים שקיבלו בשנה האחרונה דמי אבטלה להיות זכאים ולאפשר לעובדים לקבל דמי אבטלה בתוך זמן קצר יותר מהמקובל מבלי לנצל את ימי החופש.

לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, "בזמן המלחמה עשרות אלפי עובדים מוצאים לחל"ת בלי זכאות לקבל דמי אבטלה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ צריך לדאוג להם, ולשנות את התנאים כך שיוכלו לקבל דמי אבטלה בדומה למה שהיה בקורונה. פנינו לשר האוצר ביחד עם למעלה מ-40 ארגונים חברתיים בדרישה לאפשר לעובדים לקבל דמי אבטלה בתוך זמן קצר יותר מהמקובל מבלי לנצל את ימי החופש, להשעות את הצורך בתקופת אכשרה ולאפשר את הסיוע גם למי שקיבלו דמי אבטלה בשנה האחרונה. כדי לאפשר למעסיקים גם לשמר עובדים במשרות חלקיות, אנו מציעים שהמדינה תיתן דרכם השלמת שכר. במידה והממשלה לא תתעשת, עשרות אלפי ישראלים לא ישרדו כלכלית את תקופת המלחמה".

עד כמה המצב חמור? מניתוח שערך אגף כלכלה של התאחדות התעשיינים, עולה כי המשק הישראלי כבר החל לשלם מחיר כבד על המלחמה, המוערך עד כה ב-4.6 מיליארד שקל. מדובר בנזקים הכלכליים הנגרמים כתוצאה מאי-הגעת עובדים לעבודה ומירידה בתפוקה כתוצאה מהמלחמה, בשל השבתת מערכת החינוך, סגירת צירי תנועה וגיוס מילואים נרחב בכלל הארץ. בסך הכול, ההערכה היא שכ-1.3 מיליון מועסקים לא יצאו השבוע לעבודה.

עסקים סגורים בתל אביב / צילום: נעה בוכהולץ
 עסקים סגורים בתל אביב / צילום: נעה בוכהולץ

האומדן מבוסס על עלות של חמישה ימי עבודה למשק, בהנחה שכ-85% מהמועסקים בדרום נעדרו מעבודתם, לצד כ-20% נוספים בשאר רחבי הארץ, וכי 25% מההורים שנאלצו להיעדר ממקום העבודה כדי לשמור על הילדים יכולים לעבוד מהבית.

רפי אדרי, בעל שתי חנויות למוצרי חשמל ברחוב דוד אלעזר המרכזי בחדרה, מספר כי למרות שבעיר חדרה לא היו כלל אזעקות עד כה, גם העסקים שם נפגעים. "התנועה בחנויות לא רגילה ולא מרשימה בלשון המעטה. אנשים קונים בעיקר מוצרי חירום, אנחנו עסוקים במכירת טרנזיסטורים ותאורת חירום. חוץ ממוצרי חירום אנשים רוכשים רק דברים בסיסיים שהם חייבים כמו מקרר שהתקלקל או מכונת כביסה שהתקלקלה. יש גם הזמנות טלפוניות ושליחויות, אבל זה לא כמו בימי שגרה. לי יש נזק כלכלי שאני מעריך אותו כרגע בפגיעה של 50% בהכנסות העסק. זו ירידה משמעותית. במיוחד כשלא הייתה אפילו לא אזעקה אחת בחדרה. מעבר לכך, כל החנויות בעיר ובמתחמי הביג בסביבה נסגרות בחמש או שש, במקום להיסגר בשמונה. וגם זה מוביל לירידה בהכנסות".

67% מבעלי העסקים הקפיאו את הפעילות

בימים האחרונים ערך היועץ העסקי יוסי לוי סקר בקרב כ-1,800 בעלי עסקים, ומצא, כי 78% מבעלי העסקים הקטנים בישראל נקלעו לבעיה תזרימית קשה בעסק.

כ-67% מבעלי העסקים שהשיבו לסקר ציינו כי הקפיאו את הפעילות העסקית שלהם, או נותרו ללא הכנסות כלל מאז תחילת המלחמה, ו-10% נוספים חוו ירידה של למעלה מ-50% בהכנסות. על השאלה עד כמה בעלי העסקים סומכים על הממשלה שתסייע להם, ציינו כשליש מהנשאלים את הציון 0, לצד קרוב לשליש נוסף מהנשאלים, שאמרו כי כמעט ולא סומכים כלל על הממשלה.

לדברי לוי, "הפתרונות צריכים להגיע היום ולא בעוד חודשיים שאז כבר בעלי עסקים יקרסו. הקלות בתשלומי מס לא עוזרות למי שאין הכנסות. מענק חד-פעמי שיילקח בהמשך בחזרה כמו בקורונה - כבר היינו בסרט הזה. אל תשחקו איתנו ותתייחסו אלינו כמו אל ילדים".